YouTube is het kanaal voor alles wat te maken heeft met video’s. Van make-up tutorials tot gaming streamings. Een leuke video van een kat? Van een video die uren duurt tot een korte 30-seconden clip. Je kan er van alles vinden, maar dan wel alles in de vorm van video. Niet gek dat het platform het op een na populairste social media kanaal in ons land is. Want gewoon even een filmpje kijken, lekker achteruit hangen en binnen no time heb je waar je naar zocht, hoe handig is dat!
Bedrijfsstatistieken
Het derde populairste social media platform in Nederland zijn is een hele prestatie. Alleen Facebook en Instagram weten YouTube te overklassen.
YouTube staat bekend als gratis videoplatform. Toch heeft het tegenwoordig ook een aantal betaalde services. Denk maar aan YouTube Music Premium. Bij deze service kan je zonder advertenties muziek luisteren of downloaden ook al staat je scherm uit. Voor een aantal euro’s extra kan je ook YouTube Premium, de nakomeling van YouTube Red, krijgen. Hierbij geldt hetzelfde als voor de muziek variant van YouTube. Als extra kun je ook luisteren naar een normale video op de achtergrond, het downloaden en krijg je er YouTube Originals bij.
Het gebruikersaantal van YouTube is al erg hoog, gezien het aantal inwoners van ons kleine landje. Echter is er vanaf 2023 een groei geweest van 1% in gebruikers.
De social media gebruikers die het platform gebruiken is gestegen van 9,9 miljoen naar 10,1 miljoen. De YouTube kijkers kunnen geen genoeg krijgen van de app. 3,6 miljoen mensen openden YouTube dagelijks in 2024. In 2020 waren dit maar 2,8 miljoen mensen. Zo kun je zien dat het platform ieder jaar groeit, elk jaar een beetje.
Hoe ziet het leven van de consument er uit?
De meeste gebruikers, namelijk 34%, zijn tussen de 28 en 43 jaar. Er is geen groot verschil in mannelijke of vrouwelijke gebruikers, mannen liggen op kop met 53%.
De meeste gebruikers met hun partners en kinderen, 27%. Dit is hoe ze wonen, maar het is natuurlijk ook belangrijk om te weten wat de hobby’s van de consument zijn.
Reizen staat hier op nummer 1. Ben dus niet bang om gebruik te maken van de duizenden reisfilmpjes die op het platform staan. Veel gebruikers houden van koken en bakken. Maar ook lezen is een belangrijke hobby voor veel gebruikers.
Denk even goed na, is dit iets wat jouw bedrijf kan gebruiken? Ben creatief!
59% van de Nederlandse YouTube gebruikers vindt dat er iets aan het probleem van de huizenmarkt gedaan moet worden. Ook vindt 56% het belangrijk dat de levenskosten omlaag moeten, er moet iets gedaan worden aan de rijzende prijzen, de inflatie. Verder is immigratie een onderwerp dat van zwaar belang is, 46%.
Ben je een innovatief bedrijf? Dan is YouTube misschien wel interessant voor jou. 38% van de Nederlandse videoplatform gebruikers zijn namelijk bij de vroege meerderheid.
Onderwerpen waar de YouTube gebruikers het vaak over hebben zijn films, series en muziek. Dit onderwerp staat ver aan kop met maar liefst 57%. Gevolgd door eten en uit eten gaan met 53% en snel daarna reizen met 51%. Verder hebben ze het graag over gezondheid en fitness. Het onderwerp sport staat op nummer 5.
Hoe zit het met bedrijven?
Als bedrijf kan je met je account op YouTube flink wat geld verdienen. Kijk maar eens naar de top gevolgde Nederlandse YouTube accounts. In het begin van 2024 was dit Spinnin’ Records. Naar schatting had dit account een jaarlijkse omzet tussen de 302.000 en 4,8 miljoen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de CPM’s, dit zijn de kosten per 1000 klikken op een video.
Je kan natuurlijk een eigen Youtube kanaal beginnen, maar wat je ook kan doen is je richten op advertenties. Het advertentiebereik van YouTube was in 2024 gelijk aan 85% van de Nederlandse bevolking.
Conclusie
YouTube is dus hét platform voor video’s, kort en lang. Je kan je eigen kanaal aanmaken, een video plaatsen en zo centjes verdienen. Of via de weg van advertenties gaan. Het videoplatform blijft groeien, zelfs met een ontzettend hoog aantal gebruikers. Gegevens over de consument heb je nu in ieder geval genoeg. De vraag blijft alleen: welke kant ga je op?
Bronnen: Statista 1, Statista 2, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands, Socialblade.com