Wil je meer dan alleen mails versturen? Wil je er eigenlijk een strategie en flow achter hangen, maar is je huidige ESP daar te basic voor? Dan is de uitbreiding naar een tool die nét wat uitgebreider is en segmentatie mogelijk maakt je next step. Denk bijvoorbeeld eens aan ActiveCampaign!
Je kunt natuurlijk direct voor een groter pakket als Sharpspring, Hubspot of zelfs Marketo kiezen, maar wie weerhoudt je van een tussenstap? Helemaal nu je ActiveCampaign 30 dagen lang gratis kunt testen, via deze speciale link (referral link).
ActiveCampaign vs. Autopilot
Een pakket dat vergelijkbaar is met ActiveCampaign is bijvoorbeeld Autopilot. Autopilot biedt sinds kort ook massa mailing aan en komt in functionaliteiten dus stiekem best wel in de buurt bij ActiveCampaign.
De verschillen op een rijtje:
• ActiveCampaign heeft E-commerce features, AutoPilot niet.
• ActiveCampaign maakt gebruik van Machine Learning om e-mail verzendtijden te optimaliseren voor de hoogste open/click conversie rates.
• De CRM-mogelijkheden van ActiveCampaign zijn veel uitgebreider (inclusief sales). Bij AutoPilot is dit beperkt, eventueel wel koppelingen met andere CRM’s mogelijk.
• Beide oplossingen bieden native koppelingen en een Zapier integratie, zodat je connecties kunt leggen met andere tools. De tools die gekoppeld kunnen worden zijn niet 100% gelijk, wat betekent dat bij de keuze voor een pakket het altijd belangrijk is af te wegen hoe jouw ideale data landscape eruit ziet.
• AutoPilot is te categoriseren als een nieuwsbrief en automation tool voor leadgeneratie. Denk hierbij voornamelijk aan de opvolging van campagnes, waarbij ActiveCampaign meer als complete automation tool kan worden gezien (dus ook inclusief sales).
• De uitgebreidere CRM-mogelijkheden en mogelijkheden van het platform ActiveCampaign in het algemeen, brengen wel wat meer inwerktijd met zich mee. Autopilot is wat dit betreft iets toegankelijker.
• Als het gaat om prijs scheelt het niet zo veel. De pakketten verschillen weinig: op basis van 2000 contacten zit je bij beide met praktisch dezelfde features rond de 50 á 60 euro per maand. ActiveCampaign gaat wat harder omhoog als het aantal contacten toeneemt.
First things first
Tot zover de vergelijking met Autopilot, wanneer je tools aan het vergelijken bent is het hoe dan ook het belangrijkste dat je eerst een stap terug doet: noteer je vereisten en kies op basis daarvan en pakketselectie. Eerder schreven we al een blog over de criteria waar je rekening mee moet houden.
Stel je deze (veel voorkomende) situatie eens voor: je bent al poos bezig met het versturen van nieuwsbrieven en product updates. Het gaat je best goed af: je open rates én click rates liggen boven gemiddeld en de resultaten uit je e-mailstrategie zijn zichtbaar in je Google Analytics resultaten. Met je marketing collega’s kom je er vervolgens tijdens een brainstorm achter dat nieuwe functionaliteiten ook wenselijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van lead informatie:
- Welke pagina’s heeft iemand bezocht?
- Welke content heeft hij bekeken?
- Wat is het engagement van deze prospect o.b.v. zijn uitkijk tijd van een nieuwe video?
- Instellen van Journeys op basis van bijvoorbeeld één van de bovenstaande acties.
Functionaliteiten die we hierboven noemen, kun je normaal niet verwachten in een tool met dit prijskaartje. Maak dus zeker gebruik van een proefperiode om je te laten overtuigen!
Wil je nog meer lezen over email en marketing automation? Download dan hier onze vernieuwde whitepaper!
Ben je overtuigd? Start je proefperiode via deze link.