-
66,94% uplift in transacties
-
17,88% meer betrokkenheid van bezoekers
De uitdaging
Nachtrust is een exclusieve beddenspeciaalzaak en expert in bedden, boxsprings, matrassen en beddengoed van premium kwaliteit. Nachtrust verkoopt haar producten zowel online als in haar twee fysieke beddenwinkels.
Consumenten kopen geen bed voor 1 of 2 jaar, maar voor 10 of 20 jaar. Dit vraagt om veel vertrouwen in de producten en de aanbieder. Er kunnen namelijk nog veel onzekerheden zijn die consumenten weerhouden om actie te ondernemen.
Zekerheid bieden aan klanten online is veel moeilijker dan offline. Het nadeel van fysieke winkels is echter dat je niet iedereen kunt bedienen. Dat betekent dat Nachtrust voor de uitdaging staat om consumenten meer vertrouwen te geven in het online aankoopproces.
Het doel is het verhogen van de e-commerce conversie om online transacties structureel te verhogen.
De kracht van deze case zit ‘m in de eenvoud. De inzet van Online Customer Reviews is een simpele en kleine aanpassing, als je maar de juiste reviews kiest op de juiste plek. Deze User Generated content was er zelfs al, maar werd eerder nog niet benut. Dat geeft het belang maar weer eens aan van het inventariseren en hergebruiken van sterke content. Soms ligt het gouden ei gewoon voor het oprapen.
Sander van Spaendonck
Digital Marketing Consultant
De route naar resultaat
Een van de belangrijkste beslisfactoren voor potentiële klanten van Nachtrust is vertrouwen. Consumenten doen er langer over om overtuigt te raken dat zij het juiste product kopen. Uit onderzoek blijkt dat juist verhalen en ervaringen van anderen het vertrouwen kunnen versterken.
Dit standpunt was onderdeel van het idee om een strategisch gepositioneerde review slider te implementeren op de productpagina’s. De reviews zijn van consumenten en komen van een onafhankelijk platform met grote autoriteit (Google). De reviews die zijn geselecteerd bevatten uitgebreide context, waarvoor de consument de tijd moet nemen om te lezen. Dit type review sluit perfect aan bij het aankoopproces voor grote, infrequente aankopen.
De slider moet bezoekers die zich in de think-fase bevinden helpen met het beantwoorden van vragen. De Unique Sellings Points van Nachtrust worden door de klanten in de reviews naar voren gebracht. Betrouwbaarder dan dat wordt het niet.
De slider werd opgezet voor zowel desktop als mobiele devices. Er werd met A/B testen gewerkt, die vier volle weken liepen (van 7 juli t/m 4 augustus).
Uitkomsten
Er is een uplift in transacties behaald van 66,94%. Specifiek op desktop was de uplift zelfs +81,07%. Op mobiel was de uplift 52,09%. Voor zowel mobiel als desktop waren de resultaten significant: 93% en 99%.
De betrokkenheid van de bezoekers is ook toegenomen. Er was een stijging in sessieduur van 17,88%. Specifiek bij de desktop gebruikers was er een stijging van 33%.
De gemiddelde bestelwaarde is verhoogd: voor alle gebruikers samen was er een stijging van 20,82% en alleen in mobiel gebruik was er een stijging van 31,42%.