Bol.com, Amazon of Marktplaats, geen van allen zijn weg te denken uit de e-commerce wereld. Jouw zoektocht naar het juiste product, of die van je potentiële klant, start steeds vaker op een marketplace. Zo wordt Google soms helemaal overgeslagen. Wat dit betekent voor jouw werk? Bingo; dé perfecte kans om je bereik te vergroten!
Maar om daar te komen, moet je jezelf wel enkele kritische vragen stellen. Alleen zo wordt jouw bedrijf een succes via marketplaces. Geen idee waar je moet beginnen? No worries, volg deze 6 stappen en je hebt gegarandeerd een sterke start! Elke keer weer.
1. Welke marketplaces zijn relevant voor jou?
Oké, het is duidelijk dat je graag je bereik wilt vergroten. Met behulp van marketplaces. In de eerste fase is het belangrijk om goed onderzoek te doen. Want elke marketplace heeft andere opstart- en commissiekosten, maar ook verschillende service eisen. Zo’n gigantisch aanbod, error!! Maak je keuze altijd op basis van je doelstelling én wat past bij jouw merk.
2. Onderzoek de juiste producten & content
Nadat je je marketplace(s) hebt gekozen, is het speurwerk nog niet afgelopen. Zo heeft elke marketplace zijn eigen publiek, regels en vereisten. Stem daar je producten en content op af. Denk aan eisen voor afbeeldingen, beschrijvingen en prijzen. Anders loop je het risico dat je niet tot de gewenste resultaten komt.
Voldoe je aan alle eisen? Dan optimaliseer je aan de hand van een sterk zoekwoordenonderzoek.
3. Breng marges per product in kaart
Omdat je commissiekosten moet afstaan, is het belangrijk om je assortiment onder de loep te nemen. Wat zijn je marges per product? Zo maak je voor ieder product de afweging: loont de verkoop via marketplaces, of niet?
Totaaloverzicht
Breng alle kosten die om de hoek komen kijken bij de verkoop via een marketplace in kaart. Denk aan de commissie van de marketplace voor elke verkoop. Of de (vaste) kosten om je gekozen marketplace te gebruiken. Oja, vergeet de verzendkosten niet. Als je een totaaloverzicht van je kosten hebt, voorkom je onverwachte verliezen. En stel je de juiste prijzen in.
Check je concurrentie
The battle is on: vergeet niet om je concurrentie op de marketplace te checken. Want als veel vergelijkbare producten worden aangeboden, wil je daar misschien je prijzen op aanpassen. Jouw bedrijf moet de competitie zo vaak mogelijk winnen natuurlijk! Maar, ga niet te ver onder je kostprijs. Anders lijd je straks nog steeds verlies.
Onderzoek de vraag naar jouw aanbod
Naast je kosten en concurrentie, is het net zo belangrijk om de vraag naar je product(en) op de marketplace te inventariseren. Signaleer je veel vraag naar je product(en)? Dan is het slim om hogere prijzen te vragen. En zo hogere marges te behalen.
Dat geldt ook in de omgekeerde wereld. Is er weinig vraag naar je product, dan kan het nodig zijn om je prijzen te verlagen. Zo trek je alsnog klanten aan.
4. Feed & content op orde brengen
Uiteindelijk wil je maar één ding: opvallen tussen de andere aanbieders. Ons advies? Kijk nog eens kritisch naar je productafbeeldingen. En check dan vooral of deze van hoge kwaliteit zijn. Ga je voor een optimale, professionele uitstraling, vergeet dan de achtergrond en de belichting niet.
Probeer daarnaast in je productbeschrijving zo duidelijk mogelijk te zijn. Waarom is het de moeite waard om jouw product aan te schaffen?
Tot slot is het up-to-date houden van je content essentieel.
5. Campagnes opzetten
Yes, jij bent ready to go! Aan de slag met adverteren. Vanuit jouw doelstelling kies je een strategie. Zo laat je jouw product(en) zien aan de doelgroep die echt op zoek is. Verdeel je assortiment aan de hand van prestaties. Neem bijvoorbeeld producten voor hardlopers. Deze hebben de beste marges en je pakt veel volume hierop. Daar wil je knallen, ook in budget. Maar vergeet daarnaast niet om op overige en subtop producten ook zichtbaar te zijn, ondanks minder optimale marges.
6. Experimenteren
Als je net nieuw bent in de ‘marketplace wereld’, dan is het handig om klein te beginnen. Test door met de prijs, je afbeeldingen of biedstrategie. En bouw vervolgens verder uit op basis van wat werkt.
Experimenteren via marketplaces helpt je om je marketingstrategieën bij te schaven. En zo je succes op deze platforms te vergroten.
Aan de slag met marketplaces
Marketplaces zijn een krachtige manier om je producten en diensten te verkopen. En het wordt steeds populairder. Niet gek, aangezien marketplaces tal van voordelen biedt. Zoals een breed publiek, lage kosten en steeds meer vertrouwen bij consumenten. En meer winst natuurlijk. Ga jij aan de slag met deze uitgelezen kans om je bereik te vergroten?!
Meer over Sophie
Online marketing is altijd in beweging, je bent nooit uitgeleerd. Dat is wat er zo prachtig aan is!
Sophie Vromans
Beste Consultant - DSA 23'