Goed vindbaar zijn in Google is voor elk bedrijf belangrijk. Heb je een lokale onderneming en wil je online meedoen? Dan is het hebben van een relevante Google+ Lokaal pagina een must. Het helpt mensen je bedrijf te vinden en je producten of diensten aan te bevelen of te delen met anderen. Met Google+ Lokaal bereik je 97 procent van de bezoekers die online zoeken naar jouw bedrijf, blijkt uit onderzoek.
Google+ Lokaal helpt bezoekers niet alleen bij het vinden van lokale zakelijke informatie zoals producten of diensten, maar het kan je ook helpen om dicht bij de top of zelfs bovenaan de zoekresultaten van Google te komen. Een extra belangrijke en goede reden dus om je Google+ Lokaal pagina op orde te hebben!
5 tips voor ondernemers om online concurrenten met Google+ Lokaal te verslaan:
1. Vul je pagina zo volledig mogelijk in (tot 100%)
Het klinkt misschien logisch, maar het komt nog steeds voor dat pagina’s maar voor 50 procent zijn gevuld. Google geeft de voorkeur aan de meest complete pagina’s. Hoe meer informatie een pagina bevat, hoe beter Google de gebruikers kan voorzien van de juiste informatie.
Openingstijden en foto’s van je producten of diensten
Google neemt de ingevulde openingstijden mee in haar zoekresultaten. Wanneer een gebruiker op een bepaald tijdstip zoekt naar een product of dienst, kan het zijn dat je lokale Google+ pagina wordt uitgesloten van de zoekresultaten, omdat je openingstijden niet zijn ingevuld. Vergeet daarnaast niet om foto’s van je producten of diensten te plaatsen, ook dat onderscheid je van je concurrenten.
2. Houd je bedrijfsgegevens up-to-date
Dit is niet alleen voor je Google+ Lokaal pagina belangrijk, maar geldt voor alle plaatsen waar je de bedrijfsgegevens van je onderneming vermeldt. Zorg ervoor dat deze informatie overal identiek is. Google zoekt automatisch naar deze gegevens voor elk bedrijf en toont deze bij relevante zoekopdrachten. Het is dus belangrijk dat deze gegevens overal identiek zijn. Vermeld je bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer in de footer van elke pagina van je website en houd deze informatie up-to-date.
3. Maak je pagina zo relevant mogelijk
Zorg ervoor dat bezoekers je onderneming en de producten en diensten die je aanbiedt goed kunnen vinden. Maak gebruik van relevante categorieën om je producten of bedrijf in te delen.
Een voorbeeld: een pizzakoerier met een lokale franchise kan relevante categorieën voor zijn onderneming kiezen zoals: pizza restaurant, afhaalrestaurant en fast food restaurant.
Belangrijk om te weten: Google maakt gebruik van standaard categorieën om bedrijven bij in te delen. Aangepaste categorieën zijn niet langer toegestaan.
4. Verzamel zoveel mogelijk klantrecensies
Google houdt ervan om zoveel mogelijk bedrijfsreviews te lezen. Uit onderzoek blijkt dat reviews grote invloed hebben in het bepalen van de lokale rankings van Google. Niet alleen Google vindt reviews belangrijk: onderzoek wijst uit dat 85 procent van de gebruikers online reviews over lokale bedrijven lezen.
Let op! Verzamel alleen relevante reviews van klanten. Wanneer je nepreviews laat schrijven door bijvoorbeeld familieleden of vrienden, zal Google je uit de zoekresultaten verwijderen of op een andere manier hiervoor straffen. Google bekijkt de reviews en beoordeelt deze aan de hand van de woorden die erin genoemd worden. Laat klanten daarom reviews schrijven en vraag of ze het product of dienst willen noemen die ze bij je hebben aangeschaft.
5. Zet al je vestigingen op een lokale Google Maps kaart
Voeg een Google Maps kaart toe aan de contact- of winkelpagina van je website. Hiermee ziet Google een verband tussen je website en de Google+ Lokaal vermeldingen. Let op: dit is geen kale Google Map.
Zo voeg je een lokale Google Maps kaart toe:
Ga naar Google Maps, zoek je bedrijf, klik op de link knop en kopieer en plak de html-code om de kaart te integreren op de contactpagina van je website. Bekijk het screenshot hieronder: