5 nieuwe online marketing features die je niet mag missen!

Google lanceert met Publisher Center nieuwe tool voor uitgevers

Google heeft een nieuwe tool gelanceerd die uitgevers moet helpen bij het beheren van de manier waarop hun inhoud in alle Google-producten wordt weergegeven. In het nieuwe Publisher Center zijn twee oude tools — Google News Producer en Google News Publisher Center — samengevoegd. Ook de gebruikerservaring en functionaliteit zijn verbeterd. 

Het nieuwe Publisher Center heeft unieke functies die je niet terug kunt vinden in de oude tools. Uitgevers kunnen nu op een gemakkelijkere manier hun identiteit beheren, bijvoorbeeld het toevoegen van verschillende logo’s die afhankelijk zijn van of de telefoon van de gebruiker in dark modus staat.

Tot nu toe is het nieuwe Publisher Center alleen beschikbaar in het Engels, Spaans, Frans en Duits. Wanneer Google de tool gaat uitbreiden naar meerdere talen, is nog niet bekend. We houden het voor je in de gaten!

Waarom is dit belangrijk? 

Naast dat een verbeterde gebruikerservaring en functionaliteit altijd mooi meegenomen zijn, wordt het door de nieuwe features ook makkelijker om samen te kunnen werken met collega’s. Je kunt makkelijker tussen meerdere publicaties switchen en ze dus ook een stuk makkelijker met elkaar delen. 

Unsplash rolt image-based reclame voor merken uit

Unsplash, een gratis stockfoto dienst, heeft de lancering van een nieuw digitaal reclame-platform aangekondigd. Merken kunnen hier volgens het bedrijf een publiek van 300 miljoen gebruikers per maand mee bereiken. ‘Unsplash for Brands’ biedt reclamediensten aan op merkbasis. Door de nieuwe dienst kunnen bedrijven samenwerken met Unsplash om gesponsorde afbeeldingen te publiceren en koppelen aan relevante zoektermen. Als gebruikers zoeken op de gekoppelde zoekterm, is de eerste afbeelding die verschijnt de gesponsorde afbeelding. 

Volgens Mikael Cho, medeoprichter en CEO van Unsplash, kunnen merken met Unsplash for Brands op een positieve en authentieke manier in contact komen met een groot publiek. Mensen keuren traditionele manieren van adverteren die geforceerd aanvoelen volgens de CEO dan ook steeds meer af. 

Waarom is dit belangrijk? 

Bedrijven gebruiken stockfoto’s voor verschillende doeleinden, van social posts en webdesign tot het maken van mockups. Doordat Unsplash een gratis dienst is, is het vooral aantrekkelijk voor kleinere bedrijven en bedrijven met een beperkt budget of beperkte middelen voor het creëren van content. Door een op beeld gebaseerde advertentievorm toe te voegen aan de dienst, geeft Unsplash deze bedrijven de mogelijkheid om aan de top van de zoekresultaten op het platform te verschijnen. Zo worden ze zichtbaar voor gebruikers die ze anders misschien niet zouden zien.

Het kan merken bovendien helpen om grotere spelers te worden op het gebied van één bepaald onderwerp als hun advertenties opgepakt worden en gedeeld worden in artikelen, presentaties en andere media. 

Facebook test tool waarmee gebruikers foto’s kunnen verplaatsen naar andere platformen

Facebook test een nieuwe tool die gebruikers de mogelijkheid geeft om foto’s en video’s te verplaatsen tussen Facebook en andere platformen. Dit kondigde het bedrijf eerder aan in een blogpost. De test wordt in eerste instantie uitgevoerd met ondersteuning voor Google Photos. Andere platformen moeten in de komende maanden gaan volgen. Naar verwachting wordt de tool in de eerste helft van 2020 wereldwijd uitgerold. 

De ontwikkeling maakt deel uit van het Data Transfer Project, een gezamenlijk initiatief van Facebook, Twitter, Google en Microsoft om de overdracht van gegevens tussen online diensten te vereenvoudigen. 

Waarom is dit belangrijk? 

Vooral social marketeers kunnen gaan profiteren van de nieuwe tool. Hierdoor wordt het namelijk een stuk makkelijker om meerdere media in één keer over te dragen, in plaats van handmatig alles op te slaan en opnieuw te uploaden. Het bespaard dus vooral moeite en tijd. Bovendien zou de nieuwe tool kunnen zorgen voor een gebruiksvriendelijkere manier om media te organiseren en archiveren tussen verschillende kanalen. 

Daar is ‘ie dan: Pinterest Trends

Wie gebruik maakt van Google Ads of Pinterest Ads zat er waarschijnlijk al met smacht op te wachten. Pinterest Trends geeft marketeers inzichten in de top zoekopdrachten op het platform. De nieuwe tool houdt gegevens bij over de zoektermen van de afgelopen 12 maanden. Zelfs het tijdstip waarop die termen pieken wordt bijgehouden.

Pinterest is al een tijdje bezig met het uitbreiden van het platform voor bedrijven. Met succes: inmiddels laten ze zelfs Instagram achter zich als het gaat om het ontdekken van producten op social media door consumenten. 

Waarom is dit belangrijk? 

Google Trends is al lange tijd een vertrouwde resource voor marketeers als het gaat om het meten van seizoensgebonden trends. Pinterest Trends biedt andere trefwoorden en data, rondom de categorieën waar het platform zich op richt. Denk hierbij vooral aan eten, huis en mode. Meer inzichten in zoekopdrachten en trends kan merken een beter inzicht geven in de content en het soort campagne die het goed zou doen op (en ook buiten) Pinterest. Marketeers kunnen Pinterest Trends ook gebruiken om aannames over opkomende trends te verifiëren en om hun keyword onderzoek uit te breiden. 

Merken kunnen antwoorden op tweets verbergen

Twitter geeft merken en gebruikers meer controle over hun sociale verhaal met de mogelijkheid om antwoorden op tweets te verbergen. De nieuwe functie wordt nu uitgerold, nadat deze maandenlang door het platform getest werd.

Voorheen konden gebruikers door antwoorden op tweets de toon van een discussie gemakkelijk verschuiven of laten escaleren. De nieuwe functie is dus een handige manier om meer grip te krijgen op Twitter-gesprekken. 

Let wel: verborgen tweets zijn nog altijd te zien als de  lezer de optie “verborgen antwoorden weergeven” selecteert in de dropdown van een tweet. Echt verwijderen doe je antwoorden op deze manier dus niet. Ook de auteur van een tweet kan zijn boodschap op elk moment verbergen of hem weer zichtbaar maken, zonder dat andere gebruikers hiervan op de hoogte gesteld worden. 

Waarom is dit belangrijk? 

Voor merken kan de mogelijkheid om antwoorden op tweets te verbergen helpen om meer controle te krijgen over de context van hun engagement. Spamberichten kunnen zo bijvoorbeeld makkelijk uitgesorteerd worden. De update kan echter ook negatieve gevolgen hebben. Veel gebruikers vertrouwen namelijk op de antwoorden van een tweet om meer informatie te vergaren over een onderwerp of het product. Het is de kunst om hier dus een goede balans in te vinden!

Lees meer over