Alle data straks kwijt? Ontdek wat je moet doen zonder in paniek te raken.
Wat staat er te gebeuren met Google Analytics? Waarom mopperen marketeers over GA4? Hoezo kijken ze naar alternatieven voor AVG problemen?
Dit is wat je moet weten om bij de les te blijven:
Vanaf 1 juli 2023 verzamelt de huidige versie (Universal Analytics) geen data meer. Een harde stop dus!
Google Analytics 4 is de nieuwe opvolger.
Voordat ik je van alles ga vertellen over GA4… Wacht niet af en maak een property aan! Anders begin je straks zonder data met je nieuwe Google Analytics omgeving.
Niet iedereen is blij met GA4, maar…
Het is wat het is. Je moet het ermee doen!
Ik ga je zo dadelijk uitleggen wat de problemen en oplossingen zijn, maar eerst:
Wat maakt Google Analytics 4 anders?
Google Analytics 4 (GA4) verschilt van zijn voorganger doordat het platformoverschrijdend werkt (apps + websites), niet afhankelijk is van cookies en een event- in plaats van sessie gebaseerd datamodel gebruikt voor metingen.
GA4 slaat ook geen IP-adressen op, wat organisaties kan helpen om aan de goede kant van de privacyregelgeving te blijven.
Alles in GA4 is een gebeurtenis, zelfs een pageview. Het gebruik van Google Tag Manager is daardoor nog noodzakelijker dan het al was.
Google Analytics 4 is volledig opnieuw opgebouwd met een geheel nieuw gegevensmodel en meer ingebouwde privacy opties. Zelfs vanuit de basisinstellingen is GA4 al een stuk privacy vriendelijker dan haar voorganger.
Waarom is er dan toch zoveel onrust?
1: Marketeers hebben heel veel moeite met de nieuwe interface en het ontbreken van bekende functionaliteiten en rapporten…
2: Google Analytics ligt onder een vergrootglas. Er wordt gesuggereerd dat het gebruik van GA problemen oplevert met het naleven van de AVG.
Wat is er nu precies aan de hand?
In Universal Analytics waren rapporten veel meer gestandaardiseerd. Er is binnen GA4 een gebrek aan standaard rapporten en inzichten in GA4. Dit betekent echter ook dat je GA4 veel meer op je eigen situatie kunt afstemmen.
Je gaat straks veel vaker zelf rapporten opbouwen. Alleen niet iedereen is even analytisch, waardoor het ophalen van de juiste informatie wat meer moeite kost.
Waarom staat Google onder druk?
Dat heeft alles te maken met de AVG.
Wat is precies het probleem?
Europese privacytoezichthouders hebben de pijlen gericht op Google. In Oostenrijk en Frankrijk zijn er al uitspraken gedaan dat het gebruik van Google Analytics een inbreuk is op de GDPR. Dit ging echter om specifieke inrichtingen van enkele organisaties en bovendien Universal Analytics in plaats van GA4.
De Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland doet ook onderzoek naar het gebruik van Google Analytics, maar presenteert haar conclusies pas in de loop van dit jaar.
De kern van het probleem zit hem in dat Amerikaanse bedrijven, waaronder Google, verplicht zijn data aan te leveren bij inlichtingendiensten als hierom gevraagd wordt. Dat geldt in theorie dus ook voor de Google Analytics data.
De eerdere afspraken vanuit het privacy shield zijn ongeldig verklaard en de tussentijdse modelcontractbepalingen bieden geen blijvende oplossing. Gelukkig zijn er wel nieuwe afspraken in de maak tussen de EU en de VS.
Maar in de tussentijd heeft Google uit voorzorg besloten om de dataverzameling via Universal Analytics per 1 juli 2023 stop te zetten.
Hierdoor dwingen ze gebruikers om te switchen naar het privacyvriendelijke Google Analytics 4. Deze harde stop kwam alleen voor veel gebruikers als een grote verrassing.
Maar dit is wat veel gebruikers nog niet weten:
Google biedt met GA4 zelf ook al volop mogelijkheden om privacy beter te waarborgen.
“Google Analytics 4 verzamelt alle gegevens van apparaten in de EU (op basis van IP-geo-lookup) via domeinen en op servers in de EU voordat verkeer wordt doorgestuurd naar Analytics-servers voor verwerking.“ (Bron: Google)
Door gebruik te maken van Consent Modus kun je bovendien nu ook veel makkelijker marketingfuncties uitschakelen op basis van de individuele privacy voorkeuren van gebruikers. Als iemand bijvoorbeeld geen toestemming geeft voor marketing en statistieken, dan kun je nog steeds anoniem gebeurtenissen meten. (Bron: Google)
Als je dat wil kun je zelfs Google Signals (demografie, interesses, remarketing en conversiemodellering) en verzameling van gedetailleerde locatie- en apparaatgegevens in zijn geheel uitschakelen per regio.
Als je er zeker van wil zijn dat er geen data in de Verenigde Staten terechtkomt, kun je zelfs de verwerking van de Google Analytics 4 data helemaal op Europese servers laten plaatsvinden. Momenteel heb je daar nog server-side Google Tag Manager (met een eigen EU server in de Google Cloud) voor nodig. Maar de kans is groot dat die optie ook in de interface beschikbaar zal komen als Google haar klanten niet wil verliezen aan concurrenten.
Wat is het voordeel van GA4?
Allereerst natuurlijk dat je Google Analytics gratis kunt blijven gebruiken, want alle alternatieven met vergelijkbare functionaliteiten zijn betaald. Maar jullie willen natuurlijk de echte voordelen horen:
- Data laadt veel sneller en je hoeft minder te switchen tussen verschillende pagina’s.
- Machine Learning. Hierdoor is GA4 in staat voorspellingen te doen op bijvoorbeeld conversies, maar kan het ook afwijkingen ontdekken in data.
- Beter ingericht op cross platform/devices.
- Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk gemakkelijker.
- Customer lifecycle rapporten.
- BigQuery streaming-export ook beschikbaar voor de gratis versie van GA4. Hierdoor kun je makkelijker gegevens combineren met andere bronnen.
Waar moet je nog rekening mee houden?
- Implementatie en nieuwe rapporten werken anders, hier zul je echt aan moeten wennen.
- Veel externe tools kunnen er nog niet mee overweg.
- Er kunnen nog geen afzonderlijke weergaven aangemaakt worden.
- Verandering in gedrag statistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage ontbreken.
- Bij de overstap naar Google Analytics 4 neem je niet de historische data mee. Het is dus aan te raden om GA4 eerst naast je oude setup in te stellen.
Waarom maakt Google deze overstap?
Dat heeft er met name mee te maken dat het huidige Universal Analytics eigenlijk niet meer voldoet aan de standaarden die nodig zijn om events en gedrag goed meetbaar te maken.
“Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die verankerd was in het desktopweb, onafhankelijke sessies en gemakkelijker waarneembare gegevens uit cookies”, aldus Russell Ketchum, directeur productmanagement bij Google. “Deze meetmethodologie is snel verouderd.”
Dus, kort samengevat: door een afname in het gebruik van cookies én een toename in het gebruik van cross-device platforms, stapt Google over van Universal Analytics naar het flexibele, meer privacyvriendelijke GA4.
Meer weten? Vraag jouw gratis scan van Google Analytics 4 aan via ons contactformulier!
Meer over Jaap
Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.
Jaap Jacobs
Managing director