Ga je net aan de slag met online marketing, of ben je een ervaren rot in het vak? Dat maakt niet uit. Er is maar één mogelijkheid, nee, zelfs verplicht nummer, waarmee je jezelf slim kunt onderscheiden van de moordende concurrentie. Begin met de basis. Het fundament. Een gedegen online marketing strategie.
Be smart
Waarom moet je aan de slag met een strategie? Je kunt online toch snel en gemakkelijk beginnen? Laten we een mooie WordPress site bouwen, AdWords aanzetten en we zijn online. Nee, dat is niet de oplossing anno 2015. En dat is ook simpel te verklaren. In veel markten is niet alleen de vraag, maar ook het aantal aanwezige consumenten op het internet flink gegroeid. En niet te vergeten: er is vooral veel concurrentie ontstaan. Om jezelf te onderscheiden en een sterke business case op te bouwen is het belangrijk om een krachtige strategie te ontwikkelen. Je maakt een plan dat aansluit op de vraag in de markt, de kenmerken van je doelgroep en de resources die je ter beschikking hebt. Strategy first!
Terug naar de tekentafel
We krijgen vaak de vraag om direct aan de slag te gaan met het opzetten van een online campagne, bijvoorbeeld in Google AdWords. Maar wij draaien de vraag graag even om. Waarom moeten we voor jullie starten met Google AdWords? Is er wel goed over nagedacht wat je hiermee bereikt? En is het duidelijk wat de online doelstellingen zijn? Waar sta je als bedrijf voor? Welke boodschap wil je uitdragen? Hoe kunnen we dit het beste communiceren? Is Google AdWords überhaupt wel de beste tactiek? Is het niet effectiever om te starten met A/B testing? Of sterker nog, ervoor te zorgen dat jullie salesafdeling altijd bereikbaar is? Dat zijn allemaal vragen die we eerst willen beantwoorden, voordat we suffe advertentieteksten gaan schrijven dat jullie een leveringstijd hebben van 24 uur. Want, doen jullie concurrenten dat ook niet?
Strategy First Model
Bij Fingerspitz maken we daarom gebruik van ons Strategy First Model. Het model bestaat uit zichtbare activiteiten vanuit een intern en extern perspectief. De strategie moet intern eerst worden overeengekomen voordat we aan de slag gaan met de uitvoering. De uitvoerende activiteiten worden uiteindelijk ook buiten de organisatie zichtbaar. Bijvoorbeeld in de vorm van campagnes, communicatievormen of werkwijzen. Strategy First Model, Fingerspitz (2015)
Van strategie tot actie
Om tot de definitieve online aanpak te komen moeten we eerst de strategie vaststellen. Dit begint bij de algehele bedrijfsstrategie, naar online strategie en de uiteindelijke online tactiek. Hier bepalen we welke kanalen en instrumenten we precies gaan inzetten. Na het bepalen van de tactiek gaan we aan de slag met de uitvoerende werkzaamheden. Hierbij houden we rekening met de verschillende fases waarin een (potentiële) klant zich begeeft. Is iemand nog niet bekend met jullie bedrijf, of staat hij of zij aan de vooravond om klant te worden? Op basis van de fases See, Think, Do en Share bepalen we in welke fase in de customer journey we welke tactiek moeten hanteren.
Download ons gratis eBook
Omdat we je graag een handje op weg helpen bij het ontwikkelen van een succesvolle online marketing strategie hebben we een eBook geschreven met handige technieken. Laat ons even weten wat je ervan vindt. Heel veel leesplezier!