Als e-commerce manager wil je een zo goed mogelijk presterende shop. Je bent continu bezig je webshop te optimaliseren. Om erachter te komen wat je moet optimaliseren heb je inzichten nodig; data. Deze data halen we veelal uit Google Analytics en kun je verrijken met op jouw webshop afgestemde aanvullende metingen: enhanced ecommerce tracking.
Enhanced ecommerce, oftewel: verbeterende/geoptimaliseerde e-commerce is een optionele uitbreiding in Google Analytics voor aanvullende inzichten in het gedrag van je bezoekers en prestaties van je producten.
Google Analytics Standaard E-commerce vs. Enhanced Ecommerce
Standaard e-commerce: het meten van basisprestaties van je webshop zoals: omzet, aantal transacties, orders, gemiddelde orderwaarde, productprestaties. Dit zijn prima metrics als kleine webshop, wanneer je je niet dagelijks bezig houdt met optimaliseren.
Enhanced Ecommerce: hiermee verschaf je veel meer inzichten in het gedrag hoe de websitebezoeker jouw webshop gebruikt. Deze data gaat veel dieper. De focus ligt op: winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties, verkoopprestaties, lijsten en marketing gerelateerde functies, zoals het gebruik van kortingsbonnen. Inzichten die je o.a. kunt verkrijgen zijn: Waar voegt men een product toe aan de winkelwagen? Welke positie van het product was essentieel? Kwamen ze via een actiepagina of een overzichtspagina? Of waar haken de bezoekers af in de checkout? Alles wat wordt ingesteld, is specifiek van toepassing op jouw webshop – en daarmee uniek.
Waarom Enhanced Ecommerce?
Je gebruikt enhanced ecommerce tracking als je extra inzichten wil, bovenop je basis webshop data. Deze inzichten kun je gebruiken om je webshop verder te optimaliseren. Bijvoorbeeld om pijnpunten te ontdekken of juist erachter te komen wat bezoekers verwachten en daarop in te spelen.
Hier zijn enkele vragen waarop enhanced ecommerce in Google Analytics antwoord op kan geven:
- Waar haken bezoekers af in het aankoopproces?
- Waar voegen bezoekers hun product aan de winkelwagen toe?
- Is de positie van een product in een ‘lijstvertoning’ van belang?
- Welke invloed heeft het gebruik van kortingscodes / acties op de omzet?
- Hoe presteren specifieke productvarianten t.o.v. andere varianten?
- Aan welke pagina(types) kun je de attributie toekennen?
- Hoeveel procent van de bekeken producten worden daadwerkelijk gekocht?
Enhanced Ecommerce implementeren
Het instellen van standaard e-commerce is relatief gemakkelijk. Je plaatst een stukje script met gegevens over de bestelling op de bedankpagina (het volledige meetscript of een dataLayer die je via Google Tag Manager uitleest) en stuurt de e-commerce data zo direct naar Google Analytics. Et voila, je hebt de basisinzichten voor je webshop. De implementatie hiervan is voor iedere webshop nagenoeg gelijk, er zitten specifieke richtlijnen van Google aan gebonden om dit te laten werken.
De implementatie van enhanced ecommerce voor webshops is wat complexer, omdat deze specifiek is afgestemd op de betreffende webshop. Een goede instructie voor- en samenwerking met de webdeveloper is hiervoor essentieel. Daarom maken wij hiervoor vooraf een duidelijk meetplan met alle dimensies en statistieken per paginatype en gebeurtenis. Ook hier moet je rekening houden met de richtlijnen vanuit Google. Je moeten de verplichte velden opnemen, maar je kunt vervolgens ook relevante informatie voor jouw specifieke situatie toevoegen!
Ondanks dat de implementatie altijd maatwerk is, beschikken sommige e-commerce platforms zoals WooCommerce en Magento over modules of plug-ins van waaruit je veel van de benodigde gegevens met een paar klikken beschikbaar kunt maken. Dit scheelt aanzienlijk in ontwikkeltijd, omdat je voor ieder paginatype en belangrijke gebeurtenissen zoals ‘addToCarts’ weer andere data nodig hebt.
Zo is er de enhanced ecommerce plugin voor Woocommerce in WordPress. Voor Magento webshops gebruiken we vaak de Weltpixel plugin. Dit zij slechts twee voorbeelden, maar zo zijn er wellicht ook modules of extensies voor jouw CMS. In de meeste gevallen werken deze samen met Google Tag Manager (GTM). Zo’n plugin vormt meestal een prima basis voor enhanced ecommerce en hier kun je desgewenst nog extra data aan toevoegen om nog meer inzichten te kunnen verzamelen.
Fingerspitz als implementatiepartner voor een perfecte Enhanced Ecommerce inrichting
Wij maken keuzes altijd op basis van data. Daarom is data voor ons van essentieel belang om webshops te helpen groeien. Wij ondersteunen onze klanten daarom ook bij het implementeren van hun enhanced ecommerce tracking in Google Analytics. Hierbij werken we een concreet meetplan uit, inclusief configuratie van eventuele plug-ins, heldere instructies voor webdevelopers en het testen van een correcte werking.
Enkele klanten waarvoor we enhanced ecommerce hebben geïmplementeerd:
Aan de slag met Enhanced Ecommerce?
Wil je weten wat enhanced ecommerce voor jouw webshop kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!
Meer over Tim
Voortdurend verbeteren is de sleutel om te floreren.
Tim van IJsendoorn
Partner & Innovation Manager