-
+75% Ad Recall Lift op Instagram
-
+101% CTR binnen Facebook
-
Winnaar Dutch CRO Awards
Aanwezig in de keukenzaak van de concurrent
De keuken is het middelpunt van elk huishouden. Al meer dan 80 jaar maakt Bruynzeel het dagelijkse leven in én om de keuken makkelijker. Met meer dan 30 fysieke winkels door het hele land is het bedrijf een grote speler in de markt.
“Er is de mogelijkheid om snel te schakelen en er is veel kennis en ervaring op gebied van online marketing.” – Marjella, Marketeer bij Bruynzeel keukens
De uitdaging
Je keuken koop je niet bij de eerste de beste keukenzaak. Zeker niet omdat een keuken gemiddeld 10K kost. Op voorhand doe je online inspiratie op. Waarop moet je letten bij de aankoop van een keuken? Wat vind je mooi qua kleuren of stijl? Maar ook de keuze voor het materiaal is een belangrijk onderdeel. Pas na deze research ga je op pad en langs bij verschillende keukenzaken. Facebook en Instagram zijn uitstekende kanalen om deze awareness te creëren. Bezoekers kunnen via Social Media al online snuffelen en de dichtstbijzijnde vestiging opzoeken. Maar hoe kunnen we de potentiële kopers, die al bij andere zaken zijn geweest, overtuigen dat Bruynzeel Keukens het beste bij ze past? De kleinste straal die je in de business manager van Facebook en Instagram kunt gebruiken is immers maar 1 km. En zeker in de grotere steden, heb je met een straal van 1 km rondom de concurrent écht heel veel ruis. Je doelgroep is niet clean genoeg om hier op te kunnen sturen. Maar daar hebben we een slimme truc voor bedacht: je kunt ook een straal van 1 km uitsluiten!
De route naar resultaat
Vanuit de vestigingsmanagers kregen we te horen wat de grootste lokale concurrenten waren. Hier hebben we het adres van opgezocht en deze hebben we in een cirkel van 1 km getarget. We hebben ook zoveel mogelijk uitgesloten, totdat we specifiek één pand konden targeten. Dit hebben we vervolgens aangevuld met de lokale openingstijden, zodat de advertenties alleen zichtbaar zijn wanneer de winkel ook open is. Dit hebben we afgezet tegen de gebruikelijke manier van targeten: op basis van interesse (keukens & koken) gecombineerd met een straal van 18 km rondom één plaats. De advertentie was voor beide groepen gelijk.
Winnaar Dutch CRO Awards 2019
Een unieke prestatie: tijdens de Dutch CRO Awards van DDMA, gingen Fingerspitz en Bruynzeel Keukens samen met de hoofdprijs naar huis! In de categorie ‘Acquisitie’ liet de case alle andere finalisten achter zich.
Uitkomsten
De hyperlocal advertentie bleek véél effectiever! Zowel bij Facebook als bij Instagram wordt de bezoeker 2 keer minder blootgesteld aan de advertentie, maar kunnen ze zich de advertentie toch beter voor de geest halen. Waarbij op Facebook 11,86% zich de advertentie na 8 keer zien (binnen 2 dagen) kan herinneren, is dat bij hyperlocal 14,36%. En dat na nog geen 4 keer zien! Een stijging van 21%. Bij Instagram kan 3,34% zich de advertentie na 2 dagen herinneren in de interesse categorie. Bij hyperlocal is dat 5,86% na nog geen 2,5 keer zien. Een stijging van 75,28%!
Het bereik is op beide kanalen een stuk groter voor de interesse categorie. Logisch, je focust je ook op een bredere doelgroep. Ondanks je grotere bereik, is de hyperlocal advertentie veel aantrekkelijker om op te klikken. Van 0,21% naar 0,43% CTR. Een groei van 101% binnen Facebook. Binnen Instagram zie je wel minder bereik, maar toch een stijging van 47% in doorklikratio: van 0,07% naar 0,11%.