Van snelle reels en inspirerende stories tot zorgvuldig gestileerde foto’s: Instagram blijft dé plek waar merken, makers en gebruikers samenkomen.
En dat is niet zonder reden. Instagram speelt continu in op de veranderende behoeften van zijn gebruikers. Niet alleen groeit de interactie, maar ook het aantal dagelijks actieve gebruikers stijgt nog steeds. Wat betekent dat voor jou? Een enorme kans om zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep.
Benieuwd naar de cijfers en feiten voor 2024? Wij nemen je mee door de nieuwste statistieken van Instagram. Zo weet jij precies hoe je het platform strategisch inzet.
Enkele bedrijfsstatistieken
Instagram is een van de meest gebruikte kanalen van Nederland, het platform staat dan ook op de tweede plaats, net achter Facebook. Ook ten opzichte van 2023 staat Instagram er goed voor: het is maar liefst 3% gegroeid in gebruikers (van 7,8 miljoen naar 8 miljoen).
Wie zijn de Instagram gebruikers?
Laten we inzoomen op welke leeftijden zich op Instagram bevinden:
- 33% van de gebruikers is tussen de 28 en 43 jaar;
- Gevolgd door 31% tussen de 12 en 27 jaar;
- Niet ver daarna komen de 44-59 jarigen (28%);
- En de baby boomers? Daarvan gebruikt maar 8% Instagram.
Gemiddeld is de man/vrouw verdeling op social media kanalen vrij evenredig verdeeld. Op Instagram? Daar vind je meer vrouwen.
Het grootste deel van de Instagram gebruikers heeft een diploma van het technisch/beroepsonderwijs (36%). Ook een bachelordiploma is populair bij de gebruikers van Instagram, maar liefst 30% heeft dit in zijn of haar bezit. Verder zijn veel gebruikers in het bezit van een diploma van het voortgezet onderwijs (maar zij komen niet in aanmerking voor universitair onderwijs).
29% van de Instagram gebruikers woont samen met hun partner en kinderen , 25% woont samen met hun partner en 21% woont alleen. De meeste gebruikers wonen in een (middel) grote stad.
Wat hen het meeste bezighoudt? De huizenmarkt. Maar liefst 59% van de Instagram gebruikers vindt de huizenmarkt één van de belangrijkste problemen in Nederland. De stijgende prijzen en gezondheid en sociale zekerheid zijn ook een probleem volgens de Instagram gebruikers.
Waarover plaatsen we graag een post, reel of story?
De interesses van Instagram gebruikers lopen uiteen. Maar waar je zeker berichten over ziet is eten en uit eten gaan (56%), reizen (54%) en films, series en muziek (54%).
Hoe kijken Instagram gebruikers naar advertenties?
Instagram gebruikers vinden het niet erg om advertenties te zien, maar dan moet er wel gratis content tegenover staan. Veel gebruikers hebben ook weleens een product gekocht omdat een celebrity of influencer dit heeft aangeraden. Let wel op: 23% van de Instagram gebruikers maakt gebruik van ad blockers.
De Instagram gebruikers komen dus in aanraking met advertenties. Waar zij deze het meeste voorbij zien komen? Dat is op social media (48%), videoportalen (44%) en in zoekmachines (41%).
De Instagram gebruikers komen natuurlijk niet alleen online advertenties tegen. Ook offline stuitten ze op advertenties, voornamelijk op TV (39%), op de radio (34%) of gewoon direct in winkels (34%).
De voordelen van Instagram shopping
Instagram Shopping is een gamechanger voor e-commerce. Het platform geeft je niet alleen de mogelijkheid om te inspireren, maar maakt het ook makkelijker dan ooit om producten direct te verkopen via je posts, stories of reels. Met Instagram Shopping maak je jouw feed visueel aantrekkelijk, én direct verkoopklaar.
Met een Instagram-winkel kun je je producten taggen in afbeeldingen, zodat gebruikers met één tik toegang hebben tot prijzen, details en de mogelijkheid om meteen aan te schaffen. Het mooiste? Je kunt jouw producten direct promoten met advertenties. Dankzij de integratie met Facebook en Instagram Ads bereik je precies de juiste mensen op het juiste moment.
Voor merken die willen groeien, biedt Instagram Shopping dus niet alleen zichtbaarheid, maar ook concrete omzetkansen. Is jouw webshop nog niet geoptimaliseerd voor Instagram Shopping? Dan mis je misschien wel de kans om jouw producten aan miljoenen potentiële klanten te presenteren.
Even samengevat
Instagram blijft een van de grootste socialmediakanalen van Nederland, met 8 miljoen dagelijkse gebruikers in 2024. Het platform is niet alleen populair voor het delen van posts, reels en stories maar biedt ook enorme kansen voor organisaties die willen groeien. Van de diverse gebruikersgroepen tot de populaire interesses en het succes van Instagram Shopping. Deze statistieken laten zien dat Instagram een krachtige tool is voor het bereiken van jouw doelgroep. Wil je zichtbaar zijn bij de juiste mensen of je omzet boosten? Dan is Instagram zeker het platform om in te zetten.
Bron: Statista