Ben je op zoek naar je droombaan? Of heb je een bedrijf in gedachte waar je wilt solliciteren of meer over wilt weten? Misschien wil je wel bouwen aan een sterk, zakelijk netwerk. Als jij je herkent in deze punten, dan is LinkedIn hét social media kanaal voor jou.
Maar mogelijk ben je gewoon geïnteresseerd in LinkedIn en wil je meer weten over de werking van dit kanaal. Goed nieuws: we hebben de belangrijkste feiten voor je op een rijtje gezet.
De zin van LinkedIn
Het social media kanaal LinkedIn is opgericht in 2003. Dit platform biedt zakelijke en werkgerelateerde online diensten aan via hun website en app. Waar je dan aan moet denken? Werkzoekenden en werkgevers kunnen cv’s en vacatures op het platform plaatsen. Studenten kunnen zich oriënteren op stages. Maar daarnaast is LinkedIn ook een plek voor professioneel netwerken en loopbaanontwikkeling.
Wist je dat het platform ook e-learnings aanbiedt? Zo zijn er meer dan 16.000 online cursussen te vinden en te volgen. Gegeven door experts. Je kunt cursussen volgen met betrekking tot creatieve vaardigheden en zakelijke vaardigheden. Super handig toch?
Enkele bedrijfsstatistieken
Al veel mensen zijn te vinden op LinkedIn. In 2023 waren er 5,0 miljoen gebruikers op LinkedIn, nu in 2024 zijn dit er 5,5 miljoen. Dit is een stijging van maar liefst 10%. Wil je een account hebben op het platform, dan moet je 16 jaar of ouder zijn.
Verder ligt het platform best goed in de markt. Dagelijks scrollen, plaatsen of reageren 1,2 miljoen actieve gebruikers. Zo behalen ze met 32% van de gebruikers plaats 5 in de top 10 van meest populaire sociale netwerken in Nederland. Hoewel platforms als Facebook, YouTube en Instagram voorgaan op LinkedIn, is het platform geliefder dan TikTok, Snapchat en Twitter.
Wie zijn de LinkedIn gebruikers?
Even inzoomen op welke leeftijden zich vooral op het platform bevinden:
- 34% van de LinkedIn gebruikers zijn 44 tot 59 jarigen.
- Deze worden gevolgd door 28-43-jarigen (33%).
- Bijna de helft van de gebruikers zijn grootverdieners.
Zoals eerder vermeld heeft LinkedIn op dit moment 5,5 miljoen leden in Nederland. In 2023 was dit aantal 5 miljoen, wat dus een stijging is van ongeveer 10%.
Benieuwd naar de man/vrouw-verdeling?
Die is best evenredig verdeeld: 51% van de gebruikers is man en 49% is vrouw.
Ook hebben we ingezoomd op het opleidingsniveau van de gebruikers. Het verbaast je waarschijnlijk niet, maar veel LinkedIn gebruikers hebben hun schooldiploma behaald. Het grootste deel, namelijk 39%, is in het bezit van een bachelor diploma. 27% heeft een technische of beroepsopleiding afgerond. 18% heeft een masterdiploma of gelijkwaardig behaald en 10% heeft een middelbare onderwijs ( komt niet in aanmerking voor universitair onderwijs) diploma.
Ieder zijn leven is uniek. Wat kunnen we zeggen over de huishoudens van LinkedIn gebruikers? 32% woont samen met partner en kinderen en 31% is een stel met een huishouden. Ook zijn er mensen die in een eenpersoonshuishouden wonen (20%) of in een gezin met een alleenstaande ouder (7%).
Daarnaast hebben we gekeken naar wat de LinkedIn gebruikers bezighoudt. Welke kwesties zijn voor hen belangrijk? Op nummer 1 staat huisvesting (60%). Verder vindt 57% dat de stijgende prijzen/inflatie/kosten van levensonderhoud een probleem is dat verholpen kan worden. Voor 46% is immigratie een ander belangrijk probleem.
Hoe actief zijn de gebruikers echt?
Liken of reageren. Zelf een bijdrage plaatsen. Je netwerk uitbreiden. Of gewoon door je tijdlijn scrollen. Dat doet de gebruiker niet alleen op LinkedIn.
Naast LinkedIn, zijn de gebruikers ook actief op andere social media kanalen. 75% gebruikt ook Instagram & Facebook. Gevolgd door YouTube, met 67%.
Waarover geven we graag onze mening?
Naast het plaatsen van cv’s, vacatures of andere werkgerelateerde posts, zijn ook andere onderwerpen gesprek van de dag. Waarover dan? Denk aan gesprekken over reizen (60%), eten en uit eten gaan (59%) en films, series en muziek (56%).
Hoe kijken LinkedIn gebruikers naar advertenties?
Ook LinkedIn gebruikers komen in aanraking met advertenties. Waar zien zij deze dan het meeste voorbij komen? Dat is op social media (51%), zoekmachines (49%) en op video portalen (46%).
Niet alleen online komen de LinkedIn gebruikers advertenties tegen. Ook offline stuitten ze op advertenties, via TV (45%) of op straat (41%).
Maar hoe LinkedIn gebruikers dan aankijken tegen online advertenties, daar zijn de meningen over verdeeld. Zo is 17% enthousiast om the metaverse te gebruiken. Heeft 23% advertentieblokkers in de online browser gebruikt.
Maar er zijn ook gebruikers die de reclame niet zo vervelend vinden. Zo vindt 40% het prima om advertenties te krijgen, mits daar gratis content tegenover staat. 11% vind het moeilijk om advertenties van content te onderscheiden. En heb jij wel eens een product gekocht omdat je dit werd aanbevolen door een influencer of beroemdheid? 23% geeft aan van wel.
Het voordeel van LinkedIn premium
Naast de gratis versie van LinkedIn, biedt het platform ook ‘LinkedIn premium’ aan. Zo kan je kiezen voor meerdere soorten abonnementen. Met Premium heb je meer opties, zoals bouwen aan je netwerk, leads genereren of als hulpmiddel voor je werving. Je kan oneindig profielen bekijken, zonder limiet. Daarbij zijn de mogelijkheden om berichten te versturen uitgebreider voor mensen buiten je netwerk. Je hebt bijvoorbeeld toegang tot gratis inmails. Ben je benieuwd wie jouw profiel heeft bekeken? Ook dit is altijd inzichtelijk met premium.
Even samengevat
LinkedIn is hét platform waar je moet zijn als je opzoek bent naar een nieuwe baan. Of als je jouw netwerk wilt verbreden. Dit zakelijke social media kanaal staat met 5,5 miljoen gebruikers. Daarmee komt het platform op nummer 5 in de top 10 van populaire social media kanalen.
40% van de Nederlandse LinkedIn gebruikers vindt het niet erg om advertenties te gebruiken. Daarnaast biedt het platform online cursussen aan, om zo je kennis op te krikken. Wil je graag je netwerk vergroten, vergroot dan je kansen met LinkedIn premium. Hoe dan ook, maak je klaar om de zakelijke wereld te veroveren met LinkedIn!
Bronnen: Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands