Online shoppen, we kunnen niet meer zonder. Het wordt ons ook zo makkelijk gemaakt tegenwoordig! Same day delivery, klantenservice tot laat open, gratis retourneren.
Websites worden steeds gebruiksvriendelijker, maar wij als online addicts krijgen ook steeds hogere verwachting van websites. Zo haak ik af als de website te lang duurt om te laden, de advertentie niet goed overeenkomt met de landingspagina of als ik bepaalde informatie te moeilijk kan vinden (en te veel moet klikken). Voor deze site nog 10 anderen die misschien wél fijn zijn! En ondanks mijn satisficing houding van nature, is het makkelijk genoeg om even snel te vergelijken.
Maar wat kun je nou als website eigenaar doen om deze internet junkie generatie te blijven pleasen? Because we want it all, and we want it now!
*Peter Griffin: ‘’I love it when they say the title of the movie in the movie”
Meer dan alleen online aankopen
Velen denken dat conversie optimalisatie draait om het verhogen van online aankopen. Of meer leads krijgen. Maar de wereld van conversie is veel groter dan dat. Denk onder andere aan;
- Visibility: ben je überhaupt vindbaar/zichtbaar?
- Usability: hoe gebruiksvriendelijk is je site?
- Traffic: heb je genoeg verkeer?
- Taalgebruik: gebruik je wel de goede woorden?
- Psychologie: wat is de motivatie van de bezoeker?
- CTA buttons: maak je gebruik van buttons, met de juiste tekst en zijn ze opvallend/contrasterend genoeg qua kleur?
- Average fold: valt je belangrijkste boodschap wel boven de gemiddelde vouwlijn?
Er zijn nog veel meer verbeterpunten aan te dragen, maar om als bedrijf te groeien, zijn dit de drie meest essentiële manieren:
- Traffic -> meer bezoekers
- Conversie -> hoger conversiepercentage
- Klantwaarde -> meer/waardevollere conversies per klant
Hoe pak je dit aan?
Conversie optimalisatie in 5 stappen
Uiteraard word je hartstikke enthousiast van het verbeteren van je website en wil je à la minute aan de slag! 😉 Maar sit down, denk eerst na over wat je precies wilt gaan bereiken.
Optimaliseren om te optimaliseren is namelijk altijd een slecht idee. Een button groen maken omdat het kan of een button groen maken vanwege een groter kleurcontrast & psychologische achterliggende gedachte zijn namelijk twee compleet verschillende dingen.
Hoe moet je dan wél te werk gaan?
1. Data analyseren
Allereerst moet je natuurlijk kijken naar wat bezoekers nu al doen, en waar ze vastlopen. Dit doe je door webstatistieken te analyseren, bijvoorbeeld met Google Analytics. Maar ook door een technische analyse te doen. Misschien is het wel zo dat bezoekers de brug niet over kunnen in plaats van de brug over willen! Kijk naar snelheid, devices, 404’s.
Maak een funnel van de belangrijkste stappen die een bezoeker moet doorlopen. Waar haken ze af? Vergeet niet om je belangrijkste KPI’s duidelijk meetbaar te maken. Wil jij weten hoeveel mensen je formulier invullen? Maak hier een doel van. Als deze KPI’s niet meetbaar zijn en je geen data verzamelt, kun je aan het einde ook niet duidelijk zien of je wijziging effect heeft gehad!
Tip: gebruik Google Tag Manager om de implementatie van inzicht tools te vergemakkelijken!
2. Inzichten verzamelen
Nu je de data hebt geanalyseerd, kun je inzichten gaan verzamelen. Kijk eens naar formulier gebruik (Form analytics), zijn er bepaalde velden die problemen opleveren? Maak heatmaps en video opnames (Hotjar) of informeer naar een Eyetracking onderzoek!
Heb je klantenservice data beschikbaar? Gebruik dit! Stel online vragen of bezoekers hebben gevonden waarnaar ze op zoek waren.
3. Verbeterpunten categoriseren
In deze stap ga je alle inzichten categoriseren in concrete verbeterpunten. Heb je ontdekt waar je knelpunten liggen? Bedenk hoe je deze kunt verbeteren en op welke manier je dit wil gaan doen. Welke middelen, tools of personen heb je nodig om dit te verbeteren? En zijn het aanpassingen die je meteen kunt doorvoeren of moet je een a/b test opzetten? Maak een Excel of Google Drive file aan waarbij je opschrijft:
– Wat het knelpunt is en op welke KPI het van toepassing is.
– Wat je eraan gaat doen om dit op te lossen (hypothese stijl met verwachting van resultaat).
– Wat hiervoor nodig is (a/b test, formulier aanpassing, nieuwe images).
– En uiteindelijk kan je als laatste ook noteren wat het je heeft opgeleverd. Hoeveel meer verkopen, meer leads, traffic of wat je KPI was voor je specifieke knelpunt.
4. Acties prioriteren
Waarschijnlijk heb je meer dan één verbeterpunt gevonden. Bedenk goed welke je het eerst wilt aanpakken. Je kunt namelijk niet alles tegelijkertijd doorvoeren. Helemaal niet als je wilt gaan testen! Als meerdere testen tegelijkertijd lopen, kunnen deze elkaar beïnvloeden. En dat wil je niet.
Maak daarom een prioriteitenlijst. Begin je met diegene die je het gemakkelijkst kunt doorvoeren (quick wins) of ga je aan de slag met diegene waarvan je verwacht dat ze de grootste impact zullen hebben?
5. Testen en evalueren
Dit is de stap waarbij je daadwerkelijk actie onderneemt (of anderen aan het werk zet!). Vergeet niet een annotatie te maken in Analytics wanneer je een wijziging hebt doorgevoerd of een test hebt aan- & uitgezet. Zo kun je plotselinge veranderingen in je data goed verklaren.
Wist je dat je met conversie optimalisatie niet alleen jezelf aan het helpen bent? Je bezoekers worden er namelijk (als je het goed doet) ook stukken gelukkiger van! Dus eigenlijk ben je gewoon een online wereldverbeteraar! Extra reden om ermee te beginnen, toch?
Don’t stop me now
Weet je nog niet zo goed waar je moet starten of wil je meer praktische, gedetailleerde zaken weten? Neem eens een kijkje bij onze specialistische trainingen! Of geef een belletje. Eng? E-mailen mag ook!