Al meer dan 60% van de zoekopdrachten op mobiele apparaten levert géén klik op. No click searches, noemen we dit. Dit geldt voor zowel organische als betaalde zoekresultaten.
Hoe dat komt? Steeds vaker geeft Google al antwoord op je vraag vóórdat je een resultaat aanklikt. Dat komt door featured snippets, zoals deze. En als marketeer wil je natuurlijk zo’n featured snippet claimen. Wij zochten uit: hoe claim je een featured snippet?
Zó claim je een featured snippet
Slaapkenner Beuningen is dé autoriteit op het gebied van kwaliteitsmatrassen. Niet zo gek dat zij zo’n featured snippet willen claimen, dus. Het keyword ‘pocketvering matras’ is in dit geval een belangrijke zoekterm om op te scoren, maar een andere site had de featured snippet al. Wat waren de stappen die we moesten ondernemen om de concurrent van de troon te stoten?
Stap 1: een longtail pagina
Allereerst is een long-tail pagina gemaakt, gefocust op de zoekterm “wat is een pocketvering matras”. Door op deze intent te focussen, begrijpt het algoritme van Google namelijk meestal wel dat je een vraag beantwoordt. Je beantwoord dus voor de zoekopdracht “pocketvering matras” precies dezelfde vraag.
Stap 2: de skyscraper-techniek
De tweede stap: de bekende skyscraper techniek. De content van alle pagina’s in de top 10 van de SERP is gecombineerd, herschreven en nóg beter gemaakt. Ook zijn er extra goede afbeeldingen ontworpen en is er gekeken naar LSI-keywords, ofwel, Latent Semantic indexing. Dit zijn woorden die logischerwijs samenhangen met het focus keyword.
De skyscraper-techniek lichten we verder uit in aflevering 24, dus bekijk ook die aflevering als je daar meer over te weten wilt komen.
Na de livegang van deze pagina konden we simpelweg alleen maar wachten. En nu, binnen een paar maanden, is het gelukt. We staan bovenaan met een featured snippet!
Extra tips
Er zijn nog wat technische handigheidjes, zoals metadata, die kunnen helpen bij het krijgen van een featured snippet:
- Metadata. Als je de structuur zoals aangegeven op schema.org aanhoudt, maak je het makkelijker voor de zoekmachine om je pagina te scannen.
- Je hoeft niet per se op nummer één te staan. Stel dat jouw antwoord de spijker op z’n kop slaat, maar op Wikipedia staat óók een betekenis. Grote kans dat Google de Wikipedia-betekenis overneemt, puur omdat Wikipedia’s vraag-antwoordmodel bekender is.
- Vraag-antwoordmodel. Veel zoekopdrachten op Google bestaan uit vragen, zoals: ‘wat is…’ of ‘wat betekent…’. Als je op jouw pagina deze vraag als h1- of h2-tag opneemt, en het antwoord daar direct onder plaatst, maak je het makkelijker voor de zoekmachine om het antwoord op deze vraag te vinden.
Wil je meer van dit soort video’s ontvangen? Abonneer je dan op ons kanaal. Om de week delen we een nieuwe video met een tof online marketing experiment.