Facebook Business Manager: je zakelijke activiteiten beheren vanaf één plek

leestijd 3 minuten
4 januari 2021

Wat is Facebook Business Manager?

Met de Business Manager kun je alle advertentieaccounts en bijbehorende campagnes beheren, bedrijfspagina’s aanpassen en rollen toekennen aan gebruikers. Deze tool maakt het mogelijk om Facebook gebruikers toegang te geven zonder dat je vrienden hoeft te zijn.

Wat verandert er met Facebook Business Manager?

Het huidige advertentiesysteem maakt, in tegenstelling tot de Business Manager, gebruik van je eigen account. Facebook Business Manager is puur bedoeld voor zakelijk gebruik en is niet gekoppeld aan je privé account. Er bestaan twee rollen binnen de tool:

  • Bedrijfsbeheerder: kan alle instellingen beheren, inclusief het toevoegen en verwijderen van advertentieaccounts en andere gebruikers
  • Alle andere gebruikers: kunnen de informatie zien die de beheerder voor hen beschikbaar heeft gesteld, maar kunnen geen wijzigingen aanbrengen in het account

Let op: de bedrijfsbeheerder moet een senior medewerker zijn. Zorg voor minimaal twee bedrijfsbeheerders, zodat er altijd iemand is die het over kan nemen en toegang heeft tot alle gegevens mocht de andere beheerder het bedrijf verlaten.

Voordelen voor beheerders en andere gebruikers

Facebook Business Manager heeft een aantal voordelen voor beheerders:

  • Alles op één plek (beheer alle pagina’s en advertentieaccounts en geef iemand toegang zonder login gegevens te hoeven delen)
  • Werk sneller en beter (verminder de tijd om advertentieaccounts en pagina’s te beheren)
  • Verbeterde controle (duidelijkheid over wie toegang heeft tot pagina’s en advertentieaccounts en het makkelijk kunnen veranderen van rollen)

De eerste twee voordelen die gelden voor de beheerders zijn in beperkte mate ook van toepassing op alle andere gebruikers. Zij kunnen op één plek alle pagina’s en advertentieaccounts waar ze aan werken openen, en werken hierdoor ook sneller en beter. Een ander pluspunt voor alle gebruikers is het scheiden van werk en privézaken, inloggen gaat namelijk via https://business.facebook.com/ en is niet gekoppeld aan je privéaccount. Je hoeft dus ook geen Facebook vrienden met collega’s te zijn om toegang te krijgen tot pagina’s en advertentieaccounts.

Hoe maak je een account aan?

Om een nieuw account aan te maken ga je naar bovengenoemde website. Meld je hier aan met je werk e-mailadres en voeg de pagina toe waarvan je beheerder bent. Doe dit alleen als jij de meest senior persoon binnen het bedrijf bent die verantwoordelijk is voor social media. Heb je nog geen Facebook pagina? Dan kun je deze aanmaken. Vervolgens kun je collega’s toevoegen aan pagina’s en advertentieaccounts. Geef ze de juiste rol om hun werk te kunnen doen.

Beheer je advertenties voor meerdere klanten? Dan adviseert Facebook om voor elke klant een apart advertentieaccount aan te maken binnen Facebook Business Manager. Zo houd je het overzichtelijk.

Kortom: wanneer je op Facebook zakelijke accounts beheert van bedrijven is Business Manager een handige tool. Wat houdt je nog tegen om er direct mee aan de slag te gaan?

 

Lees meer over