- Deel 1: Adverteren op YouTube: de basics
- Deel 2: Opstellen van een YouTube strategie
In het eerste blog over YouTube hebben we het gehad over de verschillende soorten YouTube advertenties, doelstellingen en KPI’s. Daarna hebben we in het tweede blog een gerichte YouTube ad strategie opgesteld. In het derde en laatste blog, gaan we een YouTube campagne opbouwen in Google Ads.
Eerst even een kort overzicht van het merk en de doelgroep waar we een YouTube campagne voor gaan opzetten:
- Een merk, genaamd Budget Elektrische Fietsen
- De focus ligt uiteraard op fietsliefhebbers
- targeting op mensen die affiniteit hebben met fietsen, plus;
- targeting op specifieke YouTube kanalen
- Provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht en Overijssel
- Leeftijd vanaf 35 jaar
YouTube targeting en Google Ads advertentiegroepen
Laten we starten met het bouwen van de campagne. Mocht je overigens ergens tussendoor een vraag over hebben qua de bouw van de campagne als het niet helemaal duidelijk is, stuur me dan even een e-mail of laat een comment hieronder achter.
Stap #1: YouTube campagne en campagnenaam
Eerst gaan we naar het Google Ads account. Klik op de rode button om een YouTube campagne aan te maken.
Geef vervolgens de campagne een makkelijke naam, zodat we de intentie van de campagne direct kunnen herleiden aan de titel. We vinken aan dat we In-Stream willen inzetten.
Stap #2: YouTube biedingen en netwerken
Bij biedingen is er 1 optie beschikbaar, namelijk maximum CPV (Cost Per View). We hebben een budget beschikbaar van €250 euro per dag voor deze campagne, voor een campagneduur 7 dagen. Daarnaast kiezen we ‘Standaard’, zodat de advertenties gelijkmatig over de dag worden weergegeven en vinken we alleen ‘YouTube-video’s’ aan bij netwerken. We willen namelijk (voor Budget Elektrische Fietsen) alleen gevonden worden op YouTube.
Stap #3: YouTube locaties, taal en apparaten
In de volgende stap heb ik handmatig de vier provincies toegevoegd waar we op willen targeten. Ook heb ik de Engelse en Nederlandse taal toegevoegd. Dit heb ik bewust gedaan, omdat Nederlandstalige mensen een Engelstalige zoekopdracht kunnen plaatsen, of Engelse taal als standaard ingesteld kunnen hebben in hun webbrowser.
Ook willen we op elk device focussen. Hier maken we voor deze campagne geen onderscheid tussen.
Stap #4: YouTube advertentieplanning
Een beetje verstopt, maar onder het kopje ‘Geavanceerde instellingen’ zijn belangrijke instellingen te vinden die we moeten invullen voor onze campagne. Bij ‘Planning:’ kun je de gewenste start- en einddatum invullen en bij ‘Advertentieplanning’ kun je aangeven op welke tijdstippen je vertoond wil worden.
We willen graag de campagne starten op 28 mei en 7 dagen te laten lopen. Ook willen we de campagne alleen laten lopen tussen 8:30 en 21:30, en dat er maximaal 3 weergaven per dag kunnen zijn voor iedere unieke gebruiker. Onder ‘weergave’ vind je een volledige weergave (als de YouTube advertentie korter is dan 30 seconden) of minimaal 30 seconden van de advertentie.
Stap #5: YouTube uitsluitingen
Ondanks dat we best specifiek targeten, is het goed om te weten dat we nog categorieën kunnen uitsluiten waar we niet op gevonden willen worden. Dit kan onder het laatste tabje “Inhoudsuitsluitingen”.
Vervolgens klikken we op ‘alle content met uitzondering van de opgegeven uitsluitingen (aangepast)’ waarbij we alle gevoelige onderwerpen aanvinken, plus ‘Live gestreamde video’s’ en ‘Games’. Dit zorgt voor wat meer zekerheid qua targeting. En willen we niet dat het merk geassocieerd kan worden met bijvoorbeeld ‘Tragedie en conflict’.
YouTube advertentiegroepen opbouwen
Nu we de basis van de campagne hebben gebouwd, komen we automatisch in het scherm terecht waar we een advertentiegroep kunnen gaan bouwen. Aan de hand van het voorbeeld, gaan we 2 advertentiegroepen bouwen:
- Affiniteit met fietsen – vanaf 35 jaar
- YouTube kanalen – vanaf 35 jaar
In dit voorbeeld gaan we ‘Affiniteit met fietsen – vanaf 35 jaar’ uitstippelen met een nieuw stappenplan.
Stap #1: Naam advertentiegroep en YouTube URL invoeren
Eerst vul je de naam van de advertentiegroep in. Kopieer vervolgens de URL van het YouTube-filmpje die je als advertentie in wilt zetten op je eigen kanaal. Daarna selecteer je de In-Stream variant.
Stap #2: Voorbeeld In-stream YouTube advertentie
Vervolgens krijgen we een overzicht te zien van hoe de YouTube advertentie eruit komt te zien. Hier kun je de Zichtbare URL invoeren, welke onder de advertentie komt te staan. Ook kun je de Uiteindelijke URL invoeren, waar je de gewenste landingspagina invult.
Ook kun je een begeleidende banner toevoegen (formaat 300 x 60, maximaal 150kb) die wordt weergegeven in de advertentie. Ik kies ervoor dat deze automatisch gegenereerd mag worden door YouTube.
Stap #3: YouTube biedingen
Daarna kunnen we de biedingen gaan instellen voor onze YouTube advertentie. Gangbaar is om een bedrag tussen de €0,05 en €0,17 te kiezen. Voor nu houd ik €0,10 aan, eventueel kan ik deze nog verhogen of verlagen als de campagne eenmaal loopt.
Voor het targeten op specifieke kanalen of YouTube fimpjes is het raadzaam flink hoger in te zetten, zodat je de concurrentie overbiedt en zo zichtbaar wordt op je gewenste targeting.
Stap #4: YouTube targeting op advertentiegroepniveau
Tot slot komen we aan bij het belangrijkste onderdeel van de advertentiegroep: de targeting op advertentiegroep-niveau.
Hier selecteren we eerst de leeftijd vanaf 35 jaar.
Vervolgens klikken we op ‘Targeting’ en selecteren we ‘Fietsliefhebbers’.
Bij het opslaan van de advertentiegroep, keer je terug naar de YouTube campagne-instellingen en is het als het goed is gelukt om de campagne aan te maken en de advertentiegroep te bouwen!
Nog een tip: wil je de volgende advertentiegroep bouwen, kopieer en plak de vorige en wijzig de targeting en de naam van de advertentiegroep.
Creatieve én effectieve video’s maken: 16 tips
Lees het blog van Tessa, met 16 tips om creatieve én effectieve video content te maken!