Wie is de Fingerspitzer nou eigenlijk en waar halen wij onze inspiratie vandaan? Dit keer stellen we 10 super slimme vragen aan onze online marketing stagiair Bas. Een fijne dosis online marketing braintainment voor het weekend.
Q/A: 10 super slimme vragen aan Bas
Bas loopt stage bij team 3 en doet voor zijn afstudeeronderzoek research naar marketing dashboards.
Hoe hij op een verjaardag uitlegt wat hij doet? “Meestal vergelijk ik het hele online marketing-gebeuren met een heuse winkelstraat: die winkelstraat is dan de Google resultatenpagina. Klik je op een bepaalde website omdat de advertentietekst je aansprak, dan loop je eigenlijk een winkel binnen waarvan het uithangbord je aansprak. In een winkel hoop je snel te vinden wat je zoekt en eventueel hulp te krijgen in het vinden van het juiste artikel. En als het even kan, nog een mooie deal te vinden. Ook de stappen tijdens en na de aankoop (conversie dus) zijn belangrijk, want je hoopt dat een klant terug komt. Online werkt dat precies hetzelfde.”
1. Even een triviantje: in welk jaar werd Google gelanceerd?
“Hmm, lekkere binnenkomer wel. Eind jaren ’90, dat weet ik wel. 1997/1998 ofzo?”
Dat heb je niet stiekem gegoogeld toch 😉 Het is inderdaad 1998.
2. Wie is je favoriete influencer op online gebied?
“Dat zijn er eigenlijk meerdere. Neil Patel is een koning in content, analytics en conversie optimalisatie. Zijn artikelen lees ik wel veel. Dat geldt ook voor Ann Handley en Joe Pulizzi. En Simon Sinek’s klassieke ‘Golden Rule’ pas ik nog vaak toe.”
3. Wat is/zijn je favoriete on- en offline tool(s)?
“Zapier vind ik fantastisch. Zo wilde ik laatst voor een persoonlijk project niet betalen voor een bepaald Pro-pakket van een webapp die ik gebruik. Via wat Zapier-koppelingen heb ik een automatische omleiding in kunnen stellen waardoor ik nu tóch hetgeen kan gebruiken waar anderen voor betalen. Als je dat dan werkend krijgt, is dat een persoonlijke overwinning.”
4. Wat is je favoriete website of blog?
“Dat zijn er eigenlijk meerdere. Het QuickSprout-blog van Neil Patel en social media van Buffer, maar ook DutchCowboys en Mashable voor de laatste ontwikkelingen in tech- en marketingland en Esquire voor op de bank.”
5. Welk(e) online marketing gerelateerde artikel(en) heb jij als laatste gelezen?
“Een interessant artikel op Emerce over wanneer welke KPI’s in de salesfunnel te gebruiken, en deze als doel in te stellen in Google Analytics.
6. Waarvoor kunnen we je ’s nachts wakker maken?
“Een gezellige pubquiz of een potje RISK! Al begin ik dan liever wel met een bakske koffie in plaats van een koud pilsje 😉 Of een potje FIFA trouwens, maar mag ik dan gewoon in bed blijven liggen?”
7. Welk social media kanaal gebruik je zelf het meest?
“Stiekem toch wel Facebook, maar sinds de vernieuwingen ook weer graag LinkedIn. Wat design met een website kan doen… ;)”
8. Om welke video heb jij recentelijk heel hard gelachen? (of welke video heeft je geïnspireerd?)
“Haha! Ik moet meteen aan deze denken, omdat Vine ermee stopt en deze natuurlijk op alle “Vine Classics”-lijstjes staat. Echt superdroog, maar ik vind ’t heerlijk.”
9. Welk onderdeel van online marketing vind jij het meest interessant en waarom?
“Ik ben toch wel heel creatief, dus dan ga ik al snel naar SEO, content creatie en social media. Maar ook marketing automation en conversie optimalisatie vind ik erg boeiend, juist omdat ik daar nog niet zo veel mee heb gewerkt.”
10. Tot slot, vul in: … is 100% Fingerspitz.
“De SuperSlimmeSessies zijn 100% Fingerspitz. Daarin komt de nerd in ons allen steeds weer een beetje naar boven en stellen we elkaar op de hoogte van handige tools, blogartikelen, gadgets en trucjes. ”
Stop. Wacht! Bonusvraag: wat is je eerst herinnering aan internet?
“Ik ben de jongste van het stel hier, dus dat is voor mij pas MSN. Na school massaal widgets en emoticons naar al je klasgenoten sturen was namelijk véél leuker dan een potje voetbal ofzo… ;)”