Google waarschuwt mobiele gebruikers

leestijd 2 minuten
7 juli 2023

Je kent het vast wel. De frustratie als je op je mobiele apparaat een webshop bezoekt die hier niet geoptimaliseerd voor is. Vaak word je dan direct doorgestuurd naar de homepage in plaats van de pagina die je verwachtte. Of je ziet niks omdat jouw device geen Flash ondersteunt. Google wil deze frustratie aanpakken en is daarom onlangs gestart met het geven van waarschuwingen aan mobiele gebruikers.

Faulty redirect

Als mobiele gebruikers doorgestuurd worden naar de mobiele homepage in plaats van naar de desbetreffende pagina, dan wordt dit een ‘faulty redirect’ genoemd. Als Google een dergelijke fout herkent, zal de zoekmachine hiervoor steeds vaker een waarschuwing geven aan de mobiele gebruiker. Als de mobiele gebruiker nog steeds verder wenst te gaan, dan kan hij klikken op ‘Try anyway’.

Als je wilt zien of jouw mobiele website of webshop een ‘faulty redirect’ heeft, kun je zelf onderzoek doen met je eigen smartphone of je kijkt in Google Webmaster Tools. Onder het kopje Crawlfouten kun je onder andere deze redirects terug vinden.
 

Flash websites? Ga over op HTML5 technieken

Ook mobiele gebruikers die vanuit de zoekresultaten websites met grotendeels Flash-content gaan bezoeken, krijgen voortaan een waarschuwing. Dit heeft te maken met het feit dat veel smartphones en tablets geen Flash ondersteunen, waaronder iPhones, iPads en Android versies vanaf 4.1 en hoger.
 

Google geeft direct de oplossing voor dit probleem. Website eigenaren moeten aan de slag met HTML5 technieken. Op deze manier maak je een website die door alle devices wordt geaccepteerd. Daarbij is het van belang dat javascript-code, stylesheets en afbeeldingen niet geblokkeerd worden voor zoekmachines via de robots.txt, omdat Google deze gegevens nodig heeft om de structuur van de website te kunnen herkennen.

Deze waarschuwingen worden voorlopig enkel in de Amerikaanse en Britse versie van Google vermeld, maar vermoedelijk wordt dit op korte termijn ook in andere landen uitgerold. Is jouw webshop al voorbereid op mobiele bezoekers?