Uren zwoegen op een blogartikel en je ontvangt nauwelijks bezoekers. De scrollbar heeft het rustig. Slechts een handjevol lezers neemt de moeite om verder te lezen.
Wil je 2x zoveel lezers en een langere bezoekduur? Een paar minuten extra maakt de resultaten snel beter.
Zorg voor een pakkende titel, en prikkel met een krachtige inleiding. Kietel de lezer en overtuig om verder te lezen.
Snel overtuigen = meer lezers
4 op de 5 lezers scant. De online lezer is ongeduldig. Dit betekent dat je razendsnel moet overtuigen. Bevalt de eerste indruk niet, dan haakt de lezer snel af.
Door je titel en inleiding te verbeteren realiseer je meer bezoekers. En vooral ook bezoekers die met een grote interesse verder lezen. De volgende tips maken een groot verschil voor je blog. Het resultaat:
- Hogere klikratio’s
- Meer lezers
- Een hoger aantal shares en likes
- Gemiddelde bezoekduur wordt langer
Betere resultaten schuilen in het realiseren van snelheid, kwalitatieve content en relevantie. Verplaats je eens in de lezer en bekijk de titel en inleiding.
- Vind ik dit onderwerp interessant? (relevantie)
- Is de inhoud nuttig, inspirerend en herkenbaar? (kwaliteit)
- Is het duidelijk waar het over gaat? (snelheid)
Nieuwswaardig
Hoe overtuig je de lezer om verder te lezen? Maak je titel nieuwswaardig. Speel in op actualiteiten en gebruik onverwachte gebeurtenissen.
Bedrijven hebben wel eens de neiging om interne ontwikkelingen te publiceren. Levert dat iets op? Nee. Het is geen nieuws en interesseert niet. Je hebt maar een paar seconden om de lezer te overtuigen!
Inspiratie voor je titel
Eenvoudig is het niet. Je hebt een relevant onderwerp nodig. Daarnaast moet je een pakkende titel schrijven.
Vraag het eens aan je klanten. Welke onderwerpen vinden zij interessant? Verder kun je natuurlijk ook Google en socials gebruiken voor een onderzoek. Het werkt verder ter inspiratie voor je titels.
Kijk bijvoorbeeld eens naar succesvolle blogartikelen. Welke blogs hebben veel shares ontvangen? Hoe is de titel geschreven?
Bron: BuzzSumo
Google AdWords advertenties vormen ook een inspiratiebron. De teksten zijn kort en een voorbeeld voor het schrijven van een pakkende titel.
Verder zijn er nog tools zoals van Portent en HubSpot. Kies een onderwerp en ontvang verschillende ideeën.
Tips voor een pakkende titel
De titel heeft een onmisbare functie. Het geeft de eerste indruk van wat je gaat vertellen. En vooral hoe je het gaat vertellen. Dit is het eerste moment waarop de lezer beslist verder te lezen.
Lezers moet je nieuwsgierig maken.
- Prikkel met een sneak preview. Dat geeft een indruk van wat je krijgt als je verder leest.
- Spreek lezers ‘direct’ aan. Gebruik de 2de persoonsvorm. Jij en je.
- Schrijf actief.
- Cijfers vallen op en interesseren.
- Geef de voordelen aan, zoals unique buying points.
- Power Words maken je titel overtuigender.
- De hersenen. Daag ze uit. Schrijf onverwachts. Bijvoorbeeld: “Elk nadeel heeft zijn voorbeeld“.
Het beste moment om je titel te schrijven is op het eind. Het verzinnen van een krachtige titel duurt even. Dit mag niet het schrijfproces verstoren.
101 ideeën voor een pakkende titel
Hoe schrijf je een sterke inleiding?
Gebruik de inleiding voor een kleine voorbode van mogelijke antwoorden. Je moet even kietelen. Er is weinig tijd om je verhaal te verkopen. Beschrijf het probleem of de uitdaging. Maak het herkenbaar en creëer empathie.
- Beschrijf zo snel mogelijk de voordelen.
- Een model zoals AIDA of Before-After-Bridge helpt voor een krachtige structuur.
- Voorbeelden en metaforen creëren empathie.
- Stel een vraag.
- Gebruik een stelling of opvallende quote.
- Maak gebruik van bijzondere (onderzoeks)resultaten.
- Speel in op de ‘fear of missing out’. Je mist iets als je niet verder leest!
- Schrijf ‘to the point’.
Schrijvers hebben moeite om ter zake te komen. Dit resulteert in een gigantische inleiding. Een opwarmertje is goed, maar het mag niet je boodschap verdoezelen.
Dus, ga terug naar start. Maak je inleiding kort en bondig. Ben je klaar met schrijven? Dan is nu het moment om je titel te verzinnen.
Meer over Jaap
Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.
Jaap Jacobs
Managing director