Hoe je Google Analytics inricht met behulp van Google Tag Manager hebben Jan en ik je reeds eerder in deze Google Analytics serie uitgelegd.
De komende tijd lichten Jan en ik in een aantal blogartikelen toe welke belangrijkste Google Analytics rapporten handige inzichten geven. Hierdoor kun je je doelgroep beter begrijpen en op basis van data kun je natuurlijk tactische beslissingen nemen in plaats van enkel op goed gevoel. Tijdens het schrijven van deze artikelen houden we zowel rekening met B2B als B2C organisaties.
We beginnen vandaag met doelgroep rapporten. Daarna volgt Jan met een artikel over Acquisitie, gevolgd door Gedrag en daarna kom ik weer bij je terug om meer te vertellen over Conversie rapporten.
Mocht je naar aanleiding van deze rapporten vragen hebben, kun je natuurlijk contact met ons opnemen.
Doelgroep gegevens in Google Analytics
Je doelgroep. We denken allemaal te weten wie onze klant is. Maar is je doelgroep daadwerkelijk wie je denkt dat hij is?
Heb je hier wel eens over nagedacht: In het geval van retail kan je offline doelgroep afwijken van je online doelgroep. Een gedegen onderzoek kan in zulke gevallen geen kwaad.
Heb je alleen een online site, of niet het budget om dit verder uit te zoeken? Dan zijn de gegevens uit het doelgroep rapport super interessant.
In dit onderdeel leer je je online bezoekers kennen. Op basis van die gegevens kun je weer beter je online campagnes afstemmen.
Toestemming geven doelgroep gegevens ophalen
Als je doelgroep gegevens wil inzien zal je eerst toestemming moeten geven aan Google Analytics om dergelijke gegevens op te halen. Als je voor het eerst deze gegevens wil bekijken, zal Google deze melding geven en kun je deze rapportagefunctie aanzetten.
Let op: deze gegevens worden opgehaald door advertentiecookies van Google.
Je kunt met deze gegevens naast demografische- en interessegegevens ook remarketing doelgroepen maken op basis van gedrag, demografie en interesse en deze vervolgens delen met AdWords.
Dit betekent dat er dus een commerciële gedachte achter zit. Als je commerciële cookies plaatst die als doel hebben mensen te traceren, dan is het wél verplicht om goedkeuring te vragen.
Via de Cookie Checker kun je nagaan wat voor cookies je nou eigenlijk plaatst. Voor het beste advies kun je ook een (ICT) jurist raadplegen.
Doelgroep > Overzicht
De statistieken in dit overzicht heb je als het goed is vaker voorbij zien komen, dit is de plek waar je start in Google Analytics als je inlogt. Je ziet in één oogopslag je belangrijkste bezoekersgegevens van de geselecteerde periode. Beginnend met het aantal sessies en gebruikers en bijbehorende statistieken.
Wat is het verschil is tussen het aantal sessies en gebruikers?
Sessies staan voor het aantal afzonderlijke sessies dat door alle gebruikers op je site is bezocht. Is een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief? Dan wordt dit als een nieuwe sessie gerekend, maar niet als nieuwe gebruiker. Bezoekt een gebruiker je site 2x binnen 30 minuten? Dan valt dit nog onder dezelfde sessie.
Wat is het bounce percentage?
Dit percentage drukt het aantal sessies waarbij maar één pagina wordt bezocht. Hierna verlaat de bezoeker de site weer. Het percentage mag tussen de 30 – 50% liggen. Is dit hoger? Dan is het slim om dieper in website gedrag & acquisitie te duiken. Wellicht trek je de verkeerde bezoekers aan.
Een hoog bounce percentage hoeft niet altijd slecht te zijn. Heb je bijvoorbeeld een landingspagina over “keelpijn”? Dan kan het zijn dat bezoekers de juiste informatie hebben gevonden en vervolgens de site weer verlaten.
Annotaties maken
Een handige functie binnen Google Analytics is annotaties maken. Verklaar pieken of dalen na belangrijke gebeurtenissen, zoals een TV flight of (de start van) specifieke campagnes.
Doelgroep > Active gebruikers
In dit overzicht zie je hoeveel gebruikers actief zijn in een periode van één, zeven, veertien en dertig dagen. Dit laat zien hoe betrokken je website gebruikers zijn.
Doelgroep > Cohortanalyse (Bèta)
Dit onderdeel is vrij nieuw en zoals je ziet nog in bèta. Je kunt hier een groep gebruikers met een gemeenschappelijk kenmerk analyseren. Dit is nu beperkt tot het aantal gebruikers met dezelfde acquisitiedatum.
Voor e-commerce kun je bijvoorbeeld in één overzicht zien wat je gebruikers met dezelfde acquisitiedatum gemiddeld opbrengen. Zo herken je mogelijke groei over een langere periode.
Doelgroep > Gebruikers-verkenner
Alle gebruikers krijgen bij aanvang van hun eerste sessie een uniek client of user ID. Hierdoor blijven ze anoniem, maar kun je op basis van dit ID gedrag van individuele gebruikers analyseren.
Voor e-commerce kan het weer interessant zijn om op transacties te filteren om zo gedrag van kopende bezoekers te analyseren. Voor specifieke branches zie je bijvoorbeeld dat mensen meerdere sessies nodig hebben, voordat ze over gaan tot aankoop.
Doelgroep > Demografie & interesse
Onder deze noemer vindt je twee interessante rapporten, namelijk leeftijd en geslacht. In het leeftijd rapport kun je bijvoorbeeld zien hoe oud de meeste gebruikers zijn die jouw belangrijkste doelconversie behalen. Daarnaast kun je kijken waar de interesses van je bezoekers liggen. Al deze gegevens kun je vervolgens weer gebruiken bij andere campagnes, bijvoorbeeld in Facebook.
Besef je wel dat deze gegevens niet compleet zijn. Google verzamelt deze gegevens uit DoubleClick cookies van derden, Android-advertentie ID’s (binnen app activiteit) of de IDFA (iOS Identifier for Advertisers). Als deze cookies of ID’s niet aanwezig zijn, kan Analytics geen demografische of interessegegevens verzamelen.
Doelgroep > Geo
Ook hier zijn weer een tweetal rapporten te vinden, namelijk taal en locatie. Taal staat voor de taal die mensen ingesteld hebben op hun browser. Zie je dat bezoekers diverse talen hanteren? Dan kan het de moeite waard zijn om je site in meerdere talen beschikbaar te maken.
Ook locatie staat niet voor iemand zijn woonplaats, maar voor de plek waar de bezoeker op het moment van zijn of haar bezoek op je site aanwezig is. Ook hier kun je weer learnings vandaan halen. Ben je een lokale of landelijke speler? Wellicht wil je op basis van deze data in AdWords meer bieden op specifieke locaties. Of kan het interessant voor je zijn om je online boodschappen via traditionele marketing uitingen te versterken.
Doelgroep > Gedrag
Bij deze gedrag rapporten zie je hoeveel terugkerende bezoekers je hebt en hoe betrokken ze zijn op je site. Op basis van het rapport nieuwe versus terugkerende bezoekers weeg je af hoe interessant het voor je is om RLSA advertenties in te zetten. RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads, wat remarketing voor tekst advertenties is in Google.
Heb je veel terugkerende bezoekers? Blijkbaar hebben mensen meer informatie of tijd nodig voordat ze overgaan tot conversie. Een sterke RLSA campagne kan de kans op conversie dan verhogen.
Doelgroep > Technologie & mobiel
Jouw website moet natuurlijk functioneren op de devices, besturingssystemen en browsers die jouw doelgroep gebruikt. Deze informatie vind je bij de technologie en mobiel rapporten.
Mobiel neemt een steeds groter aandeel in van het aantal bezoekers van veel sites. Tegenwoordig is 30% zeker niet gek.
Doelgroep > Aangepast
Op deze plek kun je zelf gedefinieerde waardes toepassen op verschillende variabelen. Echt makkelijk werkt dit niet. Mocht je zelf rapportages willen maken, raad ik aan om dit via Aangepaste Rapportages te doen. We komen hier later nog op terug in een apart blogartikel met een aantal kant en klare aangepaste rapportages die je kunt gebruiken.
Doelgroep > Benchmarking
Bij het instellen van Google Analytics geef je aan in welke branche je actief bent. Op deze plek kun je je cijfers vergelijken met de branche waarin je actief bent. Helemaal eerlijk is het niet. Iedereen kan zijn branche zelf (niet) invullen en het is niet specifiek van bijvoorbeeld één land, waardoor je scheve verhoudingen krijgt.
Doelgroep > Gebruikersstroom
Het gebruikersstroom rapport is niet een van de makkelijkste rapporten om uit te lezen. Maar toch vind je hier waardevolle informatie in terug. Je ziet namelijk de weg die de bezoekers op je website afleggen. Je kunt bezoekers uitsplitsen op bijvoorbeeld enkel mobiele bezoekers om te zien welk pad zij bewandelen en of ze tegen problemen aan lopen.
Volgende keer: Acquisitie rapportages
Met deze uitleg heb je inmiddels je bezoeker aardig leren kennen en heb je wellicht al een aantal verbeterpunten voor je site ontdekt. In het volgende artikel zal Jan het onderdeel Acquisitie toelichten. Ontdek of je meer bezoekers naar je site kan halen.
Op de hoogte blijven van deze serie? Volg ons op onze socials: Facebook, Twitter of LinkedIn of meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief.
Meer over Kristie
Op succesvolle campagnes die bijdragen aan landelijke bekendheid ben ik onwijs trots. Mooi om deel uit te maken van zoiets groots.
Kristie Beliën
Account Strateeg