Wie heeft er nog de aandacht voor uitgebreide teksten? We zijn met zijn allen super druk. En tegelijkertijd zijn we ook veeleisend. De concentratie is steeds minder en je ziet dat we de voorkeur geven aan een vlotte, duidelijke conversatie.
En daarom hoor je steeds meer over ontwikkelingen met betrekking tot voice, want we praten sneller dan dat we typen. Maar onze ogen zoeken nog véél sneller. Hoe zit het met visual search?
2007: de opkomst van blended search
Even een stukje historie. 10 jaar geleden begonnen zoekmachines met blended search, ofwel universal search. De algemene zoekresultaten werden uitgebreid met ‘verticals’, zoals bijvoorbeeld blogs, boekresultaten, lokale resultaten, financiële resultaten, nieuws, images en video.
Dit was een belangrijk moment. Deze blended search heeft ervoor gezorgd dat zoeken op afbeeldingen of video’s mogelijk werd.
De laatste jaren hebben zoekmachines veel aandacht besteed aan visual search. Wat is dat eigenlijk?
Wat is visual search?
Verwar het in ieder geval niet met het tonen van visuele resultaten, zoals Google Images en YouTube. Visual search is iets heel anders.
Een gebruiker maakt een foto, of voert een afbeelding in, en op basis van de afbeelding gaat de zoekmachine op zoek naar een resultaat. De meest bekende variant hiervan is dat je een afbeelding invoert en Google gaat zoeken naar een vergelijkbare afbeelding. Search by Image, noem je dat.
Dit soort Visual search-technologie maakt gebruik van AI (Artificial Intelligence) om de context van deze afbeeldingen te begrijpen en een lijst van relevante resultaten te genereren.
Bovenstaande video komt uit 2011. Search by Image is dus niks nieuws. Toch is Visual search helemaal van deze tijd:
- Ruim 20% van de zoekresultaten op Google bestaat uit Image-resultaten.
- Pinterest meldde dat haar gebruikers in februari 2018 meer dan 600 miljoen gecombineerde maandelijkse zoekopdrachten hebben uitgevoerd met behulp van hun Lens-technologie.
- Image-based Pinterest Ads hebben een 8.5% conversie ratio.
- Google, Bing en bijvoorbeeld Alibaba maken op dit moment gebruik van image recognition om de shopping experience te verbeteren.
- API’s maken het mogelijk om middels visual recognition zelf visual search mogelijkheden te ontwikkelen.
Zoekmachines spelen in op visual search
Met nieuwe, intelligente Visual search-functies die worden ingebouwd in platformen zoals Pinterest, Bing en Google, verandert het zoekmachinelandschap zoals wij dat kennen.
Tijd om de tofste ontwikkelingen op een rijtje te zetten, en wat dat voor marketeers betekent.
Shoppable Image Ads
Google lanceert binnenkort Shoppable Image Ads. Producten in afbeeldingen zijn gelabeld met prijzen. De afbeeldingen krijgen dan ook het label “Sponsored”.
Shoppable Image Ads worden in eerste instantie uitgerold naar een select aantal adverteerders, en in de loop van 2019 zullen er meer worden toegevoegd.
Pinterest heeft al eerder zoiets vergelijkbaar geïntroduceerd: Shop the Look Pins.
Gebruikers kunnen op een inspirerende manier producten vinden en kopen. Helaas is het (nog) niet eenvoudig om te integreren, en loopt het via geselecteerde partners buiten Nederland.
Visual Search in Bing
Bing’s antwoord op Visual Search is Object Detection. Hiermee kun je zoeken ín een afbeelding, in plaats van de gehele afbeelding. Bing detecteert automatisch meerdere objecten in een afbeelding en markeert deze met een selectievakje.
Google Lens
Een vergelijkbare tool wordt ontwikkeld door Google: Lens. Maak een foto met je telefoon, en Lens herkent het object zodat aanvullende informatie naar je wordt doorgeschoten.
Je raadt het al: dit gaat werken met Google Shopping. Je maakt een foto van die toffe sneakers die je bij iemand ziet én je kunt ze direct bestellen!
Visual Content in Search
AI wordt gebruikt om nieuwsberichten te combineren en te gebruiken als zoekresultaat. De resultaten zijn visueel, want het bevat een combinatie van foto’s en video. De eerste test is inmiddels gestart bij een aantal beroemdheden.
Hoe kun je nu, als marketeer, optimaliseren voor Visual search?
Goeie vraag. En daar hebben we helaas niet een super antwoord op. Als marketeer hebben we namelijk weinig invloed op deze ontwikkelingen. Het optimaliseren is lastiger dan normaal.
Visual search maakt gebruik van machine learning en zoekt naar relevantie voor de gebruiker. Dat betekent (en misschien is dat maar goed ook) dat je vindbaarheid niet kunt forceren.
Hoef je dan niks te doen? Dat zou ik ook weer niet willen zeggen. Er zijn een aantal basale dingen die je kunt doen om je vindbaarheid te vergroten.
Nooit meer belangrijk online marketing nieuws missen?
Join de 3.500+ slimme marketeers van de Growth Track! Vul je e-mail adres in:
Image SEO
Visueel zoeken werkt anders dan normaal. Dit maakt deze ontwikkeling tot een nieuwe uitdaging voor marketeers. De gebruiker hoeft niet langer te typen, maar maakt een foto van een product en zoekt vervolgens naar het product op de website van de retailer.
We moeten gedeeltelijk nog vertrouwen op de oude technieken. SEO-vriendelijke alt-tekst, image sitemaps, SEO-vriendelijke image titles en originele afbeeldingen bepalen je posities in de zoekmachines. Google gebruikt meestal ook de title tag van de pagina waar de afbeelding op staat als het bijschrift dat gebruikt wordt voor de zoekresultaten.
Aanvullend kun je ook aan de slag met:
- Afbeeldingen naar de sitemaps sturen
- Afbeeldingen optimaliseren voor mobiel gebruik
Ook het toevoegen van structured data is geen slecht idee. Voor recepten gebruik je de recipe markup, voor video de video markup én voor producten de product markup.
Toevoegen van metadata
Net als webpagina’s kun je bestanden ook voorzien van metadata. Om eerlijk te zijn weten we niet of het echt werkt en of zoekmachines deze informatie gebruiken in het algoritme. Alleen waarom zou je het niet doen? Baat het niet dan schaadt het niet.
Dat Google de informatie hoe dan ook kan lezen is recentelijk bekend, want het gebruikt deze informatie om te vertellen wie de maker is.
Visual recognition op je website
Het allermooiste is natuurlijk als je Visual search op je eigen website of platform kunt gebruiken. De consument wilt het in ieder geval wel:
Visual recognition API’s van Google en IBM bestaan al. In theorie kun je hier dus mee aan de slag.
Zijn visuals belangrijk in jouw branche? Houd dan de ontwikkelingen rondom Visual search goed in de gaten. Zeker voor de e-commerce zijn er enorme kansen.