Magento 2: De toekomst van E-commerce

leestijd 5 minuten
5 februari 2024

In november 2015 is Magento 2 uitgekomen. Voor degene die Magento niet kennen: Magento 1 is in 2007 uitgekomen als gratis (open source) e-commerce pakket. Sindsdien is Magento 1 uitgegroeid tot het meest gebruikte pakket voor webwinkels.

In de afgelopen 9 jaar is er online enorm veel veranderd. Niet alleen in de manier waarop we het internet gebruiken en welke apparaten we hiervoor gebruiken, maar ook in de beschikbare technieken om webwinkels in te ontwikkelen. Magento heeft er daarom voor gekozen om na 9 jaar een volledig nieuw pakket te ontwikkelen: Magento 2. 

Magento 2: de toekomst van e-commerce

Door niet meer door te bouwen op de eerste versie van het pakket is Magento in staat geweest om de nieuwste technieken toe te passen en afscheid te nemen van verouderde standaarden.

De keerzijde hiervan is dat de circa 230.000 webshops die op Magento 1 gebouwd zijn niet kunnen upgraden naar Magento 2. Dit wordt een extra uitdaging doordat Magento heeft aangekondigd om eind 2018 te stoppen met de ondersteuning van Magento 1.

Veel webshop eigenaren spelen daarom met de vraag of ze wel of niet de overstap moeten gaan maken. Reden voor ons om wat meer te vertellen over Magento 2, de verbeteringen en de overstap van Magento 1 naar Magento 2.

Wat zijn de voordelen van Magento 2?

Verbeterde performance

Magento 2 is ‘mobile first’ ontworpen. Dit betekent dat er bij de ontwikkeling in eerste instantie rekening is gehouden met de kleinere schermen en daarna pas richting de grotere schermen is gewerkt.

Het voordeel van deze aanpak is dat er op de mobiele versie alleen de benodigde informatie wordt ingeladen en niet (zoals in Magento 1) alle informatie die nodig is voor de desktop versie, om vervolgens een groot deel te verbergen.

Magento 2 is onder de motorkap volledig vernieuwd. Veel van het nadenkwerk wat in Magento 1 gebeurde als een bezoeker een pagina opende wordt nu op de achtergrond gedaan. Dit zorgt ervoor dat Magento 2 sneller reageert en je browser eerder kan starten met het openen van de pagina.

Daarnaast zorgt het gebruik van de nieuwste frontend technieken ervoor dat je browser in staat is om Magento 2 sneller in te laden en te presenteren, waardoor het geheel een stuk soepeler aan voelt.

Zoekmachine vriendelijk

Magento 2 wordt standaard geleverd met een hoop functies die de zoekmachine vriendelijkheid ten goede komen. Naast een aantal zaken die in Magento 1 beschikbaar waren, zijn er ook een aantal toffe nieuwe features beschikbaar gekomen.

Standaard gegenereerde meta-tags

Net als in Magento 1 kan je een standaard voor- of achtervoegsels achter al je meta titels plaatsen. Daarnaast is het in Magento 2 ook mogelijk geworden om meta-tags automatisch te laten genereren en kan je hierin variabelen gebruiken. Je kan hierdoor een standaard format definiëren waarop Magento 2 terugvalt op het moment dat er geen meta omschrijving voor het betreffende product is ingevuld.

Google Analytics en AdWords

De voordelen en verbeteringen van Magento 2Standaard is Magento 2 geïntegreerd met Google Analytics en AdWords. Naast standaard informatie over bezoekers, verkeersbronnen en paginaweergaven worden ook automatisch je (e-commerce) conversies gemeten.

Robots.txt beheer

Nieuw in Magento 2 is de functionaliteit om je robots.txt bestand vanuit het beheerpaneel te kunnen beheren. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om snel pagina’s uit te sluiten van indexatie of om aanpassingen door te voeren als veranderingen zijn in de wensen vanuit de zoekmachine.

Overige SEO functionaliteiten

Naast bovengenoemde functies kun je ook profiteren van:

  • Zoekmachine vriendelijke pagina URL’s

  • De mogelijkheid om zelf URL Rewrites te beheren

  • Automatisch gegenereerde canonical tags

  • Microdata en rich snippers op de productpagina (nieuw in Magento 2)

  • XML Sitemap voor pagina’s

  • XML Sitemap voor afbeeldingen (nieuw in Magento 2)

 

Verbeterde afrekenprocedure

Een simpel betaalproces is erg belangrijk binnen een webshop. Bij de ontwikkeling van Magento 2 is er veel aandacht besteed aan het opzetten van een afrekenproces in 2 stappen.

Magento 2: de toekomst van e-commerce

Ook is er geen afleiding voor de bezoeker, omdat alle algemene elementen van de pagina (zoals de navigatie) in de checkout weggelaten zijn. De nieuwe checkout zorgt ervoor dat je een heel stuk sneller af kan rekenen dan dat standaard in Magento 1 mogelijk was.

Overstappen naar Magento 2

Magento 2 is een heel gaaf pakket geworden voor webwinkeliers. Door het volledig responsive (en mobile first) ontwerp, de verbeterde snelheid en het snellere afrekenproces kan Magento 2 bijdragen aan meer conversie uit je webshop.

Doordat het een volledig nieuw product is, is het aanbod aan modules kleiner dan voor Magento 1 en omdat er geen update mogelijk is zal een groot deel van je webshop opnieuw ontwikkeld moeten worden, waardoor de overstap een investering zal zijn.

Ons advies is om kritisch te zijn met het doorvoeren van grote nieuwe ontwikkelingen (zorg ervoor dat de verwachtte terugverdientijd van je investering kleiner is dan 3 jaar). Wanneer er grote veranderingen aan komen, denk op dat moment goed na of dit te combineren is met de overstap naar Magento 2.

Stappenplan overstap van Magento 1 naar Magento 2

Welke stappen kun je doorlopen?

  • Inventariseer welke functionaliteiten er allemaal in je huidige webshop zitten en welke maatwerk onderdelen er zijn toegevoegd.

  • Bepaal samen met je webshop ontwikkelaar welke onderdelen standaard zijn in Magento 2 en welke onderdelen er missen.

  • Ontwikkel de missende (essentiële) functionaliteiten in Magento 2.

  • Voer een data migratie uit om de standaard instellingen, product- categorie- en klantgegevens over te zetten naar Magento 2.

  • Zorg ervoor dat de belangrijkste SEO instellingen in Magento 2 goed staan.

  • Voer een SEO/SEA migratie uit om te zorgen dat je geen waarde verliest door wijzigingen in je URL’s.

  • Werkte je shop voorheen nog niet volledig via HTTPS en ga je de overstap naar Magento 2 maken, zorg dan dat je ook meteen op HTTPS over stapt.

Meer over Wim

Wim La Haye
Partner bij Bluebird Day

Lees meer over