Het jaar is bijna voorbij en 2022 staat voor de deur. Waarschijnlijk ben jij al druk bezig met je marketingplannen voor het nieuwe jaar. Het is natuurlijk slim om de nieuwe trends en ontwikkelingen voor het volgende jaar hierin mee te nemen. Om je wegwijs te maken willen we je graag meenemen in de laatste trends en tools en nieuwe inzichten en functies.
Nieuwe tools en tools met een update
Wil jij weten hoe je de content van een webpagina kunt analyseren? Of wil je meetbaar maken hoe snel bezoekers een impressie krijgen van jouw website? Dan zijn de nieuwe updates van Google iets voor jou!
Update Pagespeed Insights
In de voorgaande trends en ontwikkelingen blog vertelde ik je al over Pagespeed Insights. Deze tool van Google kun je gebruiken om de content van een webpagina te analyseren of sneller te maken.
Er is namelijk een bijgewerkte versie aangekondigd. De PSI basiscode was alweer tien jaar oud en toe aan een redesign. Dit werd ook als kans gezien om interface gerelateerde problemen in PSI aan te pakken, die ervoor zorgden dat gebruikers problemen hadden om door het rapport te navigeren.
Uiteindelijk is de gebruikersinterface van PSI herontworpen en daarbij gericht op het verbeteren van de presentatie van rapportgegevens. Daarnaast is er ook duidelijkheid toegevoegd aan de gegevens die beschikbaar zijn in het rapport. De nieuwe UI helpt ontwikkelaars snel inzichten te krijgen in lab- en veldprestaties voor hun pagina’s. Ook hebben er fundamentele veranderingen plaatsgevonden. Waaronder de volgende:
- Een duidelijke scheiding van veld- en labgegevens.
- Het resultaat van de Core Web Vitals evaluatie is nu zichtbaar als aparte subsectie met een apart pictogram.
- Een verandering in het navigatie menu met labels voor mobiele en desktop prestatie, waardoor de links nu makkelijker zichtbaar zijn.
- De ‘origin summary’ verschijnt momenteel bij het aanklikken van een checkbox, en is verplaatst naar een nieuwe tab genaamd ‘origin’.
Google Core Web Vitals
Dit is een update vanuit Google, die gevolgen heeft voor de posities van jouw pagina’s in de zoekmachine. Er zijn 3 factoren die Google gaat gebruiken als eis voor de kwaliteit van jouw website.
Factor 1: First Input Delay
First Input Delay heeft de afkorting FID. Hiermee maak je meetbaar hoe snel bezoekers een impressie krijgen van jouw website. De focus ligt op responsiviteit en interactiviteit. Uiteindelijk wordt de tijd tussen jouw eigen klik en het moment waarop de browser dit verwerkt gemeten.
Factor 2: Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint heeft de afkorting LCP. Het gaat hierbij om de snelheid van de zichtbaarheid van de grootste afbeelding of een tekstblok in het gedeelte dat jouw bezoeker ziet. Want hoe lang duurt het voordat het grootste deel geladen is? Een fijne score hierbij is maximaal 2,5 seconden.
Factor 3: Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift heeft de afkorting CLS. Het meet het totaal van alle layout-verschuivingscores voor elke onverwachte layout-verschuiving die voorkomt gedurende de hele levensduur van de pagina.
Verschuiving van cookies naar algoritmes
Core Web Vitals is niet de enige update vanuit Google. Als de vrijheid van cookies beperkt wordt, zullen er steeds meer problemen ontstaan in het herkennen van terugkerende gebruikers. Hiervoor zullen algoritmes worden ingezet om gebruikers te herkennen.
Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd, gebruikt naast de cookies verschillende factoren om gebruikers te kunnen blijven herkennen.
Factor 1: User ID
Met deze factor geeft Google de gelegenheid om je eigen anonieme identifier door te geven. Met deze methode kunnen websites met een login terugkerende gebruikers herkennen.
Factor 2: Google signalen
Deze functie wordt gebruikt wanneer er geen used ID wordt opgegeven. Er zitten wel voorwaarden aan vast. De functie moet namelijk ingeschakeld zijn. Ook moet de gebruiker akkoord gaan met marketing cookies. Daarnaast zit er een minimum aan het aantal websitebezoekers. Dit moeten er minimaal 500 per dag zijn.
Factor 3: Apparaat ID
Als bovenstaande factoren beide niet beschikbaar zijn, dan gebruikt Google Analytics 4 het apparaat-ID. Bij apps is dat het app-instance-ID en bij websites is het client ID.
Nieuwe functies
Intussen zijn er al vele apps op de markt en elk jaar komen er nieuwe bij. Maar om er in de markt tussenuit te springen, zal je moeten blijven optimaliseren. Hierdoor val je steeds weer op bij de klant. Facebook is daar een voorbeeld van.
Samenvoegen campagnedoelstellingen binnen de Ads Manager
Ook Facebook is bezig een nieuwe functie die naar verwachting in 2022 volledig wordt uitgerold. Facebook is de campagnedoelstellingen binnen de Ads Manager aan het samenvoegen om het proces, het kiezen van de juiste doelstelling, te versimpelen. Dit zorgt ervoor dat we van 11 naar 6 doelstellingen gaan. Het opzetten van campagnes moet beter aansluiten bij traditionele marketing doelstellingen en daarmee ook eenvoudiger worden.
Beperking van targetingopties
Er ontstaan niet alleen nieuwe functies, maar er komen ook beperkingen aan te pas. Vanaf 7 december vallen alle vacature advertenties onder een speciale advertentie categorie, waardoor bepaalde targetingopties beperkt worden. Een van deze beperkingen is dat leeftijd en geslacht niet meer aangepast kunnen worden.
Daarnaast kun je niet meer binnen een straal van 15 km van een plaats targeten, dit is veranderd naar een minimale 15 kilometer. Bepaalde interesses, gedrag of demografische gegevens zijn ook niet meer mogelijk als opties voor gedetailleerde targeting.
Facebook heeft aangegeven dat ze streng gaan controleren op de speciale advertenties. Mochten jouw vacature ads wel lopen maar niet onder een speciale advertentie categorie vallen? Probeer deze dan aan te passen of opnieuw op te bouwen. Doe je dit niet? Dan heb je een grote kans dat ze je advertentieaccount tijdelijk op inactief zetten.
Nieuwe inzichten
Het online leven blijft groeien en zal dat in de toekomst alleen nog maar meer het geval zijn. Elk jaar komen er weer nieuwe tools en inzichten op de markt. Ook Channable insights is daar onderdeel van.
Channable insights en analytics
Met Channable insights kun je je performance data analyseren en je producten optimaliseren en dat allemaal vanaf één plek.
Daarbij krijg je real-time data over de performance van je producten, productsegmentatie automatiseren op basis van productprestaties, kun je campagne doelen aanpassen en optimaliseren op basis van ROAS of CPS, en gebruik maken van alle nieuwe data in jouw eigen rapportagetool. (Channable)
Uiteindelijk kun je de data van elk product bekijken, waaronder de beste en minst presterende. Het is mogelijk om je performance data op verschillende niveaus te monitoren. Je kunt zowel omzet- als kostendaten van kanalen over een bepaalde datumreeks in Channable importeren. De tool kan dan nieuwe data berekenen. Met deze data kun je de efficiëntie van je marketingcampagnes verhogen en je online verkoop een boost geven.
Ook biedt de tool een integratie van Google Analytics aan, die jouw performance data importeert naar jouw Channable dashboard.
Huidige ontwikkelingen
Als digital marketing agency houden wij ons continu bezig met nieuwe ontwikkelingen. We kunnen natuurlijk niet achterblijven! Kortom, weer genoeg nieuwe tools en media die jij in de gaten kunt houden. Waarmee ga jij aan de slag?
Ben je benieuwd naar de voorgaande updates? Bekijk hieronder de andere ‘New Media & Tools’ – blogs van dit jaar: