De 7 beïnvloedingstechnieken van Cialdini

leestijd 5 minuten
18 augustus 2022

“Veel verkocht”, “populair”, “anderen kochten ook” en “wegens succes verlengd”. Het is niet voor niets dat Soldaat van Oranje na ruim 10 jaar nog steeds deze slogan gebruikt.

Social proof is slechts één voorbeeld van de 7 beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Benieuwd hoe jij jouw doelgroepen kan aanzetten tot actie? Ik geef je een kort overzicht en tips om zelf mee aan de slag te gaan!

Nog niet overtuigd? 57 anderen hebben ook deze blog gelezen. 😉

Social proof

Social proof is misschien wel het belangrijkste beïnvloedingsprincipe. Je kunt zelf wel van de daken schreeuwen hoe fantastisch jouw product of dienst is, maar het werkt veel beter wanneer anderen dit voor je doen. 

Dus, tijd om reviews te verzamelen! Op deze manier help je de bezoekers van jouw website met het maken van hun keuze. Zorg er wel voor dat de reviews echt zijn. Iedereen kan vrienden en familie vragen om 5 sterren te geven, maar uiteindelijk prikken mensen hier doorheen en heeft het een averechts effect. 

Behalve reviews kun je social proof ook op andere manieren inzetten. Bijvoorbeeld door het te benadrukken in je teksten: “zoveel mensen gingen je voor” of “95% van de mensen beveelt dit aan”. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe we dit voor EcoTools hebben gedaan.

Wederkerigheid

Als iemand je iets geeft, dan voel je je snel verplicht ook iets terug te doen. Andersom werkt dit ook! Het is dus belangrijk dat je je afvraagt wat je kunt bieden; iets waardevols dat je gratis kunt weggeven. Denk aan een sample of meer informatie om je potentiële klanten te helpen.

Vaak zien we wederkerigheid terug in de vorm van downloads. Een e-book, een brochure of een whitepaper verscholen achter een formulier en gratis op te vragen of te downloaden. Je hoeft alleen je e-mailadres achter te laten. Kleine moeite natuurlijk.

Sympathie

Je herkent het vast. Je scrollt door social media en je ziet een advertentie van iets waar je interesse in hebt. Maar… je klikt niet. Waarom? Meestal komt dit doordat de persoon in de advertentie niet zo sympathiek overkomt. Het is te gemaakt. Sympathie is belangrijk, zowel offline als online. Mensen kopen eerder van iemand die ze aardig vinden en sympathie is een grote factor in het feit of iemand je aardig vindt of niet. 

Een manier om dit te integreren in je website is op de ‘over ons’-pagina. Zorg dat hier duidelijk is waar jullie voor staan en gebruik vooral échte foto’s. Stockfoto’s zijn een sympathie killer.

Autoriteit

De meeste mensen zijn gevoelig voor autoriteitsfiguren. Een persoon kan gezag uitstralen, bijvoorbeeld een deskundige op een gebied, maar als bedrijf kan dit ook. Denk aan logo’s, awards of certificaten die je weergeeft op je website. Zo straal je autoriteit uit.

Je kunt nog meer autoriteit uitstralen door in je copy bepaalde woorden te gebruiken. Je kent ze wel. “Als beste getest” of “aanbevolen door specialisten”, om er maar een paar te noemen. 

Online autoriteit zorgt ervoor dat mensen een website vertrouwen en een aankoopbeslissing durven te nemen. Daarom is autoriteit, vooral wanneer de drempel tot een aankoop groter is, belangrijk in je overtuiging.

Schaarste

Mensen worden hebberig wanneer een product schaars is. Denk aan een beperkte oplage of een exclusieve aanbieding. Schaarste is een begrip dat we sinds COVID maar al te goed kennen.

Heeft jouw bedrijf wél voldoende voorraden? Dan kun je alsnog een gevoel van schaarste creëren. Denk aan tijdslimieten (Black Friday korting), exclusieve aanbiedingen (members only) of beperkte hoeveelheden (limited edition). 

Een ander veelgebruikt voorbeeld is dat van hotels. Zij creëren schaarste door aan te geven dat er nog een X-aantal kamers beschikbaar is. Als je je met je gedachten al in het vakantieland bevindt, dan is het mislopen van een kamer natuurlijk het laatste wat je wil. Dus voor je het weet is die droomvakantie al geboekt.

Commitment

Het draait allemaal om betrokkenheid. Potentiële klanten beetje bij beetje enthousiast maken over jouw product en hun aandacht vasthouden is de sleutel tot succes. Maar hoe?

Door eerst iets kleins te vragen, is de kans groter dat mensen loyaal blijven en een volgende stap zetten. Voeg bijvoorbeeld een extra stap toe vóór een gewenste actie: een microconversie.

Dat kan er zo uitzien: in plaats van dat mensen direct hun e-mailadres invullen om een nieuwsbrief te ontvangen, laat je ze eerst op “ja, ik wil me inschrijven” klikken. Ze hebben nu een kleine stap gezet. Grote kans dat ze nu ook écht hun e-mailadres invullen!

Begin klein, dan volgen de grotere acties bijna vanzelf.

Eenheid

Mensen zijn groepsdieren. We horen graag ergens bij, of we dat nou toegeven of niet. Wanneer je het gevoel hebt dat je ergens deel van uitmaakt, ben je eerder geneigd “ja” te zeggen.

We zien dit principe vooral terug in de vorm van memberships bij winkels. Zodra je ‘member’ wordt, krijg je toegang tot exclusieve kortingen en content. En zeg nou zelf, hoeveel (digitale) pasjes heb jij inmiddels verzameld?

Dat zijn ze dan! De zeven principes van Cialdini. Maak van kijkers ook kopers.

Ga hier eens mee experimenteren. Combineer bijvoorbeeld verschillende principes en kijk wat hiervan de impact is op jouw resultaten. 

Nieuwsgierig naar meer voorbeelden? Houd onze socials in de gaten, we delen regelmatig tips over hoe je je conversiepercentage kunt verhogen. Of meld je hieronder aan voor de Growth Lab!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Simone

Marketing without data is like driving blindfolded.

Simone van den Nieuwenhuizen
Digital Marketing Consultant

Lees meer over