Breaking news! Google heeft per direct een grote verandering op het gebied van AdWords doorgevoerd: advertenties in de rechterkolom zijn verdwenen. In plaats hiervan komt er een vierde advertentie aan de bovenkant bij.
Deze verandering brengt de desktop ervaring van Google dichter naar de mobiele ervaring. De wijziging geldt wereldwijd en voor zoekresultaten in alle talen.
Er zijn twee uitzonderingen die nog wel aan de rechterkant van de zoekresultaten getoond worden:
- Google Shopping advertenties
- Bedrijfsinformatie
Wat zijn de (verwachte) effecten hiervan?
- Minder organische zoekresultaten: met een vierde advertentie aan de bovenkant erbij, komen organische resultaten lager op de pagina te staan. De kans bestaat dus dat je minder organisch verkeer krijgt dan voorheen.
- Minder advertentieplekken en hogere CPC’s: nu de advertentieplekken aan de rechterkant verdwijnen zijn er in totaal een stuk minder advertenties die vertoond worden. Voor topposities kan er dus verwacht worden dat een hogere CPC nodig zal zijn. Wil je klikken blijven krijgen? Zorg dan dat je in de top 4 staat. Sta je op positie 5 of lager? Verwacht dan minder klikken.
- Meer aandacht voor de kwaliteitsscores: om de verwachte stijgende CPC’s enigszins te beperken gaat het erg belangrijk worden om hoge kwaliteitsscores te behalen. Let dus goed op de relevantie van advertenties en de kwaliteit van bestemmingspagina’s!