Hoe experimenteren ons helpt slim en innovatief te blijven

leestijd 6 minuten
23 juni 2020

Kennisdeling en innovatie draagt bij aan het succes van onze klanten. Daar zijn we bij Fingerspitz heilig van overtuigd.

Waarom? Omdat de online marketing industrie continu beweegt en ontwikkelt.

We willen alle tips en tricks onder de knie krijgen. We willen de markt begrijpen – de baas zijn.

Daarom experimenteren we continu, op alle vlakken van online marketing. De resultaten hiervan delen we met het hele team.

Om dit zo efficiënt mogelijk te doen, gebruiken we de tool Effective Experiments.

We spraken met Tim, innovation manager bij Fingerspitz, over ons geheime succes: experimenteren, en hoe Effective Experiments ons gaat helpen innovatief en slim samen te werken. En wat de klant hier uiteindelijk aan heeft.

He Tim! Allereerst: waarom zijn experimenten voor Fingerspitz eigenlijk zo belangrijk?

Goede vraag! Dit heeft puur te maken met innovatie. Bij Fingerspitz streven we ernaar het innovatiefste bureau van Nederland te zijn. Wat we namelijk willen voorkomen, is dat mensen in patronen gaan denken én werken, en deze patronen steeds blijven toepassen. Maar die ene methode hoeft niet persé altijd de beste te zijn. Zeker niet in de online marketing industrie. Het is cliché, maar o zo waar: je moet out of the box denken, en kijken of nieuwe toepassingen en methodes goed werken.

Daarom blijven we nieuwe dingen testen. De ideeën om iets nieuws uit te proberen ontstaan voornamelijk spontaan tijdens het werk, of na het lezen van een bepaald artikel. Dan bespreken we dat onderling, en leggen we het ‘op de operatietafel’. We nemen namelijk niet alles wat op het internet staat klakkeloos aan als waarheid.

Hoe ontstond de vraag naar een platform voor experimenten?

Zo vul je een experiment in: van idee tot hypotheses

Waarom biedt Effective Experiments uitkomst?

Bij Fingerspitz is kennisdeling en samenwerking erg belangrijk. Daarnaast vonden we het belangrijk dat we experimenten konden filteren op bijvoorbeeld labels en uitkomst. Voor deze doeleinden was Effective Experiments duidelijk het beste. Ook omdat deze tool gefocust is op conversie optimalisatie, en stuurt dus op de belangrijkste KPIs voor een online marketing bureau.

Samengevat is Effective Experiments een handig online hulpmiddel waarin iedereen die deel uitmaakt van een organisatie zijn ideeën en experimenten kan delen met anderen binnen die organisatie. Dit gaat op een gestructureerde manier, en volgens een bewezen onderzoeksmethode. Grofweg ziet deze methode er zo uit:

  • Je hebt een idee, welke voortkomt uit je dagelijkse werkzaamheden. Dit idee zet je in Effective Experiments.
  • Zodra je klaar bent om dit idee te gaan testen, geef je je idee een hypothese, en een eventuele omschrijving. Je hangt er de nodige tags aan, om aan te geven waar je experiment over gaat. Dit is belangrijk voor het naslagwerk.
  • Ook geef je er een score aan, welke gebaseerd is op de ICE methode: Important, Confidence en Ease. De tool berekent op basis daarvan de prioriteit van je experiment tegenover de anderen.
  • Nu kun je je experiment verder gaan invullen. Wat zijn bijvoorbeeld de KPIs waar je op gaat meten? En wat is het tijdsbestek ervan?

Kun je een voorbeeld van zo’n experiment laten zien?

Uiteraard. Een simpel voorbeeldje dan: we hadden laatst het vermoeden dat LinkedIn-posts waarbij de link niet is opgemaakt met afbeelding, titel en omschijving meer weergaven krijgen. Dus gingen we dit testen, en monitorden dit in het platform.

Na het invullen van de informatie over het experiment gingen we aan de slag met het experiment. Nadat de resultaten binnen waren, hebben we dit ingevuld in het platform. Dat ziet er dan zo uit:

Zo ziet het resultaat er vervolgens uit. 

Ook kun je beschrijvingen en aanbevelingen geven

Dankzij Effective Experiments hebben we nu dus een perfect naslagwerk: we weten wat het resultaat is van dit experiment, en wat de aanbevelingen zijn van de persoon die het experiment heeft uitgevoerd.

Hoe deel je dan vervolgens deze resultaten met het team?

Het team kan ten eerste altijd alle reports van alle experimenten inzien, wanneer zij willen. Die zijn beschikbaar in het platform. Ook worden de resultaten aan het einde van het experiment automatisch gedeeld in het daarvoor bestemde Slack kanaal. Dat gaat allemaal automatisch met een handige integratie.

Daarnaast duiken we wekelijks, tijdens de kennissessie, even in de Roadmap van Effective Experiments. Dan kijken we naar de lopende experimenten en deelt iedereen de nodige updates over zijn of haar experiment. 

Dit is dan het Report-gedeelte!

Onze experimenten op de voet volgen?

Abonneer je op ons YouTube kanaal en bekijk de laatste kennis en tofste experimenten over online marketing!

Maar, wat als er straks honderden experimenten zijn… Dan sneeuwt alles toch alsnog onder? Waar blijft dan het overzicht?

Daar is de Query Engine voor bedacht. In deze query kun je bijvoorbeeld kiezen dat je alle succesvolle experimenten over social media marketing wilt zien. Of juist de KPIs waarop je hebt gemeten: traffic, engagement, conversieratio, etc. Zo zie je dus steeds voor ieder project de belangrijkste experimenten en de resultaten ervan zodra je die opvraagt.

Slim! Hier worden jullie duidelijk een stuk wijzer van. Maar wat heeft de klant er uiteindelijk aan?

Blij dat je het vraagt! Het resultaat voor de klant is natuurlijk het allerbelangrijkste uitgangspunt van deze experimenten. We sturen niet voor niets zo graag op KPI’s: we willen het hoogst haalbare resultaat voor onze klanten. Alle resultaten van deze experimenten kunnen we gebruiken en toepassen om het hoogst haalbare resultaat te behalen.

Waar dit toe moet leiden is dat onze klanten, door onze innovatieve en slimme aanpak, sneller groeien dan hun concurrenten. Daar gaat het uiteindelijk om. Wij willen slimmer werken, om onze klanten succesvoller te maken.


Zin om te groeien?

Zin om te groeien? Dan móet je het eBook: Online marketing strategie 2.0 even downloaden. Hij staat bomvol tips, modellen, frameworks en meer!

Download het gratis eBook!

Meer over Bas

Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?

Bas Boomaars
Creatief Strateeg & Lead Content

Lees meer over