Google Tag Manager-update voor Google Ads-tags: wat betekent het voor jou?

leestijd 2 minuten
18 maart 2025

Vanaf april 2025 worden Google Ads- en Floodlight-tags automatisch geladen in Google Tag Manager (GTM). Misschien heb je hierover onlangs een mail ontvangen van Google en vraag je je af wat dit precies inhoudt voor jouw situatie.

Wat verandert er precies?

In het kort: GTM zorgt er voortaan automatisch voor dat tags van Google Ads en Floodlight zo vroeg mogelijk geladen worden op je website, vóór andere tags. Het doel van Google is hiermee om de nauwkeurigheid en prestaties van advertentiecampagnes te verbeteren. Bijvoorbeeld op het gebied van Enhanced Conversions.

Wat betekent dit voor jou als klant van Fingerspitz?

Goed nieuws: waarschijnlijk verandert er in praktijk voor jou helemaal niets. Bij Fingerspitz zorgen we er in de meeste gevallen voor dat de juiste Google-tags (zoals de gtag.js of GA4-tag) al als eerste geladen worden. Hierdoor voldoet jouw setup al aan de nieuwe richtlijnen van Google.

Het enige merkbare verschil is dat via door gebruikers verstrekte gegevens (user-provided data) uit je GA4-tag automatisch gedeeld kunnen worden met Google Ads. Dit kan voordelen opleveren door nauwkeurigere conversiedata en betere inzichten.

Moet ik actie ondernemen?

In principe hoef je niets te doen. Google heeft zelfs klanten geïnformeerd die geen gebruikmaken van Google Ads of Floodlight-tags. Mocht je twijfelen, controleer dan het volgende:

  • Open de Google Tag Manager-container van jouw website.
  • Check of er een melding staat dat er een Google-tag ontbreekt.
  • Zo ja, klik op ‘Toevoegen aan werkruimte’ en publiceer de container. Dit duurt maximaal 1 minuut.

Doe je niets? Dan plaatst Google de benodigde tag automatisch op 10 april 2025.

Waarom voegt Fingerspitz deze Google-tag niet standaard samen met GA4?

Hoewel het technisch gezien mogelijk is om Google Ads- en GA4-tags te combineren, doen we dit bewust niet standaard. Bekende tracking-specialisten zoals Simo Ahava raden dit eveneens af, omdat Google het afgelopen jaar regelmatig onverwachte wijzigingen doorvoerde. Door tags gescheiden te houden, beperken we afhankelijkheden en voorkomen we potentiële problemen.

Uiteraard blijven wij bij Fingerspitz de ontwikkelingen nauwlettend volgen en zorgen we ervoor dat jouw campagnes optimaal blijven draaien.

Heb je nog vragen of wil je ondersteuning bij het controleren van je GTM-setup? Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon bij Fingerspitz!

Lees meer over