-
€0,26 CPC t.o.v. €0,66 display
-
0,15% CR t.o.v. 0,02% PMax & 0,11% display
-
ROAS 15,5
Beste discovery campagne: Fingerspitz & Cortina
Cortina is één van de bekendste fietsmerken in Nederland. Toch is de concurrentie van andere adverteerders hoog.
De uitdaging
Cortina haalt gemiddeld 1,4K aan betaalde zoekvolumes binnen. Gazelle 5,6K en Giant 1,9K. Voor Cortina iedere keer weer een uitdaging om door de ‘advertising cutter’ heen te breken. Dat lukt alleen met de beste content, targeting en het juiste gebruik van de beschikbare data.
Online aankopen waar een prijskaartje aan hangt van €500 tot €2.500 maken consumenten huiverig om een aankoop te doen. Het conversieratio op transacties ligt dan ook zeer laag (0,02%).
De route naar resultaat
We spreken de potentiële kopers in drie fasen van de customer journey aan. Dit doen we met ‘custom-intent’-doelgroepen, gebaseerd op de karakteristieke eigenschappen voor de See-, Think- en Do-fase.
Om maximaal relevant te zijn, hebben we per fase passende communicatie ingericht. Zo spelen we in de See-fase in op Cortina als merk (#Cortinabikes en Cortina Fietsen). We bereiken zoveel mogelijk relevante mensen binnen de doelgroep.
Voor de Think-fase hebben we de USP’s van Cortina gecombineerd met Cialdini-principes (denk aan autoriteit en social proof). Hoe? Denk aan teksten als ‘klanten geven ons 4/5 sterren’ en ‘meer dan 65 jaar ervaring’.
In de Do-fase gaan we in op de actuele problemen, zoals levertijden en financiële onzekerheid. We benadrukken dat je de fiets pas betaalt als je deze hebt ontvangen. Naast de generieke advertentie, ziet iedere doelgroep ook een ad over de speciale actie van Cortina. Zo ontvangt de koper een speaker cadeau bij de aanschaf van een Cortina U4. We varieerden met teksten, specifiek gericht op de doelgroep.
Uitkomsten
De CPC van de Discovery campagnes is €0,26. Een flink lager bedrag dan de andere kanalen, waar dit al snel richting de 50 cent ging.
Het conversiepercentage van de Discovery campagne is 0,15%. Een mooi resultaat, in vergelijking met Search (0,65%), Performance Max (0,02%) en Display (0,11%). Waar we met Performance Max acht conversies verwachten op jaarbasis, is dat voor Discovery ruim zes per maand.
Het meest succesvolle resultaat? De ROAS. Deze is namelijk 15,5! Dit was 9 x zo hoog als Perfomance Max en Display!