Key takeaways
- Focus op lokaal zoekwoordonderzoek, lokale content silo’s en het opbouwen van lokale autoriteit voor effectieve lokale SEO.
- Maak voor elke vestiging een content silo op je website en verzamel externe links om als lokale autoriteit te verschijnen. Vermijd dubbele content en verwerk je vestigingsplaats in SEO-elementen.
- Vul je Google My Business-profiel volledig in en optimaliseer het voor je belangrijkste zoekwoord. Reageer altijd op reviews om je zichtbaarheid te vergroten.
“Hoe word ik op relevante zoektermen gevonden voor mijn lokale bedrijf?” Een terechte vraag die steeds belangrijker wordt. Want Google hecht meer en meer waarde aan lokale bedrijven. Say hello to local SEO!
Maar waar moet je op letten als je wilt dat jouw website lokaal goed wordt gevonden? Denk aan een sterk zoekwoordenonderzoek, lokale content silo’s, links en een geoptimaliseerd Google my Business profiel. We zoomen in op deze vier onmisbare elementen van het lokale algoritme.
Zoekwoorden onderzoek voor lokale SEO
Het lokale algoritme werkt anders dan het normale search algoritme voor je SEO rankings. Dat betekent ook dat je je zoekwoordenonderzoek anders aanpakt. Wij nemen je mee.
- Google jouw product/dienst in combinatie met de plaatsnaam van je vestiging.
Voor een kledingbedrijf met een vestiging in Breda zoek je naar ‘mode Breda’ of ‘kledingwinkels Ginnekenstraat’.
- Vergeet generieke termen niet.
Lokale winkels zijn ook vindbaar op generieke termen. Dit betekent dat wanneer jij in Breda een generieke term als ‘kledingwinkel’ googelt, dat je ook lokale winkels te zien krijgt. Je resultaten zijn anders dan wanneer je deze zoekopdracht doet als je in Tilburg bent.
- Check of local SEO relevant is voor jouw bedrijf.
Houd het volgende aan: als Google Maps wordt vertoond in de zoekresultaten, dan is local SEO van belang.
Zoekterm is ‘kledingwinkel’ en de zoekopdracht is gedaan in Breda:
Er zijn nog geen tools die je vertellen bij welke zoektermen je lokale zoekresultaten te zien krijgt. Daarom is een goed zoekwoordenonderzoek voor lokale SEO een must.
Content silo’s voor bedrijven met meerdere vestigingen
Een veelgemaakte fout in local SEO? ‘’Alleen een vestigingspagina is goed genoeg voor local rankings.’’ Well, think again. Want stel je eens voor; jouw bedrijf heeft meerdere vestigingen, met ieder zijn eigen pagina. Een ander bedrijf met in totaal maar één vestiging heeft hun hele website content geoptimaliseerd voor lokale vindbaarheid. Ben jij dan lokaal net zo’n autoriteit? En simpel antwoord: natuurlijk niet.
Het Google algoritme raakt juist verward. Omdat het vanuit jouw website meerdere signalen van vestigingsplaatsen ontvangt. Je lokale concurrent dealt niet met dit probleem. Met als uitkomst dat dat bedrijf wordt vertoond. En jij niet.
Hoe ga je om met deze concurrentie? Maak een content silo per vestiging. Dat betekent dat een deel van je website aansluit bij een vestigingsplaats. Zo krijg je in plaats van één vestigingspagina meerdere subpagina’s. En die subpagina’s spelen in op zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
Zo krijg je dus niet deze opzet:
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-breda/
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-tilburg/
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-eindhoven/
Maar je werkt dan volgens deze structuur:
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-breda/subonderwerp-1/
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-breda/subonderwerp-2/
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-breda/subonderwerp-3/
https://www.jouwwebsite.nl/vestiging-tilburg/subonderwerp-1/
Schrijf je pagina’s over dezelfde onderwerpen die voor jouw steden belangrijk zijn? Dan ligt het gevaar van duplicate content op de loer. Wil je dit voorkomen? Focus je dan op specifieke eigenschappen van je product/dienst. Als je dan het onderscheid van die belangrijke eigenschappen benadrukt in je content, dan ziet Google dit niet als dubbele content.
Een handige vuistregel? Verwerk de vestigingsplaats ieder geval in je URL, meta-titel, meta-description, alt-tag en H1 kop. En natuurlijk het zoekwoord van je SEO ranking.
Opbouwen van lokale autoriteit
Domein of pagina autoriteit is minder belangrijk voor een sterke ranking op lokale zoektermen. Maar je moet wel relevant zijn voor de regio. Verzamel externe links op je website, om zo aan het algoritme te laten zien dat je een lokale autoriteit bent. Sponsor lokale evenementen, clubs of organisaties. Vraag hen een link te plaatsen naar je lokale webpagina’s (dus niet naar je homepage). Het lokale algoritme ziet dan dat jij een autoriteit bent voor jouw stad.
Een andere optie om autoriteit op te bouwen, is het schrijven op lokale blogs. En verzamel reviews over jouw lokale vestiging. Sidenote: reageer altijd op die reviews, ook negatieve. Zo help je de lezers.
Google My Business
Tot slot ligt de basis toch wel bij Google Mijn Bedrijf, of Google My business. Vul alle velden in. Voeg openingstijden toe, het adres van je vestiging, een telefoonnummer. Hoe vollediger ingevuld, hoe groter de kans wordt dat je wordt vertoond boven je concurrenten. Optimaliseer daarnaast je Google Mijn Bedrijf zo veel mogelijk voor jouw belangrijkste zoekwoord.
Waar te beginnen met Local SEO?
Heb jij met deze kennis helemaal zin om aan de slag te gaan met je lokale vindbaarheid? Je moet ergens beginnen. Ons advies? Kies één vestiging en start je optimalisaties. Check of je lokale vindbaarheid verbetert en wat de effecten zijn in je winkel. Blijkt je aanpak succesvol? En bereik je beter potentiële klanten? Werk dan een verdere strategie uit voor de rest van je website en de andere vestigingen. Hoe dan ook, lokale SEO heeft bergen potentie. Komt jouw bedrijf lokaal aan de top te staan?
Meer over Ryon
Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.
Ryon Matton
Head of SEO