Soms is één woord alles wat nodig is om iemand over de streep te trekken.
Denk aan een advertentie die direct je aandacht pakt of een call-to-action die je onbewust laat klikken.
Dit is de kracht van power words. Woorden die emoties losmaken, nieuwsgierigheid opwekken en mensen aanzetten tot actie.
Nederlandse power words
Online zijn tientallen artikelen te vinden met Engelstalige woordenlijsten die voor meer conversies / interacties / geopende e-mails zorgen.
Het nadeel hiervan is dat het niet bekend is wat deze Engelstalige woorden doen wanneer ze vertaald worden naar het Nederlands. Hier is namelijk véél minder onderzoek naar gedaan.
Tot nu!
Wij hebben onderzocht welke woorden in het Nederlands het krachtigst zijn. En welke voor een verhoogde CTR zorgen.
Maar voordat je ze inzet, is het belangrijk om te weten wat power words zijn en hoe deze werken.
De complete lijst met power words ontvangen? Deze vind je hier:
Wat doen power words?
Power words zijn woorden die je gebruikt om mensen bepaalde handelingen sneller uit te laten voeren.
Deze woorden gebruik je in alles: van advertentieteksten en blogtitels tot e-mailonderwerpen en call-to-actions. Het draait om het kiezen van de juiste woorden op de juiste plek, zodat ze écht effect hebben.
Amerikaanse onderzoeken hebben al bewezen dat bepaalde woorden sterke emoties oproepen en mensen aansporen om actie te ondernemen. Wij hebben deze woorden verzameld, vertaald en gecheckt op zoekvolume en gebruik. Dit leidde tot een lijst van 161 woorden die we met meer dan 500 respondenten testten. Wat bleek? 50 van deze woorden kwamen als het krachtigst uit de bus én hadden genoeg zoekvolume.
Deze top 50 hebben we verwerkt in Google Ads advertentieteksten. Eén variant mét het power word en een variant zonder. Bijvoorbeeld:
Zonder: Weten waarom {Brand} de mooiste locatie is?
Met: Weten waarom {Brand} de meest geliefde locatie is.
Zonder: Voor alle aanbiedingen kijk snel bij {Brand}
Met: Bespaar op allerlei producten. Kijk snel bij {Brand}
Zonder: De specialist in {Brand}. Ontdek onze service en producten!
Met: De specialist in {Brand}. Ontdek onze service en garantie!
Nu is de grote vraag natuurlijk: welke woorden zorgen voor een hogere CTR?
Welke power words werken het best?
Niet alle power words hebben hetzelfde effect. Sommige woorden creëren urgentie, terwijl andere vertrouwen uitstralen of nieuwsgierigheid opwekken. Daarom hebben we de woorden opgedeeld in verschillende categorieën. Zo zet je ze gericht in op basis van je doelstellingen.
Klantenservice
In de klantenservice is het belangrijk om een relatie op te bouwen. De juiste woorden zorgen ervoor dat klanten zich gehoord en gewaardeerd voelen. Woorden die empathie, zorg en vertrouwen uitstralen maken het verschil tussen een tevreden klant en een verloren klant.
Enkele effectieve power words voor klantenservice zijn: ondersteund, betrouwbaar, geduldig, betrokken, gerustgesteld, proactief, oplossingsgericht en persoonlijk. Deze woorden zorgen ervoor dat klanten zich gewaardeerd voelen en vertrouwen hebben in je merk.
Voorbeeld:
In plaats van: ‘We hebben je vraag ontvangen.’
Zeg je: ‘We begrijpen je vraag en we gaan snel voor je aan de slag om een oplossing te vinden.’
Vertrouwen en betrouwbaarheid
Als je wilt dat klanten je merk als een autoriteit zien, moet je vertrouwen uitstralen. Woorden als bewezen, veilig, garantie, effectief en erkend versterken het gevoel dat je product of dienst betrouwbaar is.
Stel je voor dat je een nieuwe online cursus aanbiedt. Een kop als ‘Onze methode werkt echt!’ klinkt vaag en generiek. Maar wat als je zegt: ‘Wetenschappelijk bewezen methode voor maximale impact!’? Dit wekt direct meer vertrouwen.
FOMO en urgentie
Mensen willen niets missen. Dat is precies waarom woorden als beperkt, uniek, niet te missen, laatste kans en op=op zo effectief zijn. Ze spelen in op de angst om een kans mis te lopen en zorgen ervoor dat lezers sneller tot actie overgaan.
Een standaard zin als ‘Bekijk onze nieuwste collectie!’ krijgt bijvoorbeeld veel meer impact als je zegt: ‘Alleen voor insiders: ontdek de nieuwste collectie!’ Dit versterkt het gevoel dat iemand iets speciaals krijgt door nú actie te ondernemen.
Titels en koppen
Soms wil je de lezer niet direct een belofte doen, maar eerst hun nieuwsgierigheid wekken. Dat kan met woorden als geheim, onthulling, verborgen, schokkend en revolutionair.
Denk aan een blogtitel zoals Nieuwe strategieën voor social media marketing. Dit klinkt informatief, maar niet per se prikkelend. Vergelijk dit met: De revolutionaire social media strategie die niemand je vertelt! Hier wordt de nieuwsgierigheid getriggerd en voelt de lezer zich bijna verplicht om te klikken.
Er zijn natuurlijk veel meer power words die je kunt inzetten voor maximale impact. Denk aan woorden als exclusief, onweerstaanbaar, gegarandeerd en fortuin. Allemaal krachtig voor het verhogen van je conversies. Meer ontdekken? Bekijk dan de volledige lijst met 700+ power words.
Top 10 best presterende power words

Houd er rekening mee dat wij de power words hebben getest in diverse branches en Google Ads accounts, waardoor er een aantal factoren zijn die de resultaten kunnen beïnvloeden.
Denk aan advertentiebudget, nichemarkten, naamsbekendheid, verschil in kwaliteitsscores.
Waar en wanneer gebruik je power words?
Power words zorgen voor impact. Op je website zorgen ze ervoor dat bezoekers niet ontsnappen. Denk aan je homepage en landingspagina’s: de juiste woorden zorgen ervoor dat ze klikken.
In e-mails trekken ze de aandacht vanaf het moment dat je onderwerpregel verschijnt. Wil je meer klikken? Gebruik power words in je tekst.
In advertenties maken ze je boodschap onweerstaanbaar. Als je wilt dat je lezers klikken, gebruik dan woorden die direct een reactie oproepen.
Op social media zorgen power words ervoor dat je berichten direct gelezen, gedeeld en besproken worden.
Kortom: power words werken overal. Zet ze in je blogs, video’s, klantenservice en meer. Ze versterken je boodschap en zetten je lezer in actie.
Klaar voor meer conversies?
Power words maken het verschil. Ze trekken de aandacht, zetten mensen aan tot actie en zorgen ervoor dat je boodschap niet te negeren is.
Of je nu Google Ads draait, e-mails verstuurt, of social media posts plaatst, de juiste woorden zorgen voor impact. Liever samen aan de slag? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw conversies laten groeien.
Meer over Ryon
Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.
Ryon Matton
Head of SEO