De kracht van Programmatic Advertising

leestijd 4 minuten
22 juli 2024

Je advertenties bereiken niet de juiste mensen, maar je budgetten lijken te klein. Totdat je meer leerde over Programmatic Advertising. Wat voorheen voelde als een chaotische wereld, veranderde in een gecontroleerde efficiënte machine. 

Door gerichte campagnes en real-time aanpassingen zie je jouw conversies stijgen, en je kosten dalen. Wil jij ook zo je ROI boosten? Blijf lezen om te ontdekken wanneer jij programmatic advertising wilt toevoegen aan jouw marketingstrategie.

Wat is programmatic advertising?

Voordat we de diepte induiken, wil je eerst goed begrijpen wat programmatic advertising betekent. Eenvoudig gezegd is programmatic advertising het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte.

Ideaal – en soms zelfs onmisbaar – voor je brandingstrategie. 

Automatische systemen en algoritmes zorgen ervoor dat jouw advertenties worden getoond aan de juiste personen, op de juiste plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan populaire apps en websites, zoals NU.nl of Autoweek. Jij kiest relevante platformen, en via programmatic advertising word je daar zichtbaar.

Het proces achter programmatic advertising

Even een stapje terug. Want een belangrijk onderdeel van programmatic advertising is de inkoop van advertenties via speciale marktplaatsen, de zogenaamde ad-exchanges. 

In microseconden wordt een match gemaakt tussen het aanbod, de vraag en de hoogste bieder. Alles werkt zo samen dat jouw advertenties op het perfecte moment aan de eindgebruiker worden getoond.

Waarom is Programmatic meer dan Google Ads?

Hoewel dit proces lijkt op Google Ads, gaat programmatic advertising een stap verder. Net als bij Google Ads koop je in via een platform. Maar binnen programmatic advertising gebruik je een Demand Side Platform (DSP). Een bekend voorbeeld is DV360, beheerd door Google, en daarom vaak gezien als de grote broer van Google Ads. 

Met een platform als DV360 krijg je toegang tot niet alleen het Google Advertentienetwerk, maar ook tot alle andere beschikbare advertentienetwerken. In tegenstelling tot Google Ads, waar je slechts één “exchange” bereikt, profiteer je via programmatic van meer dan 50 “exchanges” tegelijkertijd.

De 4 belangrijkste voordelen van Programmatic Advertising

Dit is het meest interessante deel. Want jij wilt natuurlijk weten van welke voordelen je profiteert als je start met Programmatic advertising. Welke pluspunten loop je mis, in vergelijking met Google Ads?

Met Programmatic Advertising win je:

1. Meer bereik

Binnen Google Ads heb je toegang tot alle aangesloten websites voor jouw display ads. Met programmatic advertising vermenigvuldig je dit bereik tot wel 70 keer! Dit biedt toegang tot vrijwel alle ad-exchanges, zowel lokaal als internationaal. Ideaal voor agencies die wereldwijd willen adverteren.

2. Exclusieve publisher deals

Met programmatic advertising koop je via publisher deals exclusieve content in. Waarom dit exclusief is? Omdat deze advertentieruimte anders niet toegankelijk is. Denk aan het adverteren via een website zoals de Telegraaf. Dat kan alleen via een publisher deal. 

Doordat je een deal maakt met bijvoorbeeld DPG Media, blijf je nog steeds zichtbaar op deze platforms. Ook maak je zo gebruik van hun doelgroep data om jouw advertenties te richten op de juiste lezers.

3. Creatieve vrijheid

Waar Google Ads beperkt is tot statische afbeeldingen, GIF’s en HTML5 banners, biedt programmatic (zoals via DV360) veel meer creatieve mogelijkheden. 

Video banners, interactieve ads waarin iemand een spelletje kan spelen, of een complete overname van een homepage? Het kan allemaal. Voor elke campagnedoelstelling is er een format dat zich leent voor creatieve campagnes.

4. Eén campagne over meerdere kanalen

Programmatic advertising beperkt zich niet alleen tot display ads, maar omvat ook video, waaronder YouTube via DV360. In plaats van verschillende campagnes voor verschillende formats, bundel je deze bundelen in één overkoepelende campagne. 

Dit zorgt voor een overzichtelijk beheer en effectieve inzet van jouw budget. Bovendien voorkomt frequency capping dat jouw advertentie te vaak op dezelfde kanalen verschijnt. Zeg maar vaarwel tegen advertentiemoeheid, en hallo tegen verhoogd bereik!

Bereik jouw klanten met programmatic advertising!

Dus, wat heb je nu geleerd? Programmatic advertising biedt toegang tot een breder en specifieker publiek met opvallende advertenties. Het stelt jou in staat om samen te werken met partners die geavanceerde technologieën gebruiken, zoals contextuele targeting of in-game advertising. Met de juiste technologie weet jij gegarandeerd het volledige potentieel van programmatic advertising te benutten.

Benieuwd hoe jij programmatic advertising inzet om jouw klanten te bereiken? Neem contact op om samen al je mogelijkheden te ontdekken.