Vorige maand zijn we een partnership met Adobe aangegaan. Je weet wel, het bedrijf achter Photoshop en Illustrator. Die waren overigens niet de reden dat we dit partnership aangingen. De belangrijkste reden is namelijk dat Adobe ook een super innovatieve marketing automation tool aanbiedt: Marketo.
Marketo wint het steeds vaker van zijn concurrentie op het gebied van flows en integraties. In dit artikel beantwoord ik al je vragen over dit platform.
Waarom Marketo?
Dus, Marketo is een van de paradepaardjes op het gebied van marketing automation. Maar waarom?
Laat ik beginnen te zeggen dat Marketo het meest geschikt is voor midsize tot enterprise level organisaties en het beste past bij de wat grotere en intensievere marketing automation trajecten. Vanaf 10.000 contacten, het liefst nog meer, wordt het een zeer interessante tool. Het is voornamelijk gericht op de B2B, maar kan ook binnen B2C organisaties gebruikt worden.
Gebruik je al Salesforce als CRM? Dan is Marketo een hele goede keuze, de integratie tussen deze twee systemen is namelijk waanzinnig goed. Daarnaast kun je Marketo Sales Insight als add-on in je Salesforce toevoegen. Dit zorgt ervoor dat alle informatie over je leads in Marketo ook weer perfect terug geschreven wordt naar Salesforce.
Ook wanneer je niet met Salesforce werkt, maar met een CRM van vergelijkbare kaliber (of wanneer jullie stiekem nog niet zo’n CRM hebben maar dat eigenlijk wel zouden moeten..) is Marketo het overwegen waard. Marketo integreert namelijk o.a. met Microsoft Dynamics, SAP, Oracle, Netsuite, en nog veel meer. Daarnaast kun je met Zapier of IFTTT koppelingen maken met een vrijwel alle andere softwaresystemen.
Een overzicht van alle koppelingen en mogelijkheden vind je hier.
Dit klinkt misschien wat partijdig, maar het is echt zo: Marketo heeft zo’n beetje het breedste scala aan mogelijkheden van alle marketing automation tools op de markt.
Ben je je huidige marketing automation tool ontgroeid of heb je een tal aan ingewikkelde koppelingen nodig? Dan is Marketo waarschijnlijk de beste optie voor jullie.
Wanneer is Marketo dé tool voor mij?
Zoals je vaker ziet bij tools met duizend verschillende mogelijkheden, is Marketo niet de meest intuïtieve marketing automation tool op de markt. Basiskennis van marketing automation is gewenst, want Marketo is misschien niet de makkelijkste tool voor de echte marketing automation groentjes.
Marketo is ontworpen om zo’n beetje alles te kunnen doen wat jij voor ogen hebt. Mocht je van iemand horen dat Marketo verschrikkelijk is, dan is dat waarschijnlijk omdat ze problemen hebben met de open, brede functiebenadering die kenmerkend is voor Marketo. Breed is niet altijd goed, want het maakt het ook lastiger om te gebruiken.
Marketo heeft bijvoorbeeld geen vooraf bepaalde workflows die je met twee klikken op de knop kunt invullen. Ben je op zoek naar een tool die dit wel doet? Dan is Marketo niet het platform voor jou.
Is Marketo ook geschikt voor e-commerce?
Zou kunnen. Maar het zou ook kunnen van niet.
Er zijn twee functionaliteiten die Marketo biedt die ideaal zijn voor e-commerce:
Je kunt met slimme campagnes specifieke klanten benaderen op basis van hun gedrag op je website. In plaats van informatie te spammen waar mensen niet in zijn geïnteresseerd, kun je de juiste content aanbieden op het juiste moment.
Ten tweede, Marketo is super CRM-vriendelijk. Terwijl jij gewoon lekker bezig bent met je campagnes, verzamelt Marketo een enorme hoeveelheid informatie over de leads die op je website rondneuzen. Hierdoor krijg je steeds meer inzicht in welke leads zullen gaan converteren en op welke manier je hen het beste kunt benaderen.
Geen zorgen: er zijn integraties tussen Marketo en verschillende e-commerce platformen, dus je hoeft niet in API’s te duiken. Bestaande integraties zijn er voor o.a. Shopify & WooCommerce. Via partnerbedrijf Launchpoint is daarnaast ook een integratie voor Magento beschikbaar!
Let op: Marketo is niet goedkoop, daarom werkt het voor e-commerce alleen als je óf grote volumes draait óf een product verkoopt met een hoge marge.
Ben je niet alleen online vertegenwoordigd, maar heb je daarnaast te maken met fysieke sales? Ook dan leent Marketo zich erg goed!
Kan ik Marketo aanschaffen als salestool?
Marketo is op zichzelf niet persé de ideale software voor sales, maar het kan wel een fijne ondersteuning zijn voor je salesteam. Het belangrijkste om te weten is dat Marketo géén CRM is.
Zoals ik eerder al noemde, is Marketo in combinatie met Salesforce echt een aanwinst voor je salesteam. Marketo Sales Insight geeft Marketo-gegevens weer in je Salesforce dashboard en laat zien welke leads het hoogst scoren op basis van hun interacties op je website. Daar kan je salesteam dan weer mooi op inspelen!
Hoewel de integratie tussen Marketo en andere CRM’s niet zo uitgebreid is als die met Salesforce, haalt je salesteam hier nog steeds voordeel uit. Het biedt namelijk alsnog die waardevolle informatie over de leads op je website. Het enige verschil is dat je salesteam dan zelf in Marketo moet duiken om die informatie over leads te vinden.
Marketo is in de eerste plaats een tool voor marketing automation. Schaf het dus niet aan wanneer je enkel op zoek bent naar een sales tool. Dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis.
Is Marketo een goede keuze voor start-ups?
Marketo komt meestal pas goed tot zijn recht in een bedrijf van minimaal een “middelgrote” omvang. Als je als start-up momenteel nog een prototype aan het bouwen bent of nog in de proof of concept fase zit, dan is Marketo niet voor jullie.
Waarom?
De meeste start-ups richten zich in het begin op het verkopen van één product of dienst aan één type klant. Dan heb je te maken met maximaal een paar verschillende soorten persona’s, die over het algemeen vrij veel op elkaar lijken. Vaak wordt start-ups geadviseerd zich niet te richten op het verkopen van een groot aantal producten aan een diverse groep mensen, om de focus te bewaren. En dat is nou juist waar Marketo’s kracht ligt.
Het super uitgebreide aanbod aan segmentatie mogelijkheden, is waarschijnlijk wat overdreven voor een start-up uitzonderingen daargelaten.
Is Marketo geschikt voor MKB?
Meestal niet.
Marketo is te omvangrijk voor de meeste kleine bedrijven. De meeste mogelijkheden die de tool biedt ga je waarschijnlijk niet gebruiken.
Om je een idee te geven: de licentiekosten beginnen vanaf ongeveer €1.000 per maand en dan heb je waarschijnlijk ook een digital marketing bureau nodig om je te helpen met de inrichting.
Tools als ActiveCampaign, Mailchimp of Sharpspring zijn in dat geval waarschijnlijk betere opties.
Marketo is een super goede keuze voor middelgrote en grote bedrijven, perfect voor bedrijven waar personalisatie centraal staat of van essentieel belang is. Maar wanneer je net begint met marketing automation, of een heel specifiek product verkoopt aan een kleine doelgroep, dan is het waarschijnlijk lastig om de kosten te rechtvaardigen.
Meer weten of marketing automation? Download hier onze Marketing Automation whitepaper