Key Takeaways
- Social media trends voor 2024 focussen op AI, content & interactie keuzes, diepgaande betrokkenheid en social media kanalen.
- AI is belangrijk voor contentcreatie en advertentiestrategieën. Het personaliseert ervaringen en stroomlijnt marketingcampagnes om ze effectiever en gerichter te maken.
- De nadruk op ‘snackable’ content, het stimuleren van UGC en het weloverwogen selecteren van influencers zijn essentieel voor authentieke merkbeleving en betrokkenheid.
- Elke social media heeft zijn eigen evolutie. Zo stimuleert TikTok korte video’s, LinkedIn focust op demand generation en X (Twitter) zoekt naar een nieuwe identiteit.
Ooit opgemerkt dat wat vandaag een populaire social media hype is, na twee keer knipperen alweer verleden tijd is? Als er een discipline maximaal in beweging is, dan is het wel social media. Om de haverklap zie je weer iets nieuws verschijnen.
Een leven zonder dagelijks scrollen, liken en delen is haast niet meer voor te stellen. Dus, wat brengt volgend jaar ons? Vanuit onze expertise nemen we je mee in de nieuwste roddels van social media land. Lees (en luister) je mee?
Blijf lezen om te ontdekken welke trends jouw focus verdienen in je 2024 strategie. Zo weet jij hoe je met AI-generated content je socials naar een hoger niveau tilt.
Nieuwe slingers aan je favoriete social kanalen
Het is je vast niet ontgaan: je huidige social kanalen zijn al flink in beweging. Belangrijk om rekening mee te houden bij je volgende marketingcampagnes. Dus, waar leidt dit allemaal toe?
Tiktokisering van het internet
Het verhaal begint natuurlijk met TikTok. Want deze app domineert. Door TikTok zie je nu overal korte, pakkende video’s – van Instagram Reels tot zelfs in je LinkedIn tijdlijn. Ja, je leest het goed, professionele korte video’s zijn nu een ding.
LinkedIn: van leadgen naar demand gen
Maar er is nog meer aan de hand met LinkedIn. Want waar dit ooit de plek was voor B2B leadgeneratie en pronken met je nieuwe baan, zie je steeds meer verschuiving. De beweging naar organische benadering via demand generation.
Het gaat steeds meer om het creëren van waardevolle relaties en professionele netwerken. Zorg dus dat je focust op het bouwen van diepere connecties, in plaats van het verzamelen van leads. Deel content als een koning. Zo laat je zien dat je thought leader bent in jouw branche.
Twitter: X is meer dan alleen tweets
Twitter heeft een identiteitscrisis. De app heeft zichzelf namelijk opnieuw uitgevonden onder de naam ‘X’. Maar al die veranderingen zorgen er ook voor dat het vertrouwen in dit kanaal daalt. Wat betekent dit voor jouw merk? Je moet actief betrokken zijn. Nu is het belangrijker dan ooit om authentiek en transparant te zijn.
Zorg ook dat je de komende periode up-to-date blijft van alle tools die Twitter uitrolt. Zo blijf jij innoveren.
Pinterest: zoekopdrachten als trendindicator
De gouden tip voor Q4? Ga aan de slag met Pinterest. Waarom? Pinterest-zoekopdrachten hebben een voorsprong van twee maanden op Google. Het is daarom slim om je strategieën op tijd aan te passen. Voordat je het weet, ben je twee stappen voor op de rest.
Instagram blijft koploper
Tegelijkertijd is Instagram een kracht om rekening mee te houden. Hun geheim? Als ze iets zien wat werkt, dan creëert de app hun eigen versie. Door hun innovatiekracht blijft dit een belangrijke app voor jouw social strategie.
Zet in op de kracht van AI
Contentcreatie
In de wereld van contentcreatie is AI je beste vriend. Van copy tot visuals en zelfs algoritmes voor contentaanbevelingen.
Of je er nu fan van bent of niet; AI blijft. Omarm die robot, want het gaat een nog grotere rol spelen in het stroomlijnen en personaliseren van je content. Tools als ChatGPT en Midjourney zijn nog maar het topje van de ijsberg.
Online adverteren
Maar dat is niet het enige. Ook de wereld van online adverteren verandert met AI. Zo rolt Meta AI-audience targeting uit. Dit houdt voor jou in dat doelgroepen worden gecreëerd. Dat gebeurt op basis van conversie, pixel informatie en eerdere advertentie data.
Reken er maar op dat je ROI door het dak vliegt!
Slimme content & interactie keuzes
Je denkt altijd goed na over welk platform past bij jouw doelstellingen. Als je jongeren wilt bereiken, ga dan voor TikTok. Ga je voor een iets ouder publiek? Instagram is je vriend. En voor alles wat professioneel is, duik je in de wereld van LinkedIn. Houd daarnaast rekening met de volgende content- & interacties:
Snackable – korte maar krachtige – content
In een wereld waar onze concentratieboog met het jaar afneemt, blijft snackable content koning.Je wilt zo snel mogelijk informeren én entertainen. En vergeet niet visueel ook aantrekkelijk te zijn.
Zorg dus dat je écht meerwaarde biedt. Wat is jouw manier om je boodschap in een paar seconden over te brengen? Het is een kunst op zich.
User Generated Content (UGC)
Wie kan beter je merk promoten dan je eigen fans? Motiveer je volgers om UGC te delen. Deze content is authentiek. Dat maakt het een krachtige manier om verbinding te maken met je doelgroep.
Influencers: je vriend of vijand?
De inzet van influencers kan een goudmijn zijn, maar het kan ook flink misgaan. Welke influencer past echt bij je merk? Grote influencers zijn top, maar bedenk goed: is een micro- of nano-influencer niet veel effectiever voor jouw merk? Deze influencers hebben een kleiner publiek, maar deze volgers zijn wel maximaal betrokken. Mogelijk is dit veel waardevoller voor de interactie met jouw merk.
Diepgaande betrokkenheid
Je las eerder al over de beweging naar diepere relaties. Want social media draait niet alleen maar om het verkrijgen van likes, maar ook om het omzetten van die likes naar echte sales. Zo creëer jij diepgaande betrokkenheid:
Social listening
Naast structureel posten is het ook slim om te luisteren. Wat zeggen mensen over je merk? Welke trends duiken op? Social listening tools helpen je om een vinger aan de pols te houden.
Social media als klantenservice
Klachten op Twitter, vragen op Facebook, feedback op Instagram. Social media is een directe lijn naar je klanten. Ze verwachten dan ook snelle en nuttige reacties.
Helaas kun je te maken krijgen met trollen op het internet. Hoe ga je om met negatieve feedback, of nog erger, een PR-ramp? Een sterke klantenservice en overkoepelend crisisplan worden steeds belangrijker. Een AI-chatbot kan een uitkomst bieden.
Demand generation
LinkedIn is hét social media kanaal voor demand generation. Maar dat is niet het enige…
Je merkbekendheid vergroten en verkoopkansen stimuleren? Focus op strategieën die impact maken op de gehele klantreis. Je keuze is reuze: varieer van contentmarketing en e-mailcampagnes tot evenementen en betaalde advertenties.
De strijd van meetbaarheid
Kanalen als Meta doen hun best om de juist de resultaten te meten. En gelukkig biedt GA4 een dieper inzicht. Maar hoe meet je neveneffecten, zoals branding? Het 6M model helpt je bij het meten van de impact van social media campagnes.
Een ding is een feit: Share of Search blijft een onmisbare metric in het evalueren van de prestaties van je merk. Houd deze dus goed in de gaten. Zo meet je de ware impact van je social media inspanningen.
Ben jij voorbereid?
Van nieuwe benaderingen op vertrouwde platforms tot de grotere rol van AI: je hebt veel om in 2024 naar uit te kijken. De tijd van innovatie en aanpassing is aangebroken. Dus ga erop uit, plaats die content, luister naar je publiek en blijf altijd leren. Want in de social media is het enige constante…verandering!
Sparren over hoe je het beste jouw socialstrategie aanscherpt? Samen blijven we voorop lopen in deze digitale race.
Meer over Guy
Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.
Guy Schepers
Head of Paid