Als je de vindbaarheid van een website wilt verbeteren dan is zoekmachine optimalisatie dé oplossing. Tijdens dit proces verbeter je de website, creëer je relevante inhoud en zorg je voor populariteit. Deze 3 optimalisatieslagen zorgen ervoor dat Google op de lange termijn hogere posities afgeeft. Het verkrijgen van populariteit krijg je doordat je website of content gedeeld wordt door anderen. Dat gebeurd door middel van inkomende links. Een inkomende link wilt zeggen dat een andere website een link naar jullie website bevat.
Om de posities van zoekresultaten te bepalen heeft Google een eigen algoritme. Dat is een wiskundige formule die de resultaten op de juiste plek positioneert, ook wel PageRank genoemd. Deze formule is uiterst complex en wordt geheim gehouden zodat websites gedwongen worden toegevoegde waarde te bieden voordat ze hoge posities bereiken. De exacte formule kent vrijwel niemand, maar hoe het ongeveer werkt weten we gelukkig wel. Zo weten we dat de populariteit van websites vooral wordt bepaald door het linkprofiel. Google neemt het aantal links, maar vooral de kwaliteit van deze links in oogschouw. Een aantal criteria waar Google naar kijkt is:
• Van welke website komt de inkomende link vandaan?
• Over welk onderwerp gaat de website? En wat is het onderwerp van de pagina waar de link op staat? Is het onderwerp relevant aan je eigen website?
• Is de website waar de link vandaan komt een populaire website? En is de pagina waar de link op staat een belangrijke pagina?
• Naar welke locatie verwijst de link en komt dit overeen met de beschrijving van de link?
Zo zijn er overigens nog vele andere factoren. Waar Fingerspitz vooral naar kijkt is of de link relevant is, hoeveel waarde het domein heeft en hoeveel waarde de pagina heeft waar de link op staat (of komt te staan). Omdat Google eerlijke resultaten wil tonen staat het niet toe dat er proactief links worden verzameld. Dat moet daarom tijdens een zo natuurlijk mogelijk proces gebeuren. Om dit goed te doen moet je de nodige expertise en ervaring hebben. Link management kost veel tijd en als je het niet goed doet dan zal het effect nihil zijn. In het ergste geval vind Google dat je de resultaten probeert te manipuleren en krijg je een ban. Je raak dan (tijdelijk) posities kwijt in de zoekresultaten.
Als je toch besluit om aan de slag te gaan met link management dan hebben wij een aantal goede opties waar je relatief eenvoudig en zonder gevaar links genereert. Deze websites bevatten een goede populariteit en leveren louter een positief effect op.
• Feedburner
Is een tool waarmee je een rss-feed koppelt. Feedburner maakt een openbare pagina op het Feedburner domein met jullie laatste artikelen. Het mooie is dat deze pagina een goede link naar jullie eigen website bevat.
• Cleanbits
Doe een check op Cleanbits om te zien of je website gebruik maakt van een duurzame server. Er zal automatische aan pagina aangemaakt worden met een link naar je websiteurl.
• Websitegegevens.nl
Dit is niet de meest waardevolle link, maar het doet hetzelfde als Cleanbits. Deze website maakt een pagina met informatie over je website. Om de link te krijgen geef dan je websiteadres en websitegegevens.nl maakt een pagina met een link naar je website.
• Wordpress of Blogspot blog
Start een eigen blog op via wordpress.com of blogspot.com. Aan de zijkant van het blog krijg je een link naar je eigen website. De waarde van deze link wordt bepaald door de populariteit van jullie nieuwe blog.
Als je meer links wilt verzamelen overweeg dan ook om leveranciers, partijen waar je sponsort, of de brancheorganisatie waar je bent aangesloten in te schakelen. Zij willen je vaak graag een gratis linkje geven!