Google Universal Analytics, nu uit de bètaversie!

leestijd 2 minuten
7 juli 2023

Google Universal Analytics is eindelijk uit de bètaversie! In plaats van 5 cookies die Google Analytics nu nog plaatst om sessies te meten, plaatst Google Analytics met Universal Analytics nog maar 1 cookie. Grote voordelen van de nieuwe versie van Google Analytics zijn de flexibiliteit om zelf data toe te voegen en de mogelijkheid om bezoekers via meerdere apparaten te volgen op basis van een unieke User-ID.

Wat houdt Universal Analytics precies in?

Al ruim een jaar sprak Google over de nieuwe versie, maar tot nu toe werd deze altijd als bètaversie beschouwd. Universal bood namelijk nog niet alle functionaliteiten van de bestaande versie van het meetscript. Wat is nu belangrijk om te weten over deze aankondiging?

Google_universal

Zoals je wellicht weet wordt in het Google Analytics systeem onder andere de informatie van de bezoeker opgeslagen in cookies. Deze staan op het apparaat dat wordt gebruikt. Het gebeurt echter vaak dat de bezoeker gebruikmaakt van verschillende apparaten. In Google Analytics wordt de bezoeker zo op ieder apparaat als een nieuwe bezoeker gezien. Hier heeft Google op ingespeeld met Universal Analytics. Daarbinnen kun je namelijk aan iedere bezoeker 1 anoniem identificatienummer (een zogenaamd User-ID) meegeven, waarna je kunt zien via welk apparaat conversies plaatsvinden.

Grote voordelen

Universal Analytics biedt je nieuwe methodes voor het verzamelen van informatie. De voornaamste voordelen zijn:

  • Een nieuwe meer flexibele manier om data te verzamelen van verschillende apparaten.
  • Vereenvoudigde en meer toegankelijke configuratie opties via je eigen account.
  • Universal Analytics biedt de mogelijkheid om op maat gemaakte metingen te doen, specifiek voor je bedrijf.

Meer over Universal Analytics en de functionaliteiten vermelden we in een volgende blogpost!

Lees meer over