Video transcript
Dynamic Search Ads in Google. Ze zijn ideaal voor het automatisch creëren van veel advertenties tegelijk. Ook het optimaliseren van de prestaties ervan werkt redelijk goed: je kunt bepaalde URL-categorieën en specifieke zoektermen uitsluiten. Maar wat je eigenlijk wilt, is optimaliseren op ROAS per pagina. Met dit slimme trucje optimaliseer je je campagne voor de bestemmingspagina die het meeste oplevert!
Voor Onlinekabelshop hebben we Dynamische zoekadvertenties gecreëerd. Heel handig, maar het optimaliseren ervan is lastig. Je kunt namelijk optimaliseren op URL categorieën, of specifiek op zoektermniveau. Maar je wilt ook weten welke uiteindelijke bestemmingspagina het meeste oplevert.
Met een slim en super simpel trucje lukte het ons om tóch de ROAS per bestemmingspagina van deze campagne te meten, en daarop te optimaliseren.
Als eerste maak je vanuit de campagne een Excel-uitdraai van alle bestemmingspagina’s van de afgelopen 3 maanden, en die plaats je in een Google Spreadsheet. Deze spreadsheet koppel je aan Google Data Studio.
Vervolgens moet je een nieuw veld in Google Data Studio aanmaken: ROAS. Ofwel, Return on Ad Spend. Je kunt zo binnen Google Data Studio een simpel tabelletje maken met de juiste voorwaarden, zoals minimaal 30 klikken, en oplopend sorteren op ROAS.
De pagina’s die het slechtst presteren kun je optimaliseren, of zelfs helemaal uitsluiten in de campagne. Je zult zien dat de gemiddelde ROAS van al je pagina’s snel zal toenemen. Voor Onlinekabelshop zagen we in ieder geval al heel snel een stijgende lijn.
Wil je meer van dit soort slimme trucjes en experimentjes bekijken? Check dan ook eens de vorige afleveringen, en vergeet je niet te abonneren op ons kanaal.
Succes met experimenteren, en tot de volgende keer!