Abonneer je nu op Smart Lab!
Wie het kleine niet eert…
In de digitale wereld kunnen zelfs de simpelste experimenten enorme succesverschillen opnemen. Iemand die die mening met me deelt, is Jeff Bezos, de CEO van Amazon. Hij zegt dat zijn succes voor een groot deel afhankelijk is van de hoeveelheid experimenten die zij uitvoeren:
“Our success at Amazon is a function of how many experiments we do per year, per month, per week, per day.”
Jeff Bezos, CEO @ Amazon
Zelfs de allerkleinste optimalisaties kunnen grootse verschillen maken. Dat hebben we wel gemerkt bij dit experiment.
Voor een klant, Business School Notenboom, zetten we een social media-campagne op. Vanzelfsprekend vroegen we onze designer om daar een toffe foto bij te kiezen, én een opvallende call-to-action te verwerken in de afbeelding.
Zo gezegd, zo gedaan:
Hmm. Zou het veel verschil maken om de tekst (links) en de foto (rechts) om te draaien? Lijkt me niet, toch? De afbeelding verandert nauwelijks…
Grote kans dat je zojuist hebt besloten om klikken en conversies te verliezen, en die zul je nooit meer terugkrijgen. Eeuwig zonde.
Ook al is dat mobiele schermpje zo klein, tóch kunnen we ons maar op één ding tegelijk focussen. Kiezen onze ogen eerst voor de foto, of voor de call to action? En heeft dat invloed op het aantal klikken?
Het antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde: als je het niet test, weet je het niet.
Alle beetjes helpen
Zelfs de allerkleinste aanpassingen, kunnen grote verschillen hebben. Dat hebben we wel geleerd met dit experiment.
Buiten de volgorde van elementen in een afbeelding, kun je natuurlijk nog veel meer micro-aanpassingen doorvoeren, die grootst effecten kunnen hebben. Dit zijn er een paar:
- Het gebruiken van emoji’s in de advertentietekst
- Verschillende USP’s
- Gebruik van power words
- Verschillen in call to actions die je verwerkt in je afbeelding
- Verschillen in kleuren in je afbeelding
- Logo toevoegen aan de afbeelding
- Wel of geen omshrijving toevoegen aan je advertentie (ja echt, dit maakt verschil – binnenkort in Smart Lab!)
Tip: denk aan de funnel!
Nóg een simpele aanpassing die je kunt maken, is de knop die je kiest bij je advertentie. Deze aanpassing is zelfs nog simpeler dan een kleine aanpassing in je afbeelding.
In aflevering 22 hadden we het al eens over knoppen op Facebook. De conclusie was hierbij eigenlijk best logisch: kies de juiste knop bij de intent fase van je doelgroep. Vraag jezelf dus af: waar in de funnel zit de kijker momenteel?
Bekijk hier de aflevering terug: