Marketing mét creativiteit is een stuk succesvoller

leestijd 5 minuten
6 juni 2023

Dat creativiteit belangrijk is weten we allemaal. Ontzettend belangrijk zelfs én binnen B2B marketing essentieel; je ontkomt er niet aan. 

Toch worden bij veel campagnes andere prioriteiten gesteld dan creativiteit. En dat is ontzettend zonde!

Wanneer je aan de slag gaat met het opstellen van een nieuwe campagne, moet je het creatieve aspect hier vanaf het begin in meenemen. 

Maar… helaas hebben veel organisaties niet de juiste data of de juiste kennis in huis om dit te doen. 

Of ze missen goede voorbeelden van creatieve campagnes of eerdere campagnes die goed hebben gedraaid met behulp van creativiteit. 

Daarom vertellen we je in deze blog waarom je creativiteit nooit moet vergeten in campagnes én wat belangrijk is voor een goede, creatieve campagne.

Een campagne die aanslaat bij je doelgroep.

Draagt creativiteit bij aan de groei van jouw bedrijf?

Het antwoord is simpel: JA! 

Krachtige advertenties laten meer impact achter. Ze zorgen ervoor dat de advertentie én de boodschap erachter worden onthouden door de consument. 

En hoe meer het onthouden wordt, hoe sneller de link wordt gelegd tussen de adverteerder en de consument. 

Of course, zou je zeggen, maar dit is dus lang niet zo vanzelfsprekend.

Goede advertenties blijven hangen in de gedachten van jouw doelgroep. 

Bijna de helft van het succes van jouw campagne én van goede advertenties wordt bepaald door het creatieve aspect.

Zodra je een sterke creatieve strategie hebt, creëer je campagnes die winnen. Campagnes die aanslaan bij de doelgroep. 

De interactie van dit soort campagnes is hoger en ze krijgen meer clicks en conversies.

Met het juiste campagnemateriaal heb je tot bijna twee keer meer prijskracht, én er is vijf keer meer gedeelde marktgroei.

En daarnaast is een sterke, creatieve campagne ook nog eens 16 keer meer winstgevend. 

Dit zijn enkele resultaten uit een onderzoek van LinkedIn’s  B2B Institute en System1.

Weinig creatieve advertenties volgens onderzoek

LinkedIn’s B2B Institute en System1 hebben onderzocht hoeveel procent van hun geanalyseerde advertenties tussen de een en vijf sterren scoorde. 

Uit voorgaande beoordelingen (door middel van de ESOV strategie) door System1 uit meer dan 40.000 advertenties heeft de organisatie onderstaande schaal op kunnen stellen. 

De ‘sterrenscore’ en marktgroei gaan samen, waarbij is uitgegaan van 10% ESOV in elke categorie.

“Brands that set their share of voice (SOV) above their share of market (SOM) tend to grow (all other factors being equal), and those that set SOV below SOM tend to shrink. The rate at which a brand grows or shrinks tends to be proportional to its “extra” share of voice (ESOV), defined as the difference between SOV and SOM.”

– LinkedIn Ads Blog, januari 2020

De scoreschaal is als volgt ingedeeld:

^ Afbeelding 1: LinkedIn’s B2B Institute en System1 rapport, pagina 10:

Van de 1.700 geanalyseerde advertenties door LinkedIn’s B2B en System1 heeft slechts 0,1%(!) vijf sterren behaald op de een-tot-vijf-sterren schaal.

  • 76,7% van alle advertenties scoorde 1 ster
  • 18,8% van alle advertenties scoorde 2 sterren
  • 6,0% van alle advertenties scoorde 3 sterren
  • 0,4% van alle advertenties scoorde 4 sterren
  • 0,1% van alle advertenties scoorde 5 sterren

^ Afbeelding 2: LinkedIn’s B2B Institute en System1 rapport, pagina 11:

Welke aspecten zijn belangrijk voor winstgevend én creatief succes van advertenties?

Voordat je kunt starten met het creatieve onderdeel van jouw campagne, zijn er nog een paar basisonderdelen die bekeken moeten worden: 

  • onderzoek ad recognition en ad recall
  • bereken de sympathie voor advertenties en de duidelijkheid.

Zodra dit duidelijk is, kun je verder naar het creatieve deel.

Over het algemeen zijn de successen te verdelen binnen deze vijf categorieën: de verhaallijn, personages, muziekmateriaal, emotie en soepele advertising: 

  • Verhaal: zij die het verhaal goed kunnen vertellen, kunnen hun doel bereiken;
  • Personages: we willen allemaal iemand (of iets) kunnen aanmoedigen;
  • Muziekmateriaal: muziek spreekt tot het hart en tot de verbeelding;
  • Emotie: net als muziek, spreekt emotie tot het hart;
  • Soepele advertering: merkherkenning versterkt de boodschap (door gebruik terugkerende logo’s en/of personages).

Nikon:

Nikon heeft een terugkerend muzieknummer dat in ontzettend veel videoadvertenties verwerkt wordt. ‘Welcome, Home’ (2007) is een muzieknummer van Radical Face en wordt als sinds 2010 gebruikt voor de Nikon advertenties, welke in meerdere Europese landen werden uitgezonden:

Albert Heijn:

Als het gaat om soepele advertering is de Nederlandse supermarktketen toch wel een uitblinker. Voor een periode van 10 jaar, was er altijd hetzelfde uitgangspunt: een personage.

Namelijk Harry Piekema’s Henk van Dalen!

Acteur Harry Piekema als Albert Heijn’s Henk van Dalen personage (2004-2014)

Speel in op de emotie

De emotionele waarde die gelinkt wordt aan advertenties, speelt een grote rol in jouw marketing succes.

Marketingexpert Les Binet zegt hierover: “Use the power of emotion. Automatically thinking of your brand when buying is only half the battle. Advertising should also reinforce brand preference. The other approach is to create associations between the brand, the buying opportunity and a relevant feeling and feeling that encompasses buyers to choose the brand.”

Inspelen op emoties creëert ook affectie. 

Wanneer we een merk aantrekkelijk vinden, ontstaan er positieve gedachten over de voordelen. 

Zo is het aannemelijk dat klanten jouw producten en diensten ook positiever zullen beoordelen.

Creatief werk en datagedreven marketing gaan dus hand in hand. Samen zorgen ze voor succes én meer klanten.

Zoals al gezegd: advertentiemateriaal is belangrijk, maar creatief materiaal is essentieel. 

Mensen zijn verhaal-denkers, geen logica-denkers. 

Dus, there you go.

Investeer in het creatieve!