De Skyscraper-techniek – Smart Lab Aflevering #24

leestijd 3 minuten
10 maart 2020

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Smart Lab nummertje 24 alweer. In een ietwat nieuw jasje, deze keer!

Vandaag gaan we het hebben over skyscrapers. En dan natuurlijk niet letterlijk wolkenkrabbers, maar skyscrapers zoals we die in de SEO-industrie kennen. Dit zijn simpelweg artikelen die boven de rest uitsteken, en daardoor de meeste vertoningen krijgt.

Met andere woorden: het doel is, doodsimpel, op #1 staan op Google.

Brian Dean heeft de term een paar jaar geleden in het leven geroepen, en sindsdien wordt de techniek toch wel door veel SEO’s overgenomen. En terecht, want het werkt. 

Er zijn grofweg 3 stappen die je moet doen om met een skyscraper bovenaan in Google te staan:

  1. Doe een zoekwoordonderzoek. Kijk naar interessante zoektermen waar veel zoekvolume op zit. Je komt dan al snel uit bij short-tail zoekwoorden: ze zijn vaak wat generiek, maar er zit wel onwijs veel volume op.
  2. Kies een zoekterm, en zoek er zélf op op Google. Klik de eerste paar organische resultaten aan, en houd die content bij je.
  3. Maak een artikel of landingspagina nog véél beter is dan deze artikelen bij elkaar. 

Een kleine kanttekening: autoriteit op je domein zal je een flinke duw in de rug geven. Op het begin is linkbuilding dus misschien wel nodig om resultaat te zien. Voor de rest: vertrouw op het algoritme van Google. Na verloop van tijd zal dat ritme namelijk herkennen dat jouw content eigenlijk veel beter is dan hetgeen wat nu bovenaan staat.

Praktijkvoorbeelden

Zelf hebben wij op dit moment een vijftal skyscrapers live staan. Hoewel ze nog niet allemaal op #1 staan in Google (ook wij kunnen niet toveren), hebben ze binnen hun jonge bestaan van niet meer dan 4 tot 6 maanden toch al heel wat concurrenten ingehaald.

Dit zijn ze:

Laten we die laatste even uitlichten. DIe is extra leuk, want je zult begrijpen dat op de term ‘social media’ onwijs veel verkeer zit (gemiddeld 18.100 zoekopdrachten per maand!).

Hierboven zie je het aantal vertoningen van onze skyscraper over social media. In januari hadden we nog niks – logisch, want toen stond de pagina nog niet live.

Na verloop van tijd kregen we toch al behoorlijk wat vertoningen van onze skyscraper op deze zoekterm.

Nog interessanter misschien is de grafiek die ons vertelt op welke positie deze pagina staat. Let op: dit is alleen op de exacte term ‘social media’.

Ongekend!

Succesvolle skyscrapers

Hoe maak je van jouw skyscraper een succes?

Allereerst is héle goede content een absolute noodzaak. Google moet kunnen herkennen dat jouw content van topkwaliteit is, en dat doet het onder meer door te kijken naar het aantal backlinks dat je pagina heeft verzameld.

Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer pijlers waar Google naar kijkt. In principe moet je rekening houden met het allesomvattende principe van SEO. Denk dus ook aan technische prestaties, en andere prestaties over je website die Google volgt.

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Lees meer over