-
+453% stijging CR percentage
-
9 - 12 maanden terugverdientijd
-
+66,82% mediaan onderwaarde
De uitdaging
Lampidee is een lampenbedrijf met vier lichtspeciaalzaken in de regio Rotterdam, Utrecht en West-Noord-Brabant. Ook is er in 2018 een webshop gelanceerd.
De winkel zit in een sterk concurrerende markt. Van oudsher zit de klant van Lampidee in een wat oudere doelgroep, maar met oog op de toekomst wil de winkel ook een jongere doelgroep aanspreken.
Zo’n 99% van alle aankopen wordt in de winkel gedaan. De webshop moet daarom een groter omzetaandeel gaan opleveren.
Het doel is om mensen het vertrouwen te geven om toch een online aankoop te laten doen, zonder dat zij de winkel hoeven te bezoeken om het product ‘in het echt’ te zien.
“Wij met Lampidee werken al meerdere jaren met Fingerspitz samen en zijn zeer tevreden over de samenwerking. Door de jaren heen hebben we verschillende contactpersonen gehad en elke keer brengt het ons weer nieuwe succes. Fingerspitz is een aanrader als online marketingbureau.” – Lampidee
De route naar resultaat
Om meer klanten een online aankoop te laten doen, heeft Fingerspitz een augmented reality (AR) functie ontwikkeld voor de app van Lampidee. Door data te analyseren is besloten welke producten een AR functie kregen. Met behulp van A/B testen hebben we eenvoudig geanalyseerd wat de effecten zijn van het gebruik van AR.
Voor het design is de nadruk gelegd op een AR functie met een 360-graden gedeelte. Met behulp van artificial intelligence (AI) gebaseerde heatmaps van Expoze.io hebben we gevalideerd dat hierbij inderdaad meer aandacht wordt besteed aan het AR-element.
Uitkomsten
Er heeft een stijging van 453% in conversiepercentage plaatsgevonden bij de gebruikers van het AR op de mobiele telefoon en de mediaan onderwaarde is met 66,82% omhoog gegaan.
Dankzij de positieve resultaten en de 9 tot 12 maanden terugverdientijd, kan de AR-functie en de 360-graden functie op een groter deel van het assortiment worden toegepast.