We volgden verschillende interessante sessies, waaronder de sessie van Wouter Blok. Als ervaren Industry Manager Travel ziet hij opkomende trends en ontwikkelingen in de digitale markt. Blok vertelde een aantal interessante verhalen over nieuwe technologieën, het (continu) verbonden zijn met internet en mobiel verkeer.
Blok trapt af met een verhaal over het internetgebruik van de jeugd van tegenwoordig…
Van de 3- tot 4-jarigen in Nederland maakt 28 procent weleens gebruik van een tablet. Door onder andere deze nieuwe generatie, die opgroeit met de nieuwste technologieën, wordt er door de consument steeds meer geëist. Alleen het aansluiten en continue verbonden zijn met het internet is niet meer genoeg. Informatie moet steeds eenvoudiger en toegankelijker zijn voor de gebruikers.
Wat voor invloed heeft deze ontwikkeling op de huidige technologieën?
86 procent van de gebruikers verwacht door al deze nieuwe technologieën een daadwerkelijke verbetering van het leven. Internationale bedrijven zoals Nest Labs, spelen slim in op deze ontwikkeling. Zij hebben bijvoorbeeld de slimme thermostaten geproduceerd, die ook bijdragen aan besparingen op energiekosten van veel consumenten. Bij de ontwikkeling van dit soort slimme producten denken producenten ook na over het wegvallen van de Wi-Fi verbinding. Apparaten moeten ook dan nog steeds in staat zijn om met elkaar te kunnen communiceren. De verwachtingen op dit gebied zijn dan ook veelbelovend: denk hierbij aan Boeings die zelf data doorgeven aan de luchtvaartmaatschappijen, zodra er een onderdeel vervangen moet worden. Of je koelkast die aangeeft dat de melk bijna op is en je boodschappenlijstje alvast voor je voorbereid.
En wat betekent dit voor het mobiele internetverkeer?
De grootste uitdaging ligt op dit moment op het gebied van internetconnectie. Ongeveer 2,8 miljard mensen hebben op dit moment toegang tot het internet. 5 miljard mensen beschikken hier nog niet over. In 2020 wordt verwacht dat 100 procent van de wereldbevolking is aangesloten op het internet. Dit brengt grote veranderingen met zich mee. In veel onderontwikkelde landen beschikken mensen niet over desktops of laptops. Zodra zij toegang krijgen tot internet, zullen zij naar verwachting als eerste verbonden zijn met internet via mobiele telefoons of smartphones. Hierdoor zal het mobiele verkeer flink toenemen.
De toename in het mobiele verkeer is sinds een aantal jaar ook al te zien in gebieden waar reeds toegang is tot het internet. In Japan maakt mobile inmiddels voor 90 procent deel uit van alle zoekopdrachten. Begin 2014 maakt mobile in Nederland ongeveer 30 procent uit van het totale zoekverkeer. De verwachting is dat dit jaar het desktop en mobile verkeer gelijk komt te staan. Dit betekent dan ook dat meer bedrijven aan de slag zullen en moeten gaan met een mobiele of responsive site, en met mobiel adverteren. Meer hierover in een volgende post!