Pinterest Ads is vanaf vandaag beschikbaar voor alle Nederlandse zakelijke accounts. De bèta versie, waarin alleen geselecteerde merken konden testen met advertenties op Pinterest, is daarmee ten einde. Nu kunnen alle adverteerders 2,5 miljoen creatieve Nederlandse Pinterest-gebruikers bereiken.
Zakelijke Pinterest-accounts ontvingen vanmiddag een mooie mail van Pinterest:
Geweldig nieuws voor veel markten, want Pinterest is populairder dan ooit.
Een aantal statistieken:
- In Nederland maken 3,5 miljoen mensen gebruik van Pinterest;
- 80% daarvan is vrouw;
- Het aantal dagelijks actieve Pinterest-gebruikers steeg het afgelopen jaar met 25%
- 80% gebruikt Pinterest op hun smartphone
- 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, komen van merken
Pinterest is dus hét platform om inspiratie op te doen voor kleding, looks, interieur, graphic design, enzovoorts. Zeker als je merk zich internationaal focust, is Pinterest ontzettend interessant want 50% kijkt ook naar internationale merken.
Voor merken die gebruik maken van krachtige visuals in hun producten, is dit dus een fantastische kans om de doelgroep te bereiken. Je zou Pinterest kunnen omschrijven als hét kanaal voor zowel visual search als visual shopping: een perfecte mix van zoeken, bewaren en shoppen.
Pinterest Ads: zo werkt het
Wie wilt starten met adverteren op Pinterest, moet eerst een Business-account aanmaken.
Als dat is gelukt en je een betalingsmethode hebt toegevoegd, kun je kiezen uit vier verschillende soorten campagnes:
Soorten campagnes en advertenties
- Merkherkenningscampagnes, waarbij het totaal aantal impressies en het betrokkenheidspercentage de belangrijkste metrics zijn.
- Video-weergaven, om de bekendheid van je merk of product te vergroten.
- Webverkeercampagnes, waarbij het totale aantal clicks en de CTR worden gemeten.
- App-installaties, waarbij ook weer het aantal clicks en de CTR de belangrijkste metric zijn.
Ook je favoriete hulpmiddelen om het maximale uit je advertentiebudget te halen zijn natuurlijk beschikbaar:
- Analytics
- Rapportages
- Bulkeditor
- Conversies meten
- Aangepaste doelgroepen
- Doelgroepstatistieken (bèta)
Tips voor succesvolle Pinterest-ads
Pinterest heeft een groot aanbod aan tips en succesverhalen voor marketeers die met het kersverse platform aan de slag gaan.
Een paar tips die we alvast met je willen delen:
- Pas je content aan op het huidige seizoen. Daarmee laat je zien uiterst relevant te en herkenbaar te zijn. Uit onderzoek blijkt dat pins die afgestemd zijn op seizoenen tot 10 keer meer impressies bereiken.
- Focus op je USP’s. Wat maakt jouw producten anders dan anderen? Pinterest is niet het platform voor de “massa”. Mensen zoeken iets unieks, ter inspiratie.
- Benut de extra ruimt in de beschrijving van je pin. Geïnteresseerden klikken graag door als ze meer informatie over je product of merk willen hebben. Zorg ervoor dat mensen meteen zien wat ze zoeken. Laat ook je merknaam terugkomen!
- Zorg voor consistentie. Wil je verkeer genereren? Zorg dat je landingspagina matcht met je pin. Consistentie verbetert namelijk de prestaties van je campagnes.
- Meet je conversies. Ook op Pinterest kun je je conversies doormeten. Zorg ervoor dat je hier inzicht in krijgt, om de échte ROI van je Pinterest-campagnes bij te houden.
Pinterest Lens?
Pinterest meldde dat haar gebruikers in februari 2018 meer dan 600 miljoen maandelijkse zoekopdrachten uitvoeren door middel van Lens. Pinterest Lens is de fantastische, op AI gebaseerde functie om vergelijkbare producten te zoeken op het internet van producten die je in het echt tegen komt.
Eerder voorspelden we al dat visual shopping de toekomst gaat worden. Nu, met advertenties en Pinterest Lens beschikbaar in Nederland, is het geen toekomstmuziek meer maar actualiteit.
Wat wij nu gaan doen? Razendsnel beginnen met Pinterest Ads inzetten, om dit fantastische nieuwe adverteerkanaal eens grondig te testen. Zodra de eerste cijfers en succesverhalen bekend zijn, komen we natuurlijk bij je terug. Ook kun je van ons verwachten dat we ons binnenkort aansluiten als Pinterest Partner.