Het kiezen van het juiste marketing automation platform kan een overweldigend resultaat geven. Omgedraaid kan het ook verkeerd uitpakken, waardoor je veel tijd en geld kwijt bent. Maar waar moet je dan allemaal op letten? Ik schrijf over dit onderwerp omdat ik opmerkte dat er in steeds meer marketing automation- en marketinggroepen, forums en online communicties de vraag wordt gesteld wat de beste manier is om een Marketing Automation Platform (MAP) te keizen.
Vaak wordt er geroepen door marketingadviseurs dat het niet uit maakt welk platform je gebruikt, maar dat strategie en inhoud de enige elementen zijn die er toe doen. Ik ben het 100% eens dat strategie en goede content cruciaal zijn voor succes, maar het is een grote fout om te denken dat het platform er niet toe doet.
Het MAP dat je kiest heeft rechtstreek invloed op:
- De adoptie van het programma.
- De inzichten en data die je uit het programma krijgt, om snel aanpassingen te kunnen doorvoeren.
- De samenwerking tussen het sales en marketing team.
Een tijd geleden was het hebben van een marketing automation platform al een groot concurrentie voordeel opzich. Vandaag de dag, is het niet alleen noodzakelijk wanneer je serieus aan voorspelbare groei wil doen, maar is het kiezen van een MAP ook een van de moeilijkere bedrijfskeuzes.
De afgelopen jaren heb ik veel met marketing automation gewerkt waar de volgende negen criterea uit voort zijn gekomen:
1. Functionaliteiten
Zijn de belangrijkste functionaliteiten die je nodig hebt inbegrepen? Betaal niet voor functies die je niet van plan bent te gebruiken. Bepaal vooraf wat je echt nodig hebt en zorg ervoor dat het platform dat je kiest die functionaliteiten ondersteunt. Welke verschillende tools kun je inzetten naast bijvoorbeeld e-mail en landingspagina’s.
2. Rapportages en Analytics
Voldoen de ingebouwde analytics aan je zakelijk behoeften? Kies voor een oplossing die de end-to-end ROI van al je marketing en sales inspanningen toont in duidelijke, beknopte rapporten. Vraag om een demo om er zeker van te zijn dat het dashboard waarde toevoegt.
3. Gebruikersgemak
Een geweldig MAP is intuïtief een makkelijk te gebruiken. Ik hoor nog vaak dat marketing automation niet slaagt omdat de werknemers die ermee moeten werken het niet fijn of te lastig vinden. Zijn er hulpmiddelen (bijv. video’s, virtuele tours, help docs) beschikbaar voor het geval je vast komt te zitten?
4. Personalisatie
Marketing automation is een succes door het aanbieden van relevante content. Let er daarom goed op in hoeverre het mogelijk is om content af te stemmen op het gedrag van je bezoeker. Kan je op een landingspagina andere informatie tonen aan bijvoorbeeld potentieeel gerintereseerde in product X inplaats van product Y? Op welk niveau kun je de ervaring personaliseren naar de uniekheid van je bezoeker?
5. Integratie mogelijkheden
Op welk niveau kun je aanpassingen maken in het MAP? Een goed marketing automation platform biedt gemakkelijke toegang tot het koppelen van andere tools waar je gebruik van maakt. Zoek een platform met een eigen ‘ecosysteem’ van aanbieders waarmee je tools kunt integreren, hetzij native, doormiddel van plug-and-play, of met behulp van een provider zoals Zapier of PieSync.
6. Open of gesloten platform
Een open systeem zorgt ervoor dat je een eigen CRM, landingspagina’s, formulieren en dergelijke kunt gebruiken. Een gesloten platform kan voor hogere kosten zorgen op de lange termijn, helemaal wanneer je ermee wilt stoppen.
7. Vooruitzichten MAP
Er vinden zo nu en dan overnames plaats binnen het marketing automation landschap. Zorg ervoor dat je start met een partij die toegewijd is aan succes op de lange termijn en investeert in innovatie, ondersteuning en andere diensten.
8. Contractduur
Check of je voor een driemaandelijks, jaarlijks of andere langetermijncontract moet tekenen. Het is een fijn idee dat je op elk gewenst moment kunt annuleren als je het gevoel hebt dat het platform niet de juiste keuze is voor het bedrijf.
9. Totaalprijs
Laat je niet verleiden tot lage maandelijkse kosten die de functionaliteiten beperken. Je wilt de volledige kracht van marketing automation gebruiken, en third-party add-ons drijven de kosten ook op. Let daarnaast goed op de limieten. Vaak stellen kleinere abonnementen limieten aan het aantal contacten in de database en het aantal e-mail verzendingen vanuit het automation platform. Dit is zeker een aandachtspunt wanneer je bedrijf nog aan het groeien is.
Marketing automation vergelijkingstool
Als je op zoek bent naar een systeem om je ROI (return-on-investment) te maximaliseren, dan is marketing automation de tool om in te zetten. Om je nog verder op weg te helpen met dit beslissingsproces heb ik een test gemaakt met een aantal vragen. Op basis van deze vragen zie je welk marketing automation platform het beste bij jouw wensen past.
Deze test vergelijkt de volgende marketing automation platformen:
Wil je graag aan de slag met marketing automation maar heb je nog vragen? Ik vertel je er graag meer over. Laat een reactie achter in de comments of stuur me een mail.