Als online marketeer ben je dagelijks bezig met het optimaliseren van campagnes, het verhogen van de conversieratio’s en het binnenhalen van waardevolle leads. Niks geks.
Maar weet je wat er gebeurt met die leads nadat ze je website hebben verlaten? Vaak is dit echt een black box. Jij wilt toch ook de impact van je marketinginspanningen aantonen?
Blijf lezen om te leren hoe je de kloof tussen marketing en sales overbrugt met offline conversion tracking.
Inefficiëntie communicatie tussen marketing en sales
Je kent het wel: jij als marketeer genereert leads, en aan sales de taak om deze vervolgens te converteren naar klanten. Maar één van de grootste uitdagingen binnen veel bedrijven is de communicatie tussen marketing en sales.
Door een gebrek aan duidelijke communicatie en samenwerking, blijft het vaak onduidelijk wat er met deze leads gebeurt. Sales weet niet altijd welke marketing activiteiten effectief zijn geweest en marketing weet niet welke leads daadwerkelijk zijn omgezet in klanten. Dit leidt tot inefficiëntie, gemiste kansen en uiteindelijk verloren omzet.
Om dit probleem te kunnen tackelen, is het toepassen van offline conversion tracking de oplossing naar maximale effectiviteit.
Wat is offline conversion tracking?
Laten we een stapje terug doen: wat is offline conversion tracking eigenlijk?
Offline conversietracking is een methode om bij te houden wat er offline gebeurt nadat iemand op je advertentie heeft geklikt. Deze gegevens kun je vervolgens binnen 90 dagen importeren in je Google Ads-account om zo je biedstrategieën te verbeteren.
Aan de slag met offline conversion tracking
Maak jij het verschil? Het klinkt allemaal best wel moeilijk, maar het implementeren van offline conversion tracking hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Volg deze stappen om te beginnen:
1. Definieer je doelen en KPI’s
Voordat je begint, is het natuurlijk belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken.
Wil je inzicht in welke campagnes de meeste sales genereren? Of wil je de ROI van je marketinginspanningen verbeteren? Stel specifieke doelen en KPI’s op om je voortgang te meten. Denk bijvoorbeeld aan een ratio van lead tot sales van 50%.
2. Gebruik unieke identifiers
Om offline conversies te koppelen aan online leads, heb je unieke identifiers nodig. Dit kunnen telefoonnummers, e-mailadressen of unieke lead ID’s zijn die je zowel in je marketingcampagnes als in je CRM-systeem gebruikt.
3. Integreer offline conversion tracking je systemen
Zorg ervoor dat je marketing- en CRM-systemen met elkaar communiceren (koppelen van die e-mailadressen of unieke ID’s).
Hoe? Denk aan API’s of gebruik tools zoals Zapier, die data-uitwisseling tussen verschillende platforms mogelijk maken.
4. Train je team
Zowel jouw marketing- als salesteam moeten begrijpen hoe offline conversion tracking werkt en waarom het belangrijk is. Geef trainingen en zorg voor een duidelijke werkwijze (een wekelijks of maandelijks overleg bijvoorbeeld, om de KPI’s door te nemen) zodat iedereen weet wat er van ze verwacht wordt.
5. Monitor en optimaliseer
Zodra je systeem is opgezet, is het tijd om te monitoren en te optimaliseren. Analyseer de data, ontdek welke campagnes het meest succesvol zijn, maar ook waar in het salestraject nog kansen liggen, ga hierover in gesprek met elkaar en pas je strategie aan waar nodig.
Jouw voordelen met offline conversion tracking
Maar als je dit nou eenmaal hebt staan, wat dan? Wat heb je hier dan aan?
Offline conversion tracking brengt verschillende voordelen met zich mee.
- Krijg inzicht in je volledige klantreis: Je hebt een compleet beeld van de klantreis, van de eerste interactie tot de uiteindelijke aankoop. Dit helpt je om beter te begrijpen welke touchpoints het meest waardevol zijn.
- Versterk je ROI: Door te weten welke marketinginspanningen daadwerkelijk leiden tot sales, weet je je budget efficiënter in te zetten. Yes, verbeter de ROI van je campagnes!
- Betere samenwerking tussen teams: Offline conversion tracking dwingt marketing en sales om beter samen te werken en informatie te delen. Dit leidt tot een efficiëntere workflow en betere resultaten. De tijd van zowel de marketing, als de salesafdeling is schaars, dus je kan beter je tijd steken en investeren in de meest winstgevende leads.
- Data-gedreven beslissingen: Met de juiste data kun je beter onderbouwde beslissingen nemen over je marketingstrategie. Dat helpt uiteindelijk om zo je bedrijf te laten groeien.
Impact in de praktijk?
Helaas blijken online marketing en sales vaak aparte eilandjes… En dat terwijl ze elkaar juist zo versterken. Zo bleek ook voor een klant van ons. Via offline conversion tracking hebben we de echte waarde van leads meetbaar gemaakt.
Die data stelde ons in staat om te ontdekken welke industrieën, campagnes en doelgroepen een hoge ratio tot sales hebben. Zo wisten we precies welke leads waardevol voor ons waren en de campagnes te optimaliseren met de juiste boodschap die perfect aansluit op de behoeften en belangen.
Om te analyseren waar de leads met een hoge conversiewaarde vandaan komen, hebben we, om het heel praktisch te maken, aangepaste kolommen opgesteld in Google Ads. Zo krijgen we inzicht in de leads, de daadwerkelijke sales en daadwerkelijke omzet en optimaliseren we onze online werkzaamheden. Denk aan het alloceren van de budgetten, het aanpassen van biedingen en het targeten van de campagnes. Normaal gesproken kijk je vooral naar de conversies, CPC’s of CPA’s. Maar dat zegt niets over de omzet. De aangepaste kolommen dienen daarom nu als leidraad voor het advertentiebudget.
Dit alles heeft een flywheel van exponentiële groei aangewakkerd. Online marketing en sales gebruikten nu dezelfde waardevolle data. Waarbij we enerzijds waardevolle inzichten hebben vergaard om de campagnes aan de voorkant te verbeteren. Anderzijds weten we nu ook waar in het salesproces het knelt, de plekken waar het ratio lead tot sales laag is. Zo konden we weer intern in gesprek gaan om ook aan de achterkant het salesproces te verbeteren.
Tijd om de kloof te overbruggen
Offline conversion tracking is een krachtige tool die de kloof tussen marketing en sales vermindert en waardevolle inzichten biedt in de effectiviteit van je campagnes. Door duidelijk gedefinieerde doelen, integratie van systemen en een slim getraind team, kun je direct aan de slag en profiteren van de vele voordelen.
Wil je meer weten over hoe je offline conversion tracking implementeert in jouw organisatie? Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw ROAS naar nieuwe hoogten tillen.
Meer over Sophie
Online marketing is altijd in beweging, je bent nooit uitgeleerd. Dat is wat er zo prachtig aan is!
Sophie Vromans
Beste Consultant - DSA 23'