Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand. Lees het nieuws uitgebreid hieronder, of check de snelle video!
Facebook test nieuwe interface voor Ads-omgeving
Op Twitter gaat het gerucht rond dat Facebook zéér binnenkort met een nieuwe interface gaat komen. Enkele advertisers schijnen al beschikking te hebben over de nieuwe interface.
Buiten een behoorlijk modernere en minimalistischere view van de interface, is de structuur ook veranderd. Akvile DeFazio, die haar eigen advertising agency heeft, zegt dat ze na een call met een contactpersoon vanuit Facebook een sneak peek heeft gekregen in de nieuwe Ads-manager. Ze benadrukt dat de tabbladen bovenin gaan verdwijnen, en er een meer Reddit-achtige structuur voor terug komt.
Duane Brown, een Canadese marketeer, durft het zelfs aan om een screenshot te delen:
Live-video komt nu ook naar LinkedIn
Dat video ook in de B2B steeds belangrijker wordt, is reeds bekend. Daarom komt LinkedIn nu ook met live video’s, vergelijkbaar met dezelfde functie binnen Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. De functie krijgt de verrassende naam LinkedIn Live.
Momenteel is de live-videodienst alleen in beperkte mate beschikbaar in de Verenigde Staten – en dan ook alleen op uitnodiging. Het idee van LinkedIn is om op deze manier live congressen, webinars, seminars, live Q&A’s en keynotes te verslaan, of bijvoorbeeld nieuwe producten aan te kondigen.
Op LinkedIn is het organisch – gratis – bereik van video’s vele malen hoger dan op de platformen van Facebook. Met deze toevoeging gaat video dus een nóg belangrijker onderdeel worden van het platform.
Onlangs kondigde LinkedIn ook functies als Pages, Events en Stories aan.
Google Ads neemt afscheid van populaire metric
Gemiddelde positie is een belangrijke metric voor tekstadvertenties op Google. Maar na de introductie van de, volgens Google, verbeterde metrics met betrekking tot topposities, is ‘Gem. pos.’ overbodig, zeggen ze.
In een verklaring laat Google weten:
“Wij begrijpen dat het waardevol is om te weten hoe prominent je advertenties op de pagina met zoekresultaten worden weergegeven. In november hebben we daarom “Impression (Absolute Top) %” en “Impression (Top) %” uitgerold, welke aangeven welk percentage van je advertenties bovenaan de pagina en absoluut bovenaan de pagina verschijnt. Deze nieuwe statistieken geven een veel duidelijker beeld van je prominentie op de pagina dan de gemiddelde positie.”
In november lanceerde Google de volgende metrics:
- Impr. (Absolute Top) %: dit is wat de meeste mensen zien als de absolute toppositie. Deze metric toont het percentage van uw advertentie-impressies dat als allereerste advertentie (#1) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
- Impr. (Top) %: het percentage van uw advertentie-impressies dat overal boven de organische zoekresultaten wordt getoond.
- Search (Absolute Top) IS: Het aantal impressies dat je hebt ontvangen in de absolute toplocatie (#1) boven de organische resultaten gedeeld door het geschatte aantal indrukken waarvoor je in aanmerking zou hebben kunnen komen.
- Search (Top) IS: Het aantal impressies dat je hebt ontvangen in de toplocaties boven de organische zoekresultaten, vergeleken met het geschatte aantal indrukken waarvoor je in aanmerking zou hebben kunnen komen.
Ontvang online marketing nieuws via WhatsApp!
Niets meer missen van de belangrijkste online marketing updates? Ontvang één keer per maand via WhatsApp een berichtje met de 5 belangrijkste headlines!
- Voeg 076 763 06 00 toe aan je adresboek
- Stuur ‘Start‘ via WhatsApp
- Zit je nu op je mobiel dit artikel te lezen? Klik hier!
Facebook lanceert ‘ouderwets’ video ad format
Facebook heeft nieuwe opties voor adverteerders toegevoegd, die de voorkeur geven aan het “inkopen” van advertentieruimte op de manier zoals dat traditioneel bij televisie gaat.
De hoofdreden hiervoor is dat Facebook meer hoopt te verdienen met Facebook Watch, het short-video platform binnen de mobiele app met video’s die exclusief voor dit platform zijn gemaakt. Facebook Watch is vergelijkbaar met YouTube, met als toevoeging dat je ook kunt zien waar je vrienden allemaal naar kijken.
Uniek aan In-Stream Reserve, zoals de dienst gaat heten, is dat doelgroepen geverifieerd zijn door Nielsen, het bekende onderzoeksbureau. Nielsen is ook de standaard voor de televisie industrie. Iedere video is letterlijk bekenen door een mens, voordat het onderdeel wordt van de Facebook Showcase.
YouTube komt naar Google’s Responsive Display Ads
60% van de online shoppers zeggen dat online video’s ze hebben geholpen bij het maken van een keuze. Dat is precies de reden waarom Google maar liefst drie nieuwe features toevoegt aan Responsive Display Ads, waarvan video assets er één van is.
Responsive Display Ads zijn in het leven geroepen om op alle verschillende schermgroottes en contenttypes vertoonbaar te zijn. Je kunt je reach via display nu dus vergroten met beeld, geluid en zelfs beweging, direct geïmporteerd vanuit YouTube-video’s.
De andere toevoegingen aan de Display-mogelijkheden zijn:
- Combinationss reports, waarmee je sneller ziet hoe verschillende creatieve onderdelen van je responsive ads als combinatie werken (of niet, en;
- Ad strength scorecard, welke je helpt bij het beoordelen van de kracht van je advertentie.