Facebook staat op de eerste plaats als meest gebruikte socialemediaplatformen in Nederland, met 66%. Waar vorig jaar een daling te zien was bij Facebook, is nu het gebruik gestegen met 3%.
Het social media platform heeft 10,1 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers (2024). Van alle gebruikers opent meer dan 6,6 miljoen het platform dagelijks en naar verwachting gaat dit alleen maar groeien.
Het social media platform dat Zuckerberg heeft ontworpen, doet het dus niet zo slecht. Een prima app om contact te houden met vrienden, maar ook voor marketeers is dit platform uitstekend.
Wie zijn de gebruikers van de app?
Als je kijkt naar de Nederlanders die gebruik maken van het platform blijkt dominante leeftijdsgroep tussen de 44 en 59 jaar. Verder zijn er meer vrouwen dan mannen op de applicatie te vinden, namelijk 54%.
Wat vinden deze gebruikers belangrijk?
De meerderheid zegt dan een gelukkige relatie en een goede tijd hebben. 42% van de app gebruikers hebben reizen als hobby. Daarna volgt lezen met 40%. Ben dus niet te zuinig met teksten in je post, er zijn veel leesfanaten.
Wat opvalt is dat ze op dit sociale media platform meer van eten en uit eten houden dan de gebruikers op andere platformen. Als je koken onder de aandacht wil brengen, dan ben je hier op de goede plek. Dit geldt ook voor films, series en muziek. Verder vinden de gebruikers dat er iets aan het huisvestingsprobleem gedaan moet worden. Veel mensen platform bezoekers (32%) koopt regelmatig iets omdat celebrities of influencers er reclame voor heeft gemaakt. Heb je een klein boutique’je? Dan is de app voor jou the place to be.
Handige gegevens om te hebben
Dit is wat ze leuk vinden, maar wat doen ze op het platform? We gaan eens kijken naar de gemiddelde gebruiker.
34% van de gebruikers vindt het niet erg om advertenties te krijgen, zolang ze er maar gratis content voor terug krijgen. Toch installeren gebruikers van andere platforms vaker een ad blocker.
Via Facebook ads kun je ongeveer 45,6% van de Nederlandse bevolking bereiken.
Je wil als marketeer engagement creëren. De beste manier is via een videopost. Bij een live-video krijg je zelfs 6 keer meer interactie. Helemaal top dus. Mensen willen immers graag interactie met elkaar.
Echter houdt Facebook niet van ‘engagement-bait’. Het zorgt ervoor dat als je deze tactiek gebruikt, je content laag in het nieuwsoverzicht verschijnt. Niet doen dus! Gewoon gaan voor die authentieke interactie. En dat komt wel goed.
Zo, dat was veel informatie over eigenschappen van de platform gebruikers. Meta heeft verder ook veel informatie over haar gebruikers. Veel mensen hebben hier kritiek op. Ze verwijderen hun account of gaan eens goed kijken bij de privacy instellingen van de app. Eigenlijk is dat ook helemaal niet gek.
Privacy
Het platform heeft de afgelopen jaren veel problemen gehad met privacy schandalen en is vaak in het nieuws geweest. Deze moeilijkheden kwamen ook in Nederland aan het licht.
Het schandaal rondom Cambridge Analytica in 2018 zorgde ervoor dat de gegevens van 90.000 Nederlanders werden misbruikt. Hieruit bleek dat, onder andere na een uitzending van Arjen Lubach, meer dan 10.000 Nederlandse gebruikers zijn of haar account hadden verwijderd.
Het vertrouwen rondom het sociale platform was gedaald, dat was duidelijk. Er moest iets veranderen in het bedrijf. Zuckerberg maakte bekend dat een deel van de software van het bedrijf aangepast zou worden. Maar is dit alles wat ze hebben gedaan?
De naamsverandering naar Meta
Velen zeggen dat de naamsverandering, van Facebook naar Meta, een rol speelt. Het zou een inspanning zijn om de aandacht van het bedrijf ergens anders te leggen.
Volgens Mark Zuckerberg geeft de naam Meta een betere reflectie naar de toekomst van het bedrijf. Meta wil namelijk een metaverse creëren. Een virtuele realiteit waarbij de gebruikers met elkaar kunnen communiceren. Dit zou volgens het bedrijf de toekomst moeten zijn.
Zoals je nu vast wel gemerkt hebt, geldt de verandering naar Meta alleen voor het moederbedrijf, niet voor het social media platform.
Toch blijft de vraag gelden: is het nog wel slim om te adverteren op het sociale media platform?
Conclusie
Ja, want zelfs door al deze privacy breuken blijft het online platform op nummer één staan van meest gebruikte social media platformen in ons kleine kikkerlandje. Er zit zeker potentie in. Van de vele gebruikers, tot de oneindige mogelijkheden in advertenties.
Over Facebook is ontzettend veel informatie te vinden op het gebied van marketing. Dat heb je nu wel gezien. Maar dit zijn allemaal suggesties. Wat je gaat doen mag je natuurlijk zelf weten. Wij geven je de gegevens, and you decide!
Bronnen: Facebook.com, GetBright, Hart van Nederland, NU 1, NU 2, Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands