Wat is Growth Marketing?

leestijd 8 minuten
28 november 2024

Ik hoor je denken: wat houdt Growth Marketing eigenlijk precies in? En aan welke knoppen draaien we voor exponentiële groei?

Juist, laten we het daar eens over hebben! 

Growth Marketing bestaat uit een aantal disciplines bij elkaar.

Denk aan de creatieve kant van marketing. Of data, waar Growth Marketing vaak bij begint. Daar ontstaan vragen als: wat zien we hier nou aan? Wat kunnen we ermee? Vervolgens kijk je naar welke processen je wilt automatiseren.

Visueel gezien ziet Growth Marketing er dan als volgt uit:

Growth marketing is bijna hetzelfde als Growth Hacking, maar bij Growth Marketing draait het net iets meer om marketing en het campagne voeren van marketing.

Wat je ziet bij een Growth Marketeer is dat hij wat breder kijkt naar het uiteindelijke resultaat. Voor zowel het bedrijf, als voor de klant. Binnen traditionele online marketing wordt vooral gekeken naar de vraag ‘hoe realiseer ik bezoekers en leads?’

Bij Growth Marketing focus je dus niet alleen op kanalen. Ook denk je aan:

  • Geografie: op welke markten ben je actief?
  • Kanalen: hoe verkoop je?
  • Klant: het soort klanten waar jij je op richt?
  • Categorie: je product- of dienstenaanbod?
  • Niet-organische groei: fusies en overnames?

In Growth Marketing probeer je je marketingactiviteiten zo in te richten dat de klant goed de waarde ziet van je product of dienst.

Je helpt ze, afhankelijk van de fase waar ze in zitten, stap voor stap om de juiste beslissing te nemen.

Door de lens van de Growth Marketeer

‘Stilstaan is onmogelijk’. Een quote die bij Growth Marketing goed van toepassing is.

Waarom deze quote helemaal tot zijn recht komt? De Growth Marketeer maakt veel impact via de welbekende ‘Marketing P’s’. Als marketeer weet je precies welke we bedoelen. En waarschijnlijk heb je deze P’s vast op school gehad.

Het doel? De markt voor je winnen aan de hand van verschillende fases.

De Growth Marketeer kijkt voornamelijk naar hoe er wordt gereageerd op het product, en naar de totale beleving van de klantreis.

Wat de Growth Marketeer ook doet, is kijken naar marketing as a service. Op deze manier probeert hij potentiële markt te winnen. Dat doen ze door marketing ook echt te verankeren in zijn product of dienst.

De marketeer heeft oog voor de klant, zijn volledige klantreis (ook wel customer journey genoemd) en het leveren van waarde. Growth en Marketing dus. En dit alles voor maar één doel: groei!

De inzet van Growth Marketing

Growth Marketing is voor veel verschillende doelstellingen in te zetten:

  • Het genereren van awareness
  • Realiseren van traffic
  • Activeren van gebruikers en bezoekers
  • Vergroten van de conversie
  • Stimuleren van aanbevelingen
  • Creëren van retentie
  • Optimaliseren van de klantwaarde

Growth Marketing helpt je groei te realiseren door slimmer te ondernemen.

In Growth Marketing optimaliseer je. En dat doe je door te prioriteren en te experimenteren. Een gezonde mix van data, creativiteit en innovatie zorgt ervoor dat je elkaar continu uitdaagt. Op naar méér resultaat.

Voorbeelden van succesvolle Growth Marketing

Kennen we voorbeelden die Growth Marketing succesvol hebben toegepast? Ja hoor, een aantal “spelers” passeren de bühne.

Eén daarvan is Gmail. Zij hebben hun product destijds ingestoken op exclusiviteit.

Toen Gmail nog niet bestond, kon je jezelf aanmelden en werd je op een wachtlijst gezet. Je kon dan vrienden uitnodigen om ook van Gmail gebruik te maken. Het was alleen nog even de vraag of je er ook echt gebruik van mocht maken.

Dit creëerde het zogenoemde FOMO effect (fear of missing out). Dat zorgde ervoor dat inmiddels iedereen gebruik maakt van Gmail.

Een slim Growth Marketing trucje, waardoor dit merk is uitgegroeid tot een succesvolle organisatie.

Growth marketing: je succesformule van groei

Growth Marketeers worden gedreven door progressie. Iedere dag streven ze naar groei.

Wanneer we het over groei hebben, kun je nog wat leren van de sportwereld. En dan bedoelen we voornamelijk de wielersport.

Zo ziet een Growth Marketeer in groei een bepaalde formule. Maar wielrenners proberen ook steeds te groeien naar beter en meer. Daar is een bepaalde filosofie ontstaan.

Deze filosofie wordt ook wel de ‘1% of marginal gains’ genoemd. Binnen deze filosofie zijn de wielrenners continu op zoek naar kleine verbeteringen. Bij elkaar opgeteld kom je tot groot succes op de lange termijn.

Denk voor wielrenners aan verbeteringen in het materiaal van hun kleding. Of het niet schudden van handen om de kans op infecties te voorkomen… en ga zo maar door.

De 1% of marginal gains is ook ontzettend toepasselijk binnen Growth Marketing. Want stel je voor: je bent als marketeer in staat bent om wekelijks 1% te groeien. Tel dat eens bij elkaar op. Dan realiseer je niet 52% groei aan het einde van het jaar. Omdat dit exponentieel oploopt, dus 1% op 1%, realiseer je uiteindelijk 66% groei op jaarbasis.

En juist díe filosofie van exponentiële groei is heel interessant binnen Growth Marketing. 

T-shaped marketeer

Wanneer we het over Growth Marketing hebben, is het belangrijk dat je jezelf ontwikkelt tot een zogenoemde T-shaped marketeer. Met andere woorden: ontplooi jezelf tot een marketeer die van alles wel wat af weet.

Deze marketeer werkt slim, beschikt over een goede dosis creativiteit en is ook effectief. 

Tegenwoordig is automatisering niet meer te stoppen. Des te belangrijker dat jij hier zo goed mogelijk mee omgaat. Omarm automatisering.

Maar door de opkomst van automatisering, is het essentieel dat je toekomstbestendig bent. Of te wel een T-shaped marketeer. 

Maar wat maakt zo’n marketeer nou toekomstbestendig?

Allereerst beschikt hij over een hele brede basiskennis. Met eventuele diepgaande kennis van een bepaald specialisme.

Door jezelf zo te ontwikkelen, ben je ook in staat om veel breder te kijken. Je word dan niet weggeblazen door automatisering. Jij kunt juist veel waarde brengen in creativiteit en strategie. 

Digital Growth Canvas helpt bij Growth Marketing

Je wilt nú groeien. Hoe doe je dat? Het Digital Growth Canvas helpt je bij het ontwikkelen van een effectieve groeistrategie.

Je doelstellingen en huidige performance vormen hiervoor het fundament. Om je doelen te behalen, zoeken we per fase naar data, kanalen en creatives die je helpen om je doelstellingen te behalen.

Je moet het Growth Canvas goed voeden, want het is veelomvattend.

Belangrijk is dat duidelijk is wie je doelgroepen zijn, wat je bedrijfs- én online doelstellingen zijn, en wat je waardepropositie is.

Ook een deepdive in de juiste data en technologie is onmisbaar. Dit zetten we af tegen de online klantreis, en de benodigde marketingacties. Je infrastructuur om groei te realiseren moet op orde zijn.

Growth Marketing Funnel

Wat nu wel duidelijk is, is dat de Growth Marketeer heel veel bezig is met de klantreis. En welke impact hij kan maken per fase.

In het Digital Growth Canvas koppelen we 6 overwegingsfases voor de klant aan 3 belangrijke doelen voor de marketeer.

  • Traffic: realiseren van bezoekers
  • Conversie: realiseren van conversie
  • Retentie: realiseren van herhaling

Bij elke fase vraag je jezelf af wat nodig is. Daar rollen vervolgens weer acties uit.

Je kijkt naar het ultieme doel, denk bijvoorbeeld aan meer transacties of leads.

De marketeer kijkt per fase wat voor impact hij moet maken. Daarnaast kijk je naar de lagen tussen deze 6 fases. Bij elke fase komen altijd wel wat knelpunten voorbij. Deze moeten omgezet worden naar een oplossing.

Growth Process

Je weet nu wat Growth Marketing inhoudt. Je bent enthousiast geworden en wilt à la minute aan de slag!

Ho, even een stapje terug.

Denk eerst na over wat je precies wilt bereiken. Wanneer je alle vorige stappen hebt gevolgd, ben je al aardig op weg. Je hebt dan een doordachte strategie.

Hoe je aan de slag gaat met je strategie? Dat is de volgende stap. 

Het Growth Process is heel repetitief en bestaat uit iteraties. Zie het als een vicieuze cirkel.

Je experimenteert continu en kijkt waar het beter kan.  

  • Data analyseren: Kijk eerst naar wat klanten nu al doen en waar ze vastlopen. Doe dit door data te analyseren. Wat zijn de inzichten?
  • Ideeën verzamelen: Nu je de data hebt, kom je tot inzichten. Waarom haken mensen af en wat kun je eraan doen? Je doet aannames en stelt hypotheses. In deze stap ga je ideeën bedenken in concrete verbeterpunten. Hoe zetten we pains om in gains?
  • Prioriteren: Je ideeën uit de vorige stap ga je prioriteren. Waarschijnlijk heb je meer dan één verbeterpunt gevonden. Bedenk goed welke ideeën je het eerst wilt aanpakken. Je kunt namelijk niet alles tegelijkertijd doorvoeren en al helemaal niet als je wilt gaan testen.
  • Testen en valideren: Dit is de stap waarbij je acties neemt. Ga aan de slag en onderzoek of je inschatting klopt (denk aan A/B testen, fake door testing etc.). Vergeet niet een nulmeting te maken wanneer je een wijziging hebt doorgevoerd of een test aan/uit hebt gezet.
  • Evalueren: Wat is het resultaat en wat hebben we geleerd? Wat kan in het vervolg beter? Kloppen de hypotheses? Bespreek ze met elkaar en voer de experimenten definitief door wanneer het een succes is!

Als het goed is, sta je na het lezen van deze blog te popelen om te beginnen met Growth Marketing.

Dus, grijp je kans en groei, groei, groei!

Maximale resultaten halen met een growth marketing bureau? Neem contact op, we helpen je graag verder.

Behaal je Growth Marketing certificaat

Mocht je het nou leuk vinden om zelfs een Growth Marketing certificaat te behalen, doe dan gratis onze Growth Marketing cursus in de Growth Lab!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over