Deze column is gepubliceerd in de Textilia.
Hallo mobiele eenheid. Waar zijn wij nou helemaal mee bezig?! Klinkt deze reclame je nog bekend in de oren? Hij komt uit 1997 van KitKat. Om er even antwoord op te geven. We zijn al lang niet meer alleen aan het bellen. We whatsappen, mailen, surfen, shoppen, zijn sociaal, luisteren muziek en gamen ook heel wat af. En zelfs betalen doen we inmiddels veel mobiel. Ik vermoed niet dat de makers ooit hadden verwacht dat het filmpje werkelijkheid zou worden. Hoe speel je in op deze ontwikkelingen? En vergt het een andere online tactiek?
Omarm nieuwe ontwikkelingen
De mobiele verslaving is groter dan ooit. De komst van de tablet heeft hier nog een extra schepje bovenop gedaan. Dat biedt kansen voor ondernemers. Uit onderzoek over apps blijkt bijvoorbeeld dat moeders (de trendsetters op het gebied van online shoppen), retailapps belangrijker vinden dan social media. En als ik zelf kijk bij mijn eigen opdrachtgevers, is een verdriedubbeling in het aantal mobiele gebruikers de afgelopen twee jaar de normaalste zaak van de wereld. Ook de bestelratio’s bij tablet gebruikers verschillen nauwelijks nog met die van pc-gebruikers. Allemaal belangrijke gegevens natuurlijk. Slimme organisaties omarmen deze ontwikkelingen en spelen hier slim op in.
De consument bepaalt
In 1997 konden we enkel telefoneren en sms’en. Dat is nu nauwelijks nog voor te stellen. Doe jij al iets met deze ontwikkelingen? Wanneer maak je als organisatie de keuze voor een mobiele strategie? Door op die vraag in te spelen. Want als je klanten herhaaldelijk vragen om een specifiek product, zorg je er toch ook voor dat je die klanten verder kunt helpen? Kijk daarom eens of jouw website veel wordt bezocht via mobiel internet. Via Google Analytics bijvoorbeeld. Dan weet je meteen of dat je aandacht nodig heeft. En je moet gaan nadenken over een goede oplossing om je klanten ook mobiel optimaal te bedienen. Met een mobiele site, responsive design of een app bijvoorbeeld. Want een gewone site op een mobiel toestel is vaak niet gebruiksvriendelijk. Als jouw mobiele bezoekers naast het oriënteren, graag ook meteen een aankoop willen doen (ook te zien in Google Analytics), betekent dit dus dat je bestel- en betaalproces ook mobiel goed te doorlopen moet zijn. En zo kunnen behoeftes sturing geven aan jouw strategie bepaling. Analyseer dus jouw mobiele bezoekers groep. En creëer op basis daarvan jouw mobiele strategie. Want je wilt die steeds groter groeiende groep toch niet missen?
Beschik jij over een eigen kledingzaak en wil je weten wat online marketing voor jou kan betekenen? Kijk dan eens op onze pagina over online marketing voor fashion.