Pinterest: implementeer, inspireer & converteer

leestijd 5 minuten
14 augustus 2024

Ben je op zoek naar nieuwe manieren om je e-commerce bedrijf te laten groeien? Dan is Pinterest misschien niet het eerste platform waar je aan denkt. Maar vergis je niet: dit social media kanaal biedt unieke kansen die je niet wilt missen.

Waarom Pinterest in 2024 een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie is?

Leer meer over de voordelen, innovaties en hoe je dit platform optimaal inzet voor jouw bedrijf. Is je (P)interesse al gewekt?

Opfrisser: wat is Pinterest?

Pinterest is een online platform dat al sinds 2010 bestaat. Eigenlijk is het een online prikbord; je kunt iedere afbeelding of webpagina als ‘pin’ opslaan op je persoonlijke bord(en). Zo maak je als gebruiker meerdere borden aan, ieder met een eigen thema of insteek.

En met meer dan 450 miljoen gebruikers, is Pinterest uitgegroeid tot een flinke speler in het online landschap. Zelf beschrijven ze hun kanaal als een ‘visueel ontdekkingsplatform, op het kruispunt tussen Search, Social en Commerce’. 

Niet gestoord door advertenties

Stel: je verkoopt keukens en je adverteert daarvoor binnen Pinterest. Gebruikers scrollen door hun persoonlijke feed, waarbij het algoritme relevante berichten toont. Grote kans dat je doelgroep het platform inzet om inspiratie op te doen, en zo jouw advertenties tegenkomt.

Iedere feed bestaat uit rijen. En hier wordt het interessant. Want zo blijft een gebruiker scrollen, zonder dat advertenties interactie onderbreken. Sterker nog, advertenties zijn onderdeel van de content. Het is niet ‘storend’ dat je een gebruiker in de zoektocht ondersteunt met suggesties, toch?

Jouw marketing voordelen met Pinterest

Dat brengt je bij de voordelen van Pinterest voor jouw e-commerce.

Geïnspireerde koopintentie

Gebruikers zijn binnen dit platform veelal op zoek naar inspiratie, vaak met een concrete koopintentie. 1+1 =2. Een gebruiker met koopintentie, op zoek naar inspiratie? Dat is pas een gunstig moment om je product aan te bieden! 

Reclame-effectiviteit

Daarnaast staat bij Pinterest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld TikTok, entertainment niet centraal. Het gevolg? Je reclames worden beter ontvangen. Ze halen de gebruikers niet uit hun flow.

Innovatief shoppen

Ook heeft het platform een aantal interessante innovaties. Zo ontdekken gebruikers producten met functies als ‘Shop the Look’ en ‘Visuele Zoekopdrachten’. 

Wat dat betekent? Bij Shop the Look pins heb je de mogelijkheid om producten te taggen binnen een pin. Heb je met je online modewinkel een pin geplaatst van een model? Licht dan producten uit binnen diezelfde pin. Online shoppen werd voor de gebruiker nog nooit zo makkelijk.

Visuele zoekopdrachten

Gebruikers kunnen eenvoudig een foto maken van een product waar ze naar zoeken. Vervolgens zorgt het Pinterest-algoritme voor relevante zoekresultaten van dat product. Stel je voor, jouw product staat daar tussen! Pinterest biedt jou de kans om zowel productfoto’s als lifestylefoto’s te uploaden.

Tip: experimenteer met lifestylefoto’s

Ga je aan de slag met lifestylefoto’s? Dan is het slim om te spelen met de beleving van je doelgroep. Zo verhoog je niet alleen de klantloyaliteit, maar ook de kans op aankoop. 

Een paar praktische tips:

Ken je doelgroep
Onderzoek welke lifestyle elementen je doelgroep aanspreken. Maak foto’s die aansluiten bij deze interesses om een sterke verbinding te creëren.

Creëer sfeer
Wanneer je zoekt naar een nieuwe tegels voor je keuken, dan wilt de gebruiker deze in context zien. Maak daarom foto’s van je product in een natuurlijke omgeving. Zo speel je in op de verbeelding van je doelgroep. 

Maak het shoppable
Heel belangrijk: voeg links toe aan je lifestylefoto’s. Dan is het voor gebruikers makkelijk om van inspiratie over te gaan tot een aankoop. 

Experimenteer met video
Naast afbeeldingen of GIF’s, is het ook slim om te experimenteren met video. Daarmee maak je de beleving namelijk nóg sterker. En je content valt meer op in vergelijking met platte afbeeldingen.

Optimaliseer je Pinterest zoekresultaten
Net als de SEO voor je website, is het slim om de vindbaarheid van je advertenties te verhogen. Gebruik daarvoor relevante zoekwoorden in de beschrijvingen en titels van je pins.

Maak gebruik van seizoensgebonden content
Speel in op seizoenen en feestdagen met relevante content. Een gezellige kersttafel speelt daarbij bijvoorbeeld goed in op (positieve) gevoelens.

Optimaliseer campagnes met geïntegreerde marketingtools

Jij bent constant op zoek naar manieren om je campagnes effectiever te maken. Hoe je dat doet voor Pinterest? Het wordt nog beter…

Pinterest biedt tools aan zoals de media planner en A/B testmogelijkheden. Zo optimaliseer je eenvoudig de impact van je campagnes. Gewoon heel makkelijk binnen het platform zelf.

En het verzamelen van relevante data en doelgroepsegmentatie? Geen probleem. Met behulp van uitgebreide catalogusmogelijkheden & gedetailleerde targetingopties hoef je ook daarvoor Pinterest niet te verlaten.

Leerfase van het Pinterest algoritme

Ook meebewegen met het Pinterest algoritme? Dan is het handig om te weten dat het algortime een leerfase heeft van 7 tot 10 dagen. Dit kan een uitdaging zijn. Aan jou de taak om geduld te hebben en je campagnes pas na twee weken te optimaliseren. Zo verzamel je stabiele en betrouwbare data.

Let op: het pauzeren van je campagnes kan leiden tot een terugval naar de leerfase. Daarom wil je je campagnes continu laten draaien, en budgetten stap voor stap aanpassen. Zo voorkom je deze terugval. 

Hoort Pinterest in jouw marketingmix?

Eén ding is zeker: Pinterest biedt unieke mogelijkheden voor jou als e-commerce bedrijf. Het platform kenmerkt zich door inspiratie, hoge koopintenties en innovatieve functies. Daarom is het een onmisbaar kanaal in je marketingstrategie. 

Bedenk daarom of jouw doelgroep zich oriënteert via Pinterest. Ja? Dan kan de betrokkenheid vanuit dit kanaal zomaar jouw conversieratio’s verhogen. Implementeer, inspireer en converteer.

Lees meer over