Zit jij in de fashion en zet je Google Shopping in? Let dan even op, want we hebben een experiment uitgevoerd welke de CTR en het conversiepercentage van je advertenties kan verdubbelen.
Video transcript
Hoe goed je instellingen in Google Shopping ook zijn: er is één onderdeel wat het succes van je campagne kan maken of breken. Dat is de advertentie zélf. Zelfs een verdubbeling van je budget levert niets op als je advertentie zelf simpelweg niet opvalt tussen de rest.
Het allereerste wat je doelgroep van je advertentie ziet, is natuurlijk de afbeelding. Wij waren benieuwd: levert een simpele foto van alleen het product méér klikken op, of een foto waar een model het product draagt?
Hoog tijd voor een experiment. In Channable, onze datafeed management tool, hebben we twee identieke campagnes aangezet, met één verschil: de first image. In campagne 1 was dit een simpele maar erg duidelijke productfoto, in campagne 2 was dit een foto waarin een model het product aan heeft, maar het product wel minder duidelijk zichtbaar is.
Het resultaat: de CTR van de campagne met het model als first image lag gemiddeld twee keer zo hoog. Ook het conversiepercentage was beter bij de campagne met het model.
De conclusie is: mensen zien liever advertentieafbeeldingen waar het product “in actie” is. Op die manier is het model van het product ook duidelijker te zien. Je moet je echter wel beseffen dat dit natuurlijk ontzettend per branche kan verschillen. Daarom is het advies altijd: test het eerst kleinschalig voor jezelf, kijk wat voor jou het beste werkt, en probeer daarna je testresultaten voorzichtig door te voeren in je andere campagnes.
Ik heb nog meer super slimme tips om je Google Ads-campagnes te verbeteren. Bekijk bijvoorbeeld deze video als je wilt weten hoe je schaarste inzet om meer transacties te realiseren. En in deze video leggen we uit waarom zoekwoorden met een lagere koopintentie tóch belangrijk zijn om mee te nemen in je campagne.
Over twee weken ben ik weer bij je terug met een nieuwe aflevering van Smart Lab. Vergeet je niet te abonneren als je dat nog niet hebt gedaan, en tot de volgende keer!
Meer over Jaap
Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.
Jaap Jacobs
Managing director